Chipning contra øremærkning?
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 31-10-02 11:35

Hvad er jeres erfaringer med disse to metoder?

Hilsen Randi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-02 11:42

"Randi Skindbjerg Kristensen" <randi.skindbjerg.kristensen@skolekom.dk> writes:

> Hvad er jeres erfaringer med disse to metoder?

Hvis din kat bliver væk hjemmefra kan man se øremærkningen med det
samme og kontakte katteregisteret. Hvis den er chipmærket kan man
vente til en dyrlæge har åbent og så kan han se om han kan finde
chippen.

En jæger må skyde en vildkat han ser på hans jagtmarker, men det er
noget nemmere at se at en kat ikke er vildkat når den er øremærket og
har halsbånd på.

Når engang vi skal have kat, så skal den helt sikker øremærkes.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Pia J

Dato : 31-10-02 11:51

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> En jæger må skyde en vildkat han ser på hans jagtmarker, men det er
> noget nemmere at se at en kat ikke er vildkat når den er øremærket og
> har halsbånd på.

Jeg har tænkt lidt over det med halsbånd. Et rødt halsbånd ville jo kunne
ses langt væk på en hvid kat. Men - er der ikke risiko for, at de hænger
fast et sted, og ikke kan komme fri? Har nogen oplevet dette? Jeg ved ikke
hvor vores staldkats territorie går, men jeg har da set hende på tilstødende
marker, altså ikke kun vores egen grund. Men jeg kunne få svært ved at finde
hende, hvis hun udeblev fra morgenmaden.

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-02 11:49

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Jeg har tænkt lidt over det med halsbånd. Et rødt halsbånd ville jo kunne
> ses langt væk på en hvid kat. Men - er der ikke risiko for, at de hænger
> fast et sted, og ikke kan komme fri? Har nogen oplevet dette?

Der er derfor at kattes halsbånd altid skal være med elastik. Så kan
den nemlig selv komme fri hvis den endelig skulle komme til at sidde fast.

Fra : Helle Nielsen

Dato : 31-10-02 11:56

> Der er derfor at kattes halsbånd altid skal være med elastik. Så kan
> den nemlig selv komme fri hvis den endelig skulle komme til at sidde fast.

Vi har købt et halsbånd der selv springer op ved et tryk på mere end 2 kg -
derfor kan katten ikke hænge sig eller sidde fast nogen steder.

/Helle

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 31-10-02 13:15

> Vi har købt et halsbånd der selv springer op ved et tryk på mere end 2
kg -
> derfor kan katten ikke hænge sig eller sidde fast nogen steder.

Hvor har du fået fat i det?
Mvh
Vibeke

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 01-11-02 10:16

> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Elastikken kan også være farlig. Jeg læste om en kat der netop var kommet
galt afsted pga. elastikken i halsbåndet. Fordi halsbåndet var elastiskt,
havde katten været i stand til at få hele forbenet igennem halsbåndet - og
så gik den der med et halsbånd, som tvang den til at have forbenet i en helt
forkert position. Overvejer om ikke man kunne give dem reflekshalsbånd med
velcrobånd på istedet? Lidt ligesom dem man bruger til at have om benene,
når man løber før solen får sko på. Dem mister de nok hurtigere, men de
lyser i mørke og ryger af, hvis katten hænger fast.
-Gitte

Fra : Leyna

Dato : 31-10-02 12:32

On Thu, 31 Oct 2002 11:51:13 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>marker, altså ikke kun vores egen grund. Men jeg kunne få svært ved at finde
>hende, hvis hun udeblev fra morgenmaden.

Jeg har ikke selv haft de bedste erfaringer med halsbånd. sidder de
for fast risikerer man at katten hænger fast et sted, og kan de komme
af, ja, så holder de ikke ret længe. Jeg tror at jeg har købt fire
halsbånd til samme kat, men da det fjerde blev "tabt" et sted, så
opgav jeg den ide. Begge mine nuværende katte er øretatoverede.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna Skott

Dato : 31-10-02 19:10

>Jeg har tænkt lidt over det med halsbånd.

En katteejer vi kender oplevede at hendes kat kom hjem efter flere ugers
fravær med det ene forben igennem loppehalsbåndet. Efter min mening er det
alt for farligt at lade en kat gå med halsbånd. Tænk bare på hvor let det
kan komme til at hænge fast i et træ eller en busk.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-02 20:03

"Ragna Skott" <rahas@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> mening er det alt for farligt at lade en kat gå med halsbånd. Tænk
> bare på hvor let det kan komme til at hænge fast i et træ eller en

Alle de loppehalsbånd jeg har set har været uelastiske. Efter min
mening er det alt for farligt at lade en kat gå uden halsbånd. Som
sagt, så har en jæger lov til at skyde en vildkat når han ser den på
sit jagtrevir. Hvis ikke katten har halsbånd på kan han ikke se at den
ikke er en vildkat.

Men sådan noget må man jo gøre op med sig selv.

Fra : Ragna Skott

Dato : 01-11-02 10:27

Trine Kornum Christiansen skrev:
>Hvis ikke katten har halsbånd på kan han ikke se at den
>ikke er en vildkat.

>Men sådan noget må man jo gøre op med sig selv.

Det er rigtigt, at man selv må vurdere, hvad man tror er farligst for
katten.
En fritløbende kat er udsat for andre farer end en kat, der går i en
indhegnet have.
Jeg har engang overværet (heldigvis!) vores ungkat komme til at hænge med
hovedet nedad i en busk, mens han optrådte for os. Det var dengang man
troede, at loppehalsbånd var nødvendige for at holde katten fri for utøj;
men efter den dag har vi aldrig sat et halsbånd på vores katte - men de har
jo som sagt også altid gået i en indhegnet have.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-10-02 12:10

skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres erfaringer med disse to metoder?
>
> Hilsen Randi

Hej Randi
Jeg har fået oplyst ved Falck, at de ikke kigger efter chip på ihjelkørte
katte. Kun øremærke.
Jeg foretrækker også selv at bruge øremærke, da det sender et åbenlyst
signal om at katten har et tilhørsforhold. Hvor mange tager f.eks. til
dyrlægen med en tilløben kat, for at få tjekket den for en evt.
chip-mærkning?

Mange hilsner
Katrine
http://home1.stofanet.dk/beydana

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 31-10-02 16:24

Hvor mange tager f.eks. til
> dyrlægen med en tilløben kat, for at få tjekket den for en evt.
> chip-mærkning?
Hos vores dyrlæge kommer der mange bortkommende dyr, mange er meget
velplejet, men de bliver som regel aldrig hentet igen. Dyrlægerne har lige
haft en hel side i vores avis pga dette problem, lige pt en pæn hankat og en
hundehvalp som ingen vil kendes ved, selv om de er pæane og plejet, så i
vores område er det brugt meget at flok går til dyrlægen med til løbende dyr

Hilsen Sanne

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 31-10-02 22:52

skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres erfaringer med disse to metoder?

Hej Randi.
Det er jo en hvid kat, du har fået, så du kommer vel ikke uden om at skulle
chipmærke den, hvis den skal bruges i avl?
Men du kan jo gøre som Grit og starte med at chippe og så øremærke, når hun
alligevel skal i narkose, for som andre har sagt, så er øremærkningen det
mest effektive i forbindelse med bortkomne katte.

Mvh. Else.