Lombardoi unger dør :(
Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-10-02 17:15

Jeg har et problem med mine Lombardoi unger.
Jeg har 2 kuld et på 10 og et på 15.
De er nu mellem 1-1½ cm lange, men jeg har mistet lidt over 10 ialt.

De går sammen med 3 Honky unger på 2 cm som lader dem være i fred.
Akvariet er på 128 L med et indvendigt Eheim filter.
Jeg skifter 30-40 liter vand om ugen. Temperaturen er 26 grader.
Jeg fodrer en gang om dagen med Novo Bel flagefoder som skulle være beregnet
til alle fisk.
De er ikke døde på sammetid, men i løbet af den sidste måneds tid.

Hvad gør jeg forkert ?

Jeg har endnu et kuld på vej, ville gerne have en bedre overlevelses procent
denne gang.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-10-02 17:52

Michael Sørensen <REMOVEMEn2018@mip.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zXcw9.199771$Qk5.6996933@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Hvad gør jeg forkert ?
>
> Jeg har endnu et kuld på vej, ville gerne have en bedre overlevelses

Lige umiddelbart lader det ikke til at du gør noget forkert, men en fisk
kna jo have forskellige symtomer på evt. sygdom inden de dør.
Spiser de godt?? Er de oppustede?? Opfører de sig helt normalt indtil de
dør?

Det der mærke i foder hvor har de det fra? Har nemlig aldrig hørt om det.
Er det andet en hvad der ville svare til at vi kun spiste chips og
pomfritter?
For at være sikker på at få nogle sunde unger, er det MEGET vigtigt at
give dem en så afvekslende fodring som overhovedet muligt,
og det vil jeg ikke lige frem påstå at du har gjort. Dermed skal det ikke
forståes at fodret ikke er godt nok.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-10-02 22:45

> [...]
> give dem en så afvekslende fodring som overhovedet muligt,
> og det vil jeg ikke lige frem påstå at du har gjort. Dermed skal det

Hej Carsten

Tak for dit hurtige svar.
For at være ærlig så står akvariet i mit sove værelse og jeg får nok ikke
observeret nok på det.
Når jeg plejer at kigge på det ser alt ud til at være i fineste orden, men
med 15 små unger der svømmer rundt i et 128 l akvarie blandt en samling sten
er det nemt at overse en enkelt unge med anormal adfærd.
Men de ser umiddelbart ikke ud til at være oppustede når jeg finder dem
døde.

Angående Novo Bel er hedder det også JBL Novo Bel for at være helt nøjagtig
http://www.aquarienfilterbau.de/c35.html

Hvad vil du anbefale af foder. Syntes tit at diverse frostfoder er for stort
eller også er det i store firkanter hvor det er umuligt at undgå
overfodring.

Mvh. Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-11-02 01:31

Michael Sørensen <REMOVEMEn2018@mip.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mBhw9.200501$Qk5.7049674@news010.worldonline.dk...

> [...]
> er det nemt at overse en enkelt unge med anormal adfærd.
> Men de ser umiddelbart ikke ud til at være oppustede når jeg finder dem

Du kommer nok til at tilbringe noget mere tid foran akvariet, ellers vil
det ikke være muligt
at se om de ikke kun tager fodret i munden, men faktisk spiser det.
Det kan nemlig være et at de første tegn på at noget er galt. Små unger
har ikke den samme
modstandskraft som voksne fisk. Hvis fisken står og vrikker og klemmer
finnerne er det ligeledes
et meget dårligt tegn.

> Angående Novo Bel er hedder det også JBL Novo Bel for at være helt
nøjagtig
> http://www.aquarienfilterbau.de/c35.html

JBL laver normalt udemærket foder, så mon ikke at dette også er iorden.

> Hvad vil du anbefale af foder. Syntes tit at diverse frostfoder er for
stort
> eller også er det i store firkanter hvor det er umuligt at undgå
> overfodring.

Nu har jeg ingen anelse om hvor i landet du bor, men hvis du bor i
nærheden af en større by, vil den lokale akvarie butik
have et udvalg i frost foder.
Noget af det bedste du kan få fat i er Bosmider(bitte små dafnier) cyklops
eller Artemia. Køb en plade på 100 gram, og knæk
så et hjørne af, tø det op i et fintmasket net, og server det for fiskene.
Du finder hurgit ud af hvad der er formeget, og hvad der er forlidt.

