Hastighed?
Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-02 21:52

Jeg har et lille 100mb netværk bestående af en Windows2k og en Windows XP
Pro. Disse sidder bag en 3Com Router, og er begge blevet tildelt fast intern
IP.

Mit problem er at hvis jeg overfører en fil fra en af computerne til den
anden via. fildeling, taget der ca. 15 mins. for en fil på 700mb.

Hvis jeg derimod bruger FTP til at overføre mellem de 2 computere kommer jeg
helt ned på ca. 2 mins for samme fil?

Hvorfor denne store forskel? Begge netkort er sat til fuld duplex og 100mb.
(Auto er også prøvet, men uden resultat).

Mvh,
Jesper

Fra : Henrik

Dato : 31-10-02 22:08

Ved ftp er det meget simplere pakker man flytter så derfor bedre hasighed.

Henrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-02 22:14

Okay.

Dvs. at den hastighed jeg opnår ved at flytte filen via. fil deling, er den
man kan forvente? 15 mins. for 700mb?

Mvh,
Jesper

Fra : Cubus

Dato : 31-10-02 22:40

"Jesper Lund" <jesper@rullekebab.dk> skrev

> Dvs. at den hastighed jeg opnår ved at flytte filen via. fil deling, er den
> man kan forvente? 15 mins. for 700mb?

Nej, men tiden passer fint (i praksis) hvis det var et 10Mbit/s netværk.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-02 22:42

Ja, men det er det jo ikke?

Det er et 100mb netværk, og derfor mener jeg heller ikke at 15 mins. for
700mb er tilfredsstillende.

Nogen der har nogen konkrete forslag til en løsning?

Mvh,
Jesper

Fra : Car

Dato : 01-11-02 02:27

Som et forsøg, så prøv hhv. at downloade filen fra A til B, og uploade filen
samme vej. Altså skiftevis lade B hente filen på A og lade A "skubbe" filen
til B. På mit 100-lan kan det give meget store forskelle (4 min./30 min.).
Desværre har jeg ikke kunnet finde ud af hvorfor. Men måske noget med at
pc'en med den hurtigste processor også er bedst til at starte og dermed
styre overførslen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-02 17:53

Jeg har nu prøvet at flytte en fil lidt frem og tilbage.

fil = 100mb
win2k -> win xp pro = ca. 3mins.
win xp pro -> win2k = ca. 1mins.

Hvad kan man så konkludere af dette?

Mvh,
Jesper

Fra : Car

Dato : 02-11-02 18:44

Det kan man ikke konkludere noget af. Men hvis hastigheden er vigtig, så ved
man, hvordan man skal gøre det for at belaste netværket i kortest mulig tid.
Men jeg tror ikke du forstod mit indlæg helt. Du skal nemlig flytte samme
vej. Den eneste forskel er hvilken pc du starter overførslen fra. Der kan
også være stor forskel.
Mvh
Car

Fra : Mr. S

Dato : 01-11-02 05:35

Hej Jesper

der kan være flere årsager til dette problem !
1. har du tvunget begge dine netkort til at køre med 100 MHz ? (som standard
vælger win auto)
2. du kan evt prøve at ændre tcp stakken i regedit til at være større
(kræver indsigt i registerdatabasen og MAN SKAL PASSE MEGET PÅ HER)
3. bruger du windows indbygget netkort drivere ? Hvis ja, prøv at finde nye
fra producenten

Meld venligst tilbage om det hjælper

Mvh
Rene

Fra : TC

Dato : 01-11-02 16:22

ftp er lang bedre integreret med netværkslaget, derfor den hurtigere
overføring.

Du kan intet gøre, ved det.... sådan er det baare med windows.

Du kan dog optimere det lidt ved at rode i reg.basen selv. men det er ikke
meget !

mvh
TC

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-02 17:57

Jeg er opmærksom på at jeg aldrig vil opnå de samme hastigheder som jeg gør
via. ftp, men alligevel?

En forringelse på faktor 15?

Mvh,
Jesper

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-02 17:55

Hej Rene,

1. Ja, begge netkort er sat til at køre 100/Fuld duplex. Auto er prøvet på
begge, men uden resultat.
2. Hvor finder jeg mere info om dette?
3. Winxp pro maskinen benytter driver fra producenten, hvorimod win2k
benyter windows drivere. Man skulle måske prøve og hoppe et smut op på
intels website og finde de nyeste?

Mvh,
Jesper