Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Glasmosaik - nogle gode råd?
Fra : Bjarke Korsager

Dato : 30-10-02 14:24

Jeg skal til Prag en tur og vil gerne fotografere bl.a. glasmosaikker i de
mange kirker med mit Canon EOS 300.

Er der nogen der har tips til og erfaring med hvordan det er smartest at
lave lysmåling osv., så vil jeg blive glad for at høre fra jer :)

Mvh Bjarke

Fra : Asle Bjerva

Dato : 30-10-02 14:31

"Bjarke Korsager" <bjarke@krammig.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Er der nogen der har tips til og erfaring med hvordan det er smartest at
> lave lysmåling osv., så vil jeg blive glad for at høre fra jer :)

Om mulig bruk stativ. (men det er ikke alle steder man gir tillatelse til
det, i såfall 'legg an' mot søyler, benker etc. da lukkertiden ofte blir
lang)
Jeg tok en del bilder i Tyskland i sommer (med digitalkamera) og jeg tar et
bilde med eksponering som passer i kirken (da blir glassmosaikkene
ubrukelige, deretter et nedblendet til rett eksponering for mosaikken. Så
setter jeg disse to bildene sammen på PCen og får et bilde av kirken OG
mosaikkvinduet. For å finne en brukbar eksponering av vinduene, mål lyset
så nær som mulig (evt. ved å bruke zoom), lås så eksponeringen. Lykke til.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : tc

Dato : 30-10-02 16:42

Bjarke Korsager wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har tips til og erfaring med hvordan det er smartest at
> lave lysmåling osv., så vil jeg blive glad for at høre fra jer :)

Som Asle også siger så: Stativ.

Jeg har taget en del billeder af glasmosaik og jeg må indrømme at jeg
ikke rigtigt er blevet glade for nogle af dem (hvorfor der også kun. Det
er pokkers svært (jeg har ikke brugt stativ).

Her er et par eksempler:

1. http://www.pbase.com/image/4236244/original
2. http://www.pbase.com/image/4236248/original
3. http://www.pbase.com/image/316715/original

ad 1) Her har jeg valgt hastighed (1/120s) from for blænde og det
øverste af billedet er lidt uskarpt.

ad 2) på trods af at det er taget på 1/60s er det en lille smule rystet
og overblændet.

ad 3) Egentligt et okay billede, men perspektivet er lidt for skævt,
fordi at jeg har valgt at stå tæt på (for at få mere lys). Længere fra,
stativ og længere lukke tid havde været bedre.

(De to første er taget med et Olympus 2040 og det sidste med et Sony
DSC-P50.)

Held og lykke.

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-10-02 20:59

Bjarke Korsager skrev:

> [...]
>
>Er der nogen der har tips til og erfaring med hvordan det er smartest at
>lave lysmåling osv., så vil jeg blive glad for at høre fra jer :)

Hej Bjarke

Bare det var mig der skulle afsted, Prag kan jeg ikke få nok af

Men jeg tog et billede i en af de lokale kirker her i Aalborg, det er
taget på 1/30 sek blænde 2.8 uden brug af stativ og resultatet kan du
se her
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=13698

God tur

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-10-02 21:35

Bjarke Korsager wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har tips til og erfaring med hvordan det er
> smartest at lave lysmåling osv., så vil jeg blive glad for at

Et fotostativ er en rigtig god ting, men hvis det fylder
for meget i rejsebagagen, så sats på at du kan få støtte
på bænke, søjler o.s.v.

Når du skal lysmåle, så gå tæt på vinduet og mål et gennem-
snitsområde, der både har mørke og lyse glasfeldter, og gå
så tilbage og lav din beskæring, denne lysmåling vil gi'
optimal tegning i glasmosaikken, og alt andet vil blive
meget mørkt.

Se flg. eksempler, de er optaget i Taarbæk kirke, du kan jo evt.
ta' til Taarbæk og lave nogle testbilleder.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/kirke_%26_religion/landsbykirker(6)/_taarbaek_kirke-19.html

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/kirke_%26_religion/landsbykirker(6)/_taarbaek_kirke-20.html

Og jeg vil lige bemærke, at jeg ikke er 100% tilfreds med det
sidste af disse to billeder, jeg vil tro de kan blive bedre,
hvis det blev eksponeret en tak mørkere.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niklas

Dato : 31-10-02 15:49

"Bjarke Korsager" <bjarke@krammig.dk> skrev i en meddelelse news:apomi6$e52$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Er der nogen der har tips til og erfaring med hvordan det er smartest at
> lave lysmåling osv., så vil jeg blive glad for at høre fra jer :)

Må jeg i den anledning anbefale dig i det mindste at tage i Tyn Kirken
hvor Tycho Brahe er begravet samt kirken oppe på området ved Prague Castle.