Når de er blevet lidt større, kan du lave noget CiklideMix, det er
utroligt godt, og du kan næsten se fiskene vokse når du bruger det.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-11-02 18:29

> [...]
>
> Når de er blevet lidt større, kan du lave noget CiklideMix, det er
> utroligt godt, og du kan næsten se fiskene vokse når du bruger det.

Det ser umiddelbart ud til at de spiser fint, de kommer ihvert mange gange
til fadet..
Men jeg vil selvfølgelig holder et nærmere øje med dem.

Jeg bor i Odense, men jeg er før blevet prakket noget foder på til unger,
der viste sig at være så stort at de ikke kunne spise af det. Derfor ville
jeg lige høre hvad en erfaren akvariemand ville anbefale.

Jeg ledte lidt på nettet for at finde noget om ChiklideMix, men det eneste
jeg fandt var et andet svar fra dig hvor du anbefalede det :)
Hvad består det af ?

Mvh. Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-11-02 01:17

Michael Sørensen <REMOVEMEn2018@mip.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kXyw9.201007$Qk5.7153051@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Jeg ledte lidt på nettet for at finde noget om ChiklideMix, men det eneste
> jeg fandt var et andet svar fra dig hvor du anbefalede det :)

Det er en blanding af ærter, spinat, rejer og muslinger, i variabelt
blandingsforhold *s*
holdt sammen af gelatine.

At du kun har kunnet finde en svar fra mig, kan skyldes at det er MEGET
lang tid siden at
vi sidst snakkede om det her.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-11-02 16:16

> [...]
> blandingsforhold *s*
> holdt sammen af gelatine.
>
> At du kun har kunnet finde en svar fra mig, kan skyldes at det er MEGET

Tak for svaret.

Jeg må erkende, at efter at have observeret i længere tid når jeg fodrer,
ser det ud som om nogle spytter maden ud igen efter 5-8 sekunder, og prøver
så igen.
Hvad kan det skyldes ?

Mvh. Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-11-02 00:14

Michael Sørensen <REMOVEMEn2018@mip.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:14bx9.38$oC3.11785@news010.worldonline.dk...
> Jeg må erkende, at efter at have observeret i længere tid når jeg fodrer,
> ser det ud som om nogle spytter maden ud igen efter 5-8 sekunder, og
> [...]

Det betyder at dine fisk har fået den sygdom som populært kaldes
bugvattersot, den er extrem smitsom, og hvis den ikke
behandles, dør fiskene.

Nu har du det problem at fiskene gennem noget tid er smuttet en efter en,
og det kan betyde at alle fiskene har sygdommen, men den er bare ikke
synlig endnu.

Straks du har læst dette farer du ned til din akvarie handler og køber
noget Aquafuran, eller Furapond, og følger behandlingen.

Furapond er så klart at foretrække, da du får dobbelt så meget til den
halve pris.

Inden du starter behandlingen laver du er ordentligt vandskifte, det samme
gør du efter behandlingen.

Hvad der så er årsagen til at fiskene er blevetsyge skal jeg ikke kunne
sige, men igen ensidig fodring og manglende
vandskifte, er som regel de største syndere. Hvis der er menge fisk i
akvariet, kan det også skyldes stress, giv dem nogle
mursten, med huller i, dem elsker de at gemme sig i.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-11-02 02:10

> [...]
> akvariet, kan det også skyldes stress, giv dem nogle
> mursten, med huller i, dem elsker de at gemme sig i.

Jeg vil straks prøve at behandle for det. Men er det ikke noget med at en
allerede smittet fisk er så godt som død, jeg kan vil kun hjælpe dem der
ikke er smitte.
Nu er jeg ked af at jeg lige har fanget en Lombardoi hun med unger i munden
og sat hende derover.
Ellers går der kun unger i de 128 L og jeg skifter 40 liter vand om ugen,
men jeg har haft et kribensis par gående hvor hunnen døde for lidt siden,
men der var den flyttet ind i mit 325 L akvarie.
Nu er jeg da oprigtigt nervøs for at det bryder ud i det store akvarie også.

Mvh. Michael