et par gode spørgsmål..
Fra : Niels Skovmand

Dato : 30-10-02 17:53

Hejsa!

Jeg har arbejdet med PC'ere i mange år, men jeg synes sgu altid at netværk
har været noget underligt noget!

Vores hus' netværk:

PC1 ---> switch ----> ADSL (Siemens XpressLink Modem)
PC2 ----/

Altså er PC1 og 2 sluttet til en switch, som er sluttet til ADSL-modemet,
som kører med Bredbånd 512/128 hos Tele Dk med 2 dynamiske IP-adresser..

Q1: Hvorfor kan PC1 og PC2 ikke kontakte hinanden??
Begge PC'er kan gå på nettet uden problemer, men kan ikke komme i
forbindelse med hinanden. Begge PC'er er sat op med Windows XP Pro UK (kun
den ene har SP1) og bruger TCP/IP-protokol samt QoS Packet Scheduler, hvad
end det så er.. Der er ikke konfigureret yderligere på systemet..
Hvad kan være problemet?
Hjælper det at give IP-adresser?
Kan jeg give computerne IP-adresser (192.168.x.x) selvom de går på nettet
med de dynamiske IP-adresser?

Q2: Hvordan står det til med sikkerheden?
Hvor store er mulighederne for at bryde ind på en PC som vores, hvis den
ikke har en firewall installeret?
Kan jeg installere en software-firewall, der beskytter mod angreb udefra,
samtidig med at den tillader trafik mellem de to computere?

Jeg håber en venlig sjæl vil hjælpe mig, for jeg er på bar bund!
Med venlig hilsen:

Niels Skovmand
Webansvarlig, Skibhus 17:48

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-10-02 19:13

"Niels Skovmand" <woodman@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Jeg har arbejdet med PC'ere i mange år, men jeg synes sgu altid at netværk
> har været noget underligt noget!

Heyyy.... så har du sikkert også lært at kigge grupperne igennem - dine ? er
besvaret mange gange....

> [...]

> den ene har SP1) og bruger TCP/IP-protokol samt QoS Packet Scheduler, hvad
> end det så er.. Der er ikke konfigureret yderligere på systemet..

Mange ting.

> Hjælper det at give IP-adresser?

De har fået ip adresser ellers kunne de ikke komme på nettet. De 2 ip adresser
kan dog godt være i forskellige subnets - derfor kan de ikke "se" hinanden.

> Kan jeg give computerne IP-adresser (192.168.x.x) selvom de går på nettet
> med de dynamiske IP-adresser?

Du kan faktisk godt (svjh) tildele flere ip adresser (læs tilbage i denne
gruppe og news:tele.internet.adsl) men afhængig af hvad du vil, kan du lige så
godt bruge en anden protokol. Installer fx. IPX/SPX eller NETBeui, så vil denne
protokol bruges til Fil- og udskriftsdeling mv. Disse protokoller routes ikke
og ingen information kommer derfor ud på det dersens Indernæt.

> [...]
> Kan jeg installere en software-firewall, der beskytter mod angreb udefra,
> samtidig med at den tillader trafik mellem de to computere?

Du kan bruge XP's indbyggede firewall til at forhindre at din PC kontaktes
udefra uopfordret - hvis I kombinerer det med sund fornuft (start ikke
programmer I ikke kender, brug antivirus, pas på ukendt post) er det imho Godt
Nok(tm) til privat brug.

Gav det mening?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : TC

Dato : 31-10-02 23:37

> Kontakte hinanden? ;)

Du ved jo godt hvad han mener, svar dog på mandens spørgsmål istedet for at
spille så pisse skide smart. Du har også engang været begynder ikke ???

> Mange ting.

øhhhhh nå aha, fedt nok, der lærte han sikkert en masse.

Hvis du ikke gider at svare på mandens spørgsmål, så HOLD DIG DOG FOR SATAN
VÆK !!!

læs http://www.usenet.dk/netikette/

SÅ kandu lære det.

mvh
Thomas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 01-11-02 13:35

"TC" <thomas@celinder.dk> skrev i en meddelelse

> Du ved jo godt hvad han mener, svar dog på mandens spørgsmål istedet for at
> spille så pisse skide smart. Du har også engang været begynder ikke ???

