ringtræning
Fra : dorthe jensen

Dato : 31-10-02 20:53

Jeg er i den heldige situation at jeg har købt en grand danois som jeg gerne
vil gåpå udstilling med, men jeg ved ingenting om ringtræning og
udstillinger.
Så jeg ville høre om der er nogen der har nogle gode råd om hvad der vil
være godt og vigtigt at træne, eller nogle bøger som kan anbefales.
Jeg vil gerne gå til ringtræning men der er ikke noget før til febuar, og
han er 3 mdr nu så jeg vil gerne i gang med træningen.

Venlig hilsen Dorthe

På forhånd tak for henvendelser

Fra : Bjergskoven

Dato : 01-11-02 16:27

> [...]
> Jeg vil gerne gå til ringtræning men der er ikke noget før til febuar, og
> han er 3 mdr nu så jeg vil gerne i gang med træningen.

Din hund skal først og fremmest kunne løbe frit i linen, i pænt trav. Den
skal kunne stå stille,med paralelle forben og bagbenene let trukket bagud.Så
skal dommeren kunne se hans tænder fra alle sider uden at han vægrer sig
imod det, og dommeren skal kunne føle på hans bygning.

Det vil sige at du skal vænne ham til disse ting. At du kan røre ham overalt
på kroppen og at du kan se hans tænder.Det er fint at øve disse ting selv,
men du skal også få fremmede til at røre ved ham og til at se hans tænder.
Det med at løbe pænt i linen og stå pænt, det kan du jo også øve
derhjemme.Øv gerne også steder hvor der er forstyrrende elementer. Det er
godt at vænne hunden til mange forskellige omgivelser, da der på en
udstilling også er mange ting der kan virke forstyrrende.,såsom mange
mennesker,børn, gøende hunde,borde stole udstillingsbure osv.
Alt dette kan du øve med ham indtil ringtræningen starter til februar.

Det er rigtigt godt at gå til ringtræning, da du her øver sammen med andre
hunde. Man oplever tit, at det går rigtigt fint med at løbe og stå pænt
derhjemme på græsplænen, men når man så kommer på en udstilling, går det
helt galt, fordi hunden ikke er vænnet til at være i ringen sammen med en
mase andre hunde.
Iøvrigt kan det anbefales at starte med at deltage på et skue. Her er der en
mere afslappet atmosfære og dommerne giver sig bedre tid til at hjælpe
udstillerne.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis du bør i København eller
omegn, så holder DKK´s kreds 1 et begynderskue i januar.

Der findes mange gode bøger om udstillingsteknik. De fleste på engelsk.
Hvis du er interesseret kan jeg maile nogle titler til dig.

Held og lykke med træningen og med den" lille " hund.

Hilsen

Merete

Fra : Germaine Nielsen

Dato : 01-11-02 22:04

dorthe jensen <dorthejensen30@hotmail.com> skrev:
>Jeg er i den heldige situation at jeg
> [...]

Hej Dorthe!

Mit forslag til dig er - taget din hunds alder i betragtning, at
du skal tage din hund med alle steder, hvor du end kunne tænke dig
at færdes ..... så får din hund noget miljø-træning og det er bare
med at gå i gang med det samme (steder hvor der er mange mennsker
og andre hunde) Samtidig med finder du en lokal hundeklub, hvor
din hund kan komme i træning - det behøver ikka at være
ringtræning, da den bare skal lære at omgås andre hunde - DcH
(Danmarks civile Hundeførerforening) har klubber i hele landet -
DKK tilbyder også træning mange steder... det vigtigste er, at du
og hunde kommer ud og oplever forskellige steder og situationer
sammen....
Hvilkern erfaring har jer så??? Jeg er den lykkelige ejer af 3
hunde - én til DcH´s programmer, én til udstiiling, markprøver og
lydighed den sidste til markprøver og agility (+ den skal også
udstilles for at få en udtalelse omkring dens racetypiske træk -
det er ikke en disederet udstillingstype, men den skal alligevel
have en kritik på en officiel udstilling) Mine hunde træner jeg
ikke ringtræning med, da jeg kan se, at dette ikke er nødvendigt -
hvis hundene er godt præget på alt og andre hunde, så er den
disiderede ringtræning ikke nødvendig, men du skal dog vide,
hvordan du bedst stiller din hund for at præsentere den så godt
som muligt - det ved andre indenfor racen eller din opdrætter....
alle racer præsenteres forskelligt.... Hvis din hund er
rigtig "pæn" og måske kan blive Champion med tiden, så vil jeg
råde dig til at søge råd hos andre "professionelle" udstillere af
din race, da de lige kan hjælpe dig med den sidste afpudsning til
at præsentere netop din hund på den bedste måde - Ja, det kræver
også sin mand/kvinde at nå langt i udstillings-øjemed...man skal
kunne alle "tricks" ligesom til en lydighedsprøve m.m.

De kærligste hilsner fra
Germaine
http://home13.inet.tele.dk/Humphrey