Kan jeg få stamtavle til Emil?
Fra : Helle Nielsen

Dato : 31-10-02 17:15

Hejsa.

Der fulgte ikke stamtavle med til Emil da jeg købte ham men bedsteforældrene
havde stamtavle og jeg så dem selv. Opdrætteren sagde han var ægte men
grunden til hun ikke kunne få stamtavle til sit kuld var, at hun ikke er
medlem af Jyrak ell. og derfor kun kan få stamtavle til eet kuld om året. Og
det havde hun fået til sit Maine Coon kuld i år.
Nu tænker jeg så lidt på...kan det slet ikke lade sig gøre at få stamtavle
til ham HVIS jeg nu selv betaler for det? det er vel bare et spørgsmål om at
Jyrak ell. ser stamtavlerne på bedsteforældrene som hun jo havde og jeg så
betaler? eller? for det kunne nu altså være rart at vide lidt mere om sin
kat og dens stamme.

Venlig hilsen Helle

Fra : goofy

Dato : 31-10-02 18:26

Hej Helle

> [...]
jeg så
> betaler? eller? for det kunne nu altså være rart at vide lidt mere om
Først vil jeg gerne spørge dig hvor du har købt katten?

Jeg mener at man kun kan få et kuld katte ialt, uden at man anskaffer
sig et stamnavn.
For at få et stamnavn skal man være medlem af en af de 4 hovedklubber.

Så jeg tror ikke du kan få stamtavle på Emil, men prøv at rette
henvendelse til en af hovedklubberne.
Men jeg ved at der i denne gruppe findes personer som ved meget mere om
dette emne end jeg gør, så jeg vil opfordre dem til at svare på dette
indlæg

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-10-02 18:56

Hej Helle

Nej, du kan ikke få stamtavle på Emil - desværre...
Det er opdrætteren, der skal sørge for at få stamtavlerne, og for at kunne
det, så skal opdrætteren være medlem af en hovedklub, have et stamnavn og
bruge avlskatte uden avlsforbud - og jeg tror desværre ikke, at denne
opdrætter kvalificerer sig inden for ret mange/nogle af kriterierne.

Selve stamtavlen koster stort set ingenting - 150 kr. - men det er ikke et
spørgsmål om penge som sådan, det er i høj grad et spørgsmål om
'opdrætteretik' og den form for 'kvalitetsstempel' det er, når en racekat
sælges med stamtavle fremfor uden - og den kan man ikke få efterfølgende,
det følger ligesom med i pakken når man køber kat hos en registreret
opdrætter.

Mvh. Camilla

Fra : Jakob Jensen

Dato : 31-10-02 19:01

On Thu, 31 Oct 2002 18:56:10 +0100, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

Hej Camilla

Der gives dispentation. Måske er det ikke indenfor reglerne, men vi
kender til, at ejeren af katten kan få stamtavle, selvom opdrætteren
ikke har ansøgt!

Venlig hilsen
Jakob Jensen

Debatkat ....( stedet for katte og deres mennesker )
http://www.debatkat.dk

Tør din kat deltage?
http://www.debatkat.dk/topkat.php

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 31-10-02 19:11

.. Måske er det ikke indenfor reglerne, men vi
> kender til, at ejeren af katten kan få stamtavle, selvom opdrætteren
> ikke har ansøgt!

sandt nok det har man kunne men det kræver at man har stambogen på begge
forældre som er det nærmeste led. Jeg undersøgte den gang jeg havde et ups
kuld på min første skovkat som heller ikke havde en stamtavle, men svaret
var nej det gives ikke mere

hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

Fra : Jakob Jensen

Dato : 31-10-02 19:30

Hej Sanne

Jeg er ret sikker på, at det tilfælde jeg kender til er efter dit ups
kuld.

[...]

Fra : Jakob Jensen

Dato : 31-10-02 19:43

Nu skal jeg lige være sikker Sanne.

Mener du at man stadig kan, hvis man har stamtavlerne på forældrene
eller er det kun noget, som høre fortiden til?

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 31-10-02 20:22

Hejsa Jakob
> Mener du at man stadig kan, hvis man har stamtavlerne på forældrene
> eller er det kun noget, som høre fortiden til?

jeg mener at hvis man er med i en klub, så kan man søgestambøger til
killingerne er et år. Hvis man har stamtavlerne på Begge forældre, men
sikker er jeg så ikke på om man kan gøre det mere.
så hvis jeg har forstået det rigtigt ja så skulle Helle jo blive medlem
hurtigt og have begge stamtavler af begge forældre. Som hun jo skal ha
fra opdrætteren af. Jeg ved ikke om det så kræver nogen dna attester for at
være sikker på at de er rette forældre. og som sagt ved jeg ikke om det
tillades mere.

Hilsen Sanne

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-10-02 20:03

"Jakob Jensen" <webmaster@rodsen.dk> skrev...
> Hej Camilla
>
> Der gives dispentation. Måske er det ikke indenfor reglerne, men vi
> kender til, at ejeren af katten kan få stamtavle, selvom opdrætteren
> ikke har ansøgt!

Hej Jakob

Ja, der kan ind imellem gives dispensation i helt særlige tilfælde - men det
drejer sig faktisk altid om killinger, som er købt uden stamtavler hos
opdrættere, som ER medlem af en hovedklub - ikke killinger som er købt af
"tilfældige" BYB'er.
Hvis man bare kunne få stamtavler til dem "uden videre", ville der jo ikke
være megen fidus i, at vi andre er medlem af en klub og er registrerede
opdrættere...

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 31-10-02 22:56

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge avlskatte uden avlsforbud - og jeg tror desværre ikke, at denne
> opdrætter kvalificerer sig inden for ret mange/nogle af kriterierne.

Der er jo også en regel om, at _hele_ kuldet skal stambogsføres - og det er
jo lidt svært, når man kun ejer den ene.

Mvh. Else

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 31-10-02 22:59

> Der er jo også en regel om, at _hele_ kuldet skal stambogsføres - og det
er
> jo lidt svært, når man kun ejer den ene.

Ja det er jo rigtig nok den havde jeg glemt

Hilsen Sanne

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-10-02 23:15

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev ...
> Der er jo også en regel om, at _hele_ kuldet skal stambogsføres - og det
er
> jo lidt svært, når man kun ejer den ene.

Men Emil *kunne* jo være ene-barn...

Mvh. Camilla