Asus A7M266-D - Helt død?
Fra : Voller

Dato : 30-10-02 19:04

Hej NG.

Jeg har lige købt et Asus A7M266-D bundkort og har indtil videre kun sat en
enkelt Athlon 2200+ MP CPU på, selv om der er plads til to CPU'er.

Desuden har jeg (selvfølgelig) brugt lidt kølepasta og sat en Volcano 9
CPU-køler på, der kører lige omkring 5000 RPM.

Problemet er, at computeren går død efter et halvt minuts tid. Den slukker
simpelthen. Nogle gange kører den 3-4 minutter, men resultatet bliver det
samme: Maskinen slukker.

"Varmeproblem - og bundkortet reagerer ved at slukke maskinen for at
beskytte CPU og bundkort", tænker vi nu alle. Men når jeg checker BIOS
umiddelbart efter maskinen lukker ned, ser jeg at temperaturen for CPU'en
ligger på 43 grader celcius, bundkortstemperaturen ligger et par grader
under. Det burde da slet ikke være så varmt, at maskinen lukker ned? Eller
hvad?

Jeg er helt blank og vil gerne høre mulige forslag til, hvad der kan være
gået galt?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Voller.
voller@voller.dk

Fra : Voller

Dato : 31-10-02 08:05

> Jeg er helt blank og vil gerne høre mulige forslag til, hvad der kan være
> gået galt?

Kan problemet være, at jeg "kun" har en 300W PSU?
Kan jeg have vendt en af ledningerne forkert? F.eks. power-ledningen?
Kan det være en konflikt med eksisterende hardware?

Et eller andet?

Mvh. Voller.

Fra : Leony

Dato : 31-10-02 09:21

"Voller" <voller@voller.dk> skrev i en meddelelse

> Kan problemet være, at jeg "kun" har en 300W PSU?

Måske, strømforsyninger er af svingende kvalitet.
Det er nok sikkert at den er for "lille" hvis du skal have 2 cpu'er.

> Kan jeg have vendt en af ledningerne forkert? F.eks. power-ledningen?

Nej, svjv er det lige gyldigt hvordan den vender.

> Kan det være en konflikt med eksisterende hardware?

Måske.
Prøv at tage alle indstikskort ud. Virker den så.
Sæt dem i et for et for at finde det "dårlige".

> Et eller andet?

Kommer der nogle bip?
Kommer du nogensinde ind i Windows (eller har du ikke fået det installeret)?
Hvor mange gange har du læst hele manualen?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Voller

Dato : 31-10-02 09:32

> Kommer der nogle bip?

Kun et enkelt for at melde alt OK efter POST.

> Kommer du nogensinde ind i Windows (eller har du ikke fået det
installeret)?

Næh, jeg har endnu ikke fået det installeret. Computeren slukker 2-3
minutter inde i installationen - eller tidligere.

> Hvor mange gange har du læst hele manualen?

Fire. Det ser ikke ud til man kan slå luk-computeren-hvis-den-sveder
systemet fra, så jeg kan teste om det er det. Derudover står der intet af
relevans for mit problem.

Mvh. Voller.

Fra : Leony

Dato : 31-10-02 16:33

> Kun et enkelt for at melde alt OK efter POST.

Nogle folk mener at bip-koder kun er skabt for at irretere, selvom den tit
fortæller noget relevant.
1 bip er jo det man helst vil høre.

> Næh, jeg har endnu ikke fået det installeret. Computeren slukker 2-3
> minutter inde i installationen - eller tidligere.

Kunne godt være du havde installeret oven i.
Kan du boote fra floppy og ud i dos eller er det lige gyldigt hvad, så
lukker den bare.

> Fire. Det ser ikke ud til man kan slå luk-computeren-hvis-den-sveder
> systemet fra, så jeg kan teste om det er det. Derudover står der intet af
> relevans for mit problem.

Just checking...Der er mange mennesker som mener at manualer er spild af
papir.
Kan du ikke slå COP fra i BIOS, det mener jeg da at man kan. Samtidig kan
man bestemme grænseværdien.

Jeg gætter lige lidt her (har aldrig haft et 2xcpu system - desværre):
Der er ikke noget med at man skal bestemme i BIOS om der sidder en eller to
cpu'er i boardet, evt via jumpere.

Kan ikke lige downloade manualen, da linket er dødt.