Jeg kan gætte på at han vil bruge netbios shares, men jeg kan jo ikke være
sikker. Hvis du læser lidt længere ned i mit svar vil du også se at jeg hjælper
ham med en løsning baseret på min antagelse - men hvis ikke nogen "lærer" ham
at sige hvad hans problem rent faktisk skal bruge, vil han ikke være i stand
til at få god hjælp i fremtiden.

> (kun
> hvad

> øhhhhh nå aha, fedt nok, der lærte han sikkert en masse.

Skal jeg begynde at liste alle mulige fejl? Jeg vil jo gerne give manden et
svar, men har jo heller ikke flere dage til det...

Mit forslag i news:3dc02146$0$31917$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk :

"Installer fx. IPX/SPX eller NETBeui, så vil denne
protokol bruges til Fil- og udskriftsdeling mv. Disse protokoller routes ikke
og ingen information kommer derfor ud på det dersens Indernæt."

OP's udsagn i news:3dc135f3$0$34816$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

"Men IPX-protokollen kom og reddede det hele!"

> læs http://www.usenet.dk/netikette/
>
> SÅ kandu lære det.

Huh? Jeg har i tidernes morgen skimmet hele skidtet - gentag lige hvilke
punkter jeg overtræder?

Hvis der er andre der synes mit indlæg var så åndssvagt, så skriv det lige. Jeg
laver mange åndssvage indlæg, men jeg mener da absolut ikke mit originale svar
var et af de værste....

Fra : Cubus

Dato : 30-10-02 20:20

> [...]

> som kører med Bredbånd 512/128 hos Tele Dk med 2 dynamiske IP-adresser..
>

> Q1: Hvorfor kan PC1 og PC2 ikke kontakte hinanden??

Eftersom du anvender TCP/IP skal maskinernes to IP-adresser ligge i det samme
adresserum, med samme undernetmaske. Og det er du jo desværre ikke selv herre
over når du får adresserne fra TDC. Tjek evt de to adresser med ipconfig i en
kommandopromt.

> [...]
> den ene har SP1) og bruger TCP/IP-protokol samt QoS Packet Scheduler, hvad
> end det så er.. Der er ikke konfigureret yderligere på systemet..

Jeg synes at have observeret at den helt simple fildeling har problemer, selvom netkortene
får tildelt en ekstra IP-adresse i samme adresserum. Hvis det er andre programmer der
skal virke lokalt over TCP/IP vil det dog virke.

> Kan jeg give computerne IP-adresser (192.168.x.x) selvom de går på nettet
> med de dynamiske IP-adresser?

Ja, prøv og meld evt tilbage med dine erfaringer:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Alternativet er at anvende en anden protokol til den lokale trafik:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Niels Skovmand

Dato : 31-10-02 14:54

God guides du har skrevet der, Cubus.. De hjalp en masse!

At tildele ekstra IP-adresser, gjorde at jeg kunne pinge mellem computerne,
men jeg kunne stadig ikke overføre data.. (??)

Men IPX-protokollen kom og reddede det hele!

Mange tak!

Niels.

Fra : Cubus

Dato : 31-10-02 16:56

"Niels Skovmand" <woodman@lite.dk> skrev

> At tildele ekstra IP-adresser, gjorde at jeg kunne pinge mellem computerne,
> men jeg kunne stadig ikke overføre data.. (??)

Jo, hvis du fx havde installeret en FTP-server på den ene maskine og havde
logget ind med den anden ville det have virket. Men som sagt, Windows
indbyggede fildeling er drilagtig hvad det angår multi-IP. Tilsyneladende skal
IP-adresserne inden for det samme adresserum stå først i
registreringsdatabasen, og den dynamiske stå bagefter, for at den indbyggede
fildeling kan virke. Se evt eksperimentet beskrevet under W98.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/