Operatorpræcedens
Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-10-02 17:20

Inspireret -2^2-diskussionen og den deraf afledte diskussion om forskel
mellem konstante og variable atomare enheder, kom jeg til at tænke på
Knuths sprog, MetaFont (og det deraf afledte MetaPost).
Underforståede multiplikationer har her - klart nok - højere prioritet
end udskrevne multiplikationer; - således er sin 2x = sin(2x) hvorimod
sin 2*x = (sin 2)*x.
Selvfølgelig skal man af symmetriårsager også have to tilsvarende
divisioner - men da der i vanlig computernotation kun er een måde at
skrive en division på - a/b, så blev Knuth nødt til at skelne på en
anden måde. Det, MF gør, er, at hvis der på begge sider af divisionen
står en talkonstant, så har divisionen den høje prioritet; ellers har
den den lave.
Således er altså a/2x = a/(2x) hvorimod 1/2x = (1/2)*x.

Kom bare til at tænke på det. (Knuth er sej).

-Rune

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-10-02 18:01

Scripsit Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>

> Kom bare til at tænke på det.

Og det havde sikkert ingenting at gøre med at jeg viste et eksempel på
det samme i <news:yahhefc9bte.fsf@pc-043.diku.dk> tidligt i tråden...

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-10-02 18:14

Henning Makholm wrote:

> Og det havde sikkert ingenting at gøre med at jeg viste et eksempel på
> det samme i <news:yahhefc9bte.fsf@pc-043.diku.dk> tidligt i tråden...

UPS, DAMN!
Nej, det havde det overhovedet ikke - jeg havde nemlig kun læst tråd 2.
Dumme mig.
Øv.

-Rune