Ved ikke om dette har relevans:
More often than not, this board will fail to boot when the soft-power (front
of case) switch is pressed. Don't panic, there's a solution. Turn off the
power supply so the motherboard isn't receiving any power at all. Wait a few
seconds. You're actually waiting for that little green LED on the
motherboard to go out, which takes about 4 seconds. Now switch the power
supply back on. You should hear the CPU fans spin up and then back down
again after about 1/2s. Now you should be able to power the system up with
the soft power switch.
It seems the motherboard is simply getting 'stuck' at soft power off and
needs a real 'cold boot.'
Fundet her:
http://rikkus.info/a7m266-d.html#bootproblem

Ikke et helt problemfrit board:
http://www.epinions.com/content_61802647172
Random reboots klares ved at disable onboardlyden, ved ikke om det hjælper i
dit tilfælde.

Måske du skulle prøve at surfe, måske spørge, i forums på 2cpu.com
Mon ikke der sidder nogen som kender dit motherboard og måske har en
løsning.

Fra : Voller

Dato : 01-11-02 07:54

> Kan du boote fra floppy og ud i dos eller er det lige gyldigt hvad, så
> lukker den bare.

Det er ligegyldigt hvad jeg laver. Jeg kan lade den stå og lave ingenting i
BIOS og den vil stadig gå i stå.

> Kan du ikke slå COP fra i BIOS, det mener jeg da at man kan. Samtidig kan
> man bestemme grænseværdien.

Desværre. Kan lige prøve at se, om der er lagt nogle BIOS-opdateringer ud.
Men det er jo et ret nyt kort.

> Jeg gætter lige lidt her (har aldrig haft et 2xcpu system - desværre):
> Der er ikke noget med at man skal bestemme i BIOS om der sidder en eller
> cpu'er i boardet, evt via jumpere.

Nej, det opdager den selv når den starter op. Den opdager også fint, at der
kun sidder en CPU på.

> Ved ikke om dette har relevans:
> http://rikkus.info/a7m266-d.html#bootproblem

Ikke helt, tror jeg. Maskinen går fint igang, når jeg tænder for den. Den
holder sig bare ikke igang så længe...

> Ikke et helt problemfrit board:
> http://www.epinions.com/content_61802647172

Næh, det ser ikke sådan ud. Jeg har dog ikke oplevet problemer i så
omfattende grad som han har. Kun et stort. Lad os håbe jeg ikke skal igennem
alt det som han har været igennem, når jeg engang får systemet op og køre.

> Måske du skulle prøve at surfe, måske spørge, i forums på 2cpu.com

Det prøver jeg lige.

Tak for hjælpen.

Fra : Peter Pan

Dato : 31-10-02 23:31

"Voller" <voller@voller.dk> wrote in message
> Jeg har lige købt et Asus A7M266-D bundkort og har indtil videre kun sat
en
> enkelt Athlon 2200+ MP CPU på, selv om der er plads til to CPU'er.

Tillykke!

> [...]
> simpelthen. Nogle gange kører den 3-4 minutter, men resultatet bliver det

Er det uanset hvad du laver? Hvad hvis du står i biosen?

> [...]
> under. Det burde da slet ikke være så varmt, at maskinen lukker ned? Eller

Mit bundkort er 34 grader, og hver cpu på ca 47 grader i normal drift.

> Jeg er helt blank og vil gerne høre mulige forslag til, hvad der kan være
> gået galt?

Prøv at stille dig i biosen under hardware overvågningen, så kan du se hvad
temperaturen er sekundet inden rebootet. Umiddelbart tror jeg ikke det er
der problemmet er.

Har du før monteret en socketA processor? Var du meget forsigtig? Kan du
have beskadiget kernen på den under montage af køler?

Ved du med sikkerhed at rammen virker? Har du evt. prøvet med noget andet
ram. Ikke alle motherboards fungere lige godt med alt ram.

PSU'en...Asus siger MINDST 400 Watt. Personligt kører jeg med en god 340
Watts PSU med 2 stk 1800+ processorer, og det kører da. Og så længe du kun
har 1 processor tror jeg nok du kan klare dig med 300 watt hvis bare den så
også levere varen... Check evt dine specs for din PSU med kravet i manualen
på side 37. Har du monteret alle 3 power connectors fra PSU'en til
bundkortet? (også beskrevet på side 37)

Bare et par forslag fra en glad ejer af A7M266-D

Mvh
Anders

Fra : Voller

Dato : 01-11-02 08:24

> Er det uanset hvad du laver? Hvad hvis du står i biosen?

Den går i stå, uanset hvad jeg foretager mig.

> Prøv at stille dig i biosen under hardware overvågningen, så kan du se
hvad
> temperaturen er sekundet inden rebootet. Umiddelbart tror jeg ikke det er
> der problemmet er.

Det prøver jeg lige når jeg kommer fra arbejde. Jeg vender tilbage med
resultatet.

> Har du før monteret en socketA processor? Var du meget forsigtig? Kan du
> have beskadiget kernen på den under montage af køler?

