Hvor købes Methylbenzene (Toluene)?
Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 30-10-02 21:40

Ja spørgsmålet står i subj.
Det er ikke større mængder jeg skal bruge, bare noget til forsøg.
Hvad med MTBE, det er vel ikke noget man lige finder i nærmeste døgner :)
men hvor så? Det er måske blevet helt "banned" i DK, eller bruges det stadig
i 98oktan benzin?

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-10-02 00:23

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc04354$0$11439$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
:)
> men hvor så? Det er måske blevet helt "banned" i DK, eller bruges det

Kan det passe det er lim? Jeg har noget "Triathlon" lappegrej, hvor der
på limtuben står "Toluen". Det stinker afskyeligt, og får man det på
fingrene tager det 100 år at få lugten væk igen.

Kan det bruges?

- Martin

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 31-10-02 10:43

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på limtuben står "Toluen". Det stinker afskyeligt, og får man det på
> fingrene tager det 100 år at få lugten væk igen.

Det skulle bære noget opløsningsmiddel. Formålet er at det skal bruges til
Oktan-booster til 2-takts motor (bane ræs). Jeg har fundet en opskrift på
det og håbede på at det er billigere at blande selv istedet for at købe det
hos ex. Shell...
MTBE skulle også kunne bruges, men det sviner vist nok af h.. til...

Fra : JAM

Dato : 31-10-02 11:24

> [...]
> istedet for at købe det hos ex. Shell...
> MTBE skulle også kunne bruges, men det sviner vist nok af h.. til...

Toluen er et organisk opløsningsmiddel. Så vidt jeg husker er det
hovedbestanddelen i cellulosefortynder, se f.eks
http://www.farve-laden.dk/samson/samson-cellulosefor.html .
MTBE tror jeg er lidt sværere at få fingre i.

Mvh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 15:37

"JAM" <fandens@klog.dkXXX> wrote in message
> MTBE tror jeg er lidt sværere at få fingre i.

MTBE kan købes på de fleste tankstationer. Der kaldes det "oktan-boost"...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 31-10-02 18:57

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> MTBE kan købes på de fleste tankstationer. Der kaldes det "oktan-boost"...

Ja det man smider i 95oktan for at bruge det i motorer som helst skal have
98oktan, right?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 21:03

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Ja det man smider i 95oktan for at bruge det i motorer som helst skal have
> 98oktan, right?

Ja...

Fra : Digit

Dato : 31-10-02 11:52

"Brian Axelgaard [9400]" ræsonnerede, og skrev d. 30 okt 2002:

> Ja spørgsmålet står i subj.
> Det er ikke større mængder jeg skal bruge, bare noget til forsøg.
> Hvad med MTBE, det er vel ikke noget man lige finder i nærmeste døgner

Jeg ved ikke med MTBE, men toluen kan du måske erhverve igennem det
lokale apotek eller den lokale Bidinger/Matas.
Det er sikkert noget der skal bestille hjem.
Når jeg tænker over det, mener jeg faktisk at Matas har en dunk toluen
stående i deres kemi nieche.

Ellers er der de forskellige leverandører. Eventuelt Struers hvis den
stadig findes (og sælger til private).

Jeg bor forresten op af en "tape" fabrik som har skidtet i gigantiske
tønder udenfor ;D

> :) men hvor så? Det er måske blevet helt "banned" i DK, eller bruges
> det stadig i 98oktan benzin?

Det findes skam stadig i 98. Antallet af tanke der sælger det er blot
blevet kraftigt reduceret.

PS. Du er sikker på at det ikke er (tri-nitro)toluen du tænker på? I så
fald er det nok snarere den lokale rockerborg du skal have fat i =)
--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 31-10-02 18:56

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er sikkert noget der skal bestille hjem.
> Når jeg tænker over det, mener jeg faktisk at Matas har en dunk toluen

Ja det tænkte jeg også... kigger nok forbi en matas i morgen.

> Ellers er der de forskellige leverandører. Eventuelt Struers hvis den
> stadig findes (og sælger til private).

Det var også en mulighed...

> Jeg bor forresten op af en "tape" fabrik som har skidtet i gigantiske
> tønder udenfor ;D

Sikke muligheder :)

> Det findes skam stadig i 98. Antallet af tanke der sælger det er blot
> blevet kraftigt reduceret.

Ja det ved jeg - mit spørgsmpl gik også mere på om MTBE var banned og om man
så havde fundet et endnu renere tilsætnings stof...

> PS. Du er sikker på at det ikke er (tri-nitro)toluen du tænker på? I så
> fald er det nok snarere den lokale rockerborg du skal have fat i =)

Damn... så regnede du den ud alligevel :)