Jeg har monteret en del CPU'er, også socket A. Men faktisk fik jeg butikken
(Betafon) til at montere CPU og køler på bundkortet, så jeg ikke ødelagde
hverken garantien eller nogle af delene. Desuden kan Volcano 9 cpu-kølere
være rigtigt stramme, så det er svært at få dem til at sidde korrekt uden at
ødelægge noget. Så jeg tog ingen chancer.

> Ved du med sikkerhed at rammen virker? Har du evt. prøvet med noget andet
> ram. Ikke alle motherboards fungere lige godt med alt ram.

Næh... Jeg købte en klods Kingston 512 MB DDR 2100 RAM sammen med CPU og
bundkort. Jeg har ikke lige undersøgt det nærmere. Nogen ideer til hvordan
jeg gør tester det, når jeg ikke har et andet bundkort der spiser DDR RAM
inde for rækkevidde?

> [...]

manualen
> på side 37. Har du monteret alle 3 power connectors fra PSU'en til

Det er jeg meget sikker på jeg har gjort. Skal gerne lige dobbeltchecke når
jeg kommer hjem.

Tak for dine tanker.

Fra : Leony

Dato : 01-11-02 10:05

> [...]
at
> ødelægge noget. Så jeg tog ingen chancer.

Fornuftigt valg.
Evt få dem til at kigge på det (måske gør de det gratis siden det er dem der
har monteret køler+cpu).
Det er i hvert fald et forsøg værd.
Kører du med lydkort, netkort og tv-kort i pci-slots'ne? Hvis du gør så prøv
at pille dem ud, så det kun er grafikkortet der sidder i?

> [...]
> jeg gør tester det, når jeg ikke har et andet bundkort der spiser DDR RAM

Den eneste måde at teste på er at købe nogle andre RAM, evt låne nogen.
Du kan teste dine nuværende RAM med dette program:
www.memtest86.com
Lav en bootdiskette og så kører det (hvis maskine vil så længe).

Fra : Peter Pan

Dato : 01-11-02 18:00

> [...]
> jeg gør tester det, når jeg ikke har et andet bundkort der spiser DDR RAM

Jeg bruger selv en Kingston 512 MB PC2100 stang i mit, så det skulle meget
gerne virke i dit også.

Hvordan du vil få den klods testet ved jeg ikke...Hvis du ikke lige kender
nogen med et bundkort der tager DDR ram, bliver det jo lidt svært. Enten
køber du en klods mere og prøver med den, eller også får du forhandleren til
at teste den. Det med en software testprogram du jo nok ikke i denne
sammenhæng.

Mvh
Anders

Fra : Voller

Dato : 01-11-02 09:06

> Jeg har lige købt et Asus A7M266-D bundkort

Jeg har prøvet at læse lidt videre på nettet rundt omkring, og har hørt
rygter om en 1009 beta BIOS til bundkortet. Den skulle løse nogle af de
problemer med auto-sluk. Hvem ved, hvor man får fat i sådan en beta-BIOS?
Jeg har gennemsøgt Asus-siderne, men jeg synes ikke lige jeg kan finde den.

Voller.

Fra : Leony

Dato : 01-11-02 10:00

> [...]
> problemer med auto-sluk. Hvem ved, hvor man får fat i sådan en beta-BIOS?
> Jeg har gennemsøgt Asus-siderne, men jeg synes ikke lige jeg kan finde

Asus' tyske ftp, plejer at være god.
ftp://ftp.asuscom.de
De slår vist også til i dette til fælde:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/AMD_Chipset/AMD_760_MPX/
Husk selv at tjekke om det er den rigtige BIOS. Hvis flashet går galt, så
kan du risikere et ubrugeligt motherboard.
Jeg ville prøve at tage en snak med forhandleren inden jeg flasher (især set
i lyset af at den kan gå ned bare den står i BIOS - hvis den går ned mens du
flasher, så risikerer du et dødt board som ikke dækkes af garantien).

Fra : Voller

Dato : 04-11-02 07:59

> ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/AMD_Chipset/AMD_760_MPX/

1009 BETA BIOS'en løste problemet. Rart for mig, lidt amatøragtigt af Asus
at lade et bundkort gå på markedet med sådan en grov fejl i BIOS.

Tak til jer begge for hjælpen.

Voller.

Fra : Leony

Dato : 04-11-02 09:37

> 1009 BETA BIOS'en løste problemet. Rart for mig, lidt amatøragtigt af Asus
> at lade et bundkort gå på markedet med sådan en grov fejl i BIOS.

Rart at der ikke skulle mere til.
Kan jo være at de er klar over det, men har lagt ansvar over på forhandler
(mod en sænkelse i pris) og denne så har glemt at fortælle dig det.
Nu er det jo i orden og det er det der tæller.
Held og lykke med dit mobo, det ser lækkert ud.