Husk på at malerierne og prædikestolen også kan være smukke motiver i kirker.

Jeg vil også, som de andre anbefale stativ.
Evt. vil et klemstativ eller lignende være en fordel fordi det ikke er velset
at fotografere i kirker i Tjekkiet.
Derfor er diskretion en nødvendighed.

Vær opmærksom på din placering da styrtende linier er noget der ikke
passer så godt med glasmosaik.
Så midt i kirken som muligt.
Hvis de styrtende linier er i flere retninger er de vanskligere at rette i software.

Et polfilter er også en fordel da lysekroner og andre lyskilder kan skabe genskin.

Ideen med sammenlægning af to forskelligt eksponerede billeder er god.
Brug evt. Bracketing til det formål.

Stå så langt tilbage i kirken som muligt og brug så lang linse/zoom
at du kommer tæt nok på til at mosaikken udfylder billedet.
Hvis du kan komme på en balkon er det klart en fordel.

Venligst

Niklas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-02 16:26

On Thu, 31 Oct 2002 15:48:42 +0100, Niklas wrote:

>Ideen med sammenlægning af to forskelligt eksponerede billeder er god.
>Brug evt. Bracketing til det formål.

Æhhh, bummelum... Bracketing... det synes jeg ikke har været nævnt
før? Har du et link, samt eventuelt nogle erfaringer og/eller
kommentarer til programmet, som du vil dele ud af?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niklas

Dato : 31-10-02 17:20

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse news:9qi2sus961bmfono9ajm1ol7epds9ddcul@4ax.com...

> [...]
> før? Har du et link, samt eventuelt nogle erfaringer og/eller
> kommentarer til programmet, som du vil dele ud af?

Jeg undskylder manglende forklaring.

Bracketing er en funktion der er i nogle kameraer.

Bracketing muliggør at man kan tage en serie af billeder (som
regel 3 eller 5) med nogle indstillinger af f.eks. blænde, lukkertid
eller farvemætning (i det her tilfælde; og i øvrigt oprindelig ment med
funktionen på analoge spejlreflekskameraer;
er det eksponeringen i form af blænden)
på begge sider af den indstilling man har valgt.

Det vil sige at hvis man f.eks. har valgt at tage et billede på blænde
11 og med bracketing hvor det er med hele blændetrin mellem de
enkelte skud i serien, så vil man efter ganske kort tid stå med 3 billeder
af samme motiv hvoraf et er f : 11; et er f : 8 og et er f : 16.
såfremt serien er på 5 billeder vil det være
f : 5.6; f : 8; f : 11; f : 16; f : 22

Når så bracketing nu også omfatter farvemætning og kontrast og des
lige, så skyldes det digitalalderen hvor postprocessing (digital
efterbearbejdning) i kameraet kan skabe disse forskelligheder omkring
en indstilling du vælger på dit kamera.

Funktionen blev opfundet på analoge kameraer i forlængelse af
motoriseringen af filmfremdriften.

Så vidt jeg husker var det på mellemformatkameraet fra Hasselblad
som blev sendt til månen, at motoriseringen kom på og efterfølgende
på Canons 135 kameraer at man skabte mulighed for bracketing.

Venligst

Niklas

Fra : John

Dato : 31-10-02 17:37

> [...]
> før? Har du et link, samt eventuelt nogle erfaringer og/eller
> kommentarer til programmet, som du vil dele ud af?

Bracketing er ikke et program Det er et udtryk der dækker metoden med,
at tage flere optagelser af samme motiv, med henholdsvis (formodet) korrekt
eksponering, plus et under og over-eksponeret. Nogle kameraer, som f.eks mit
eget Canon, har det som feature. Man vælger blot graden af over og
under-eksponering, trykker på knappen, og så tager kameraet tre billeder i
rap. Jeg kender heller ikke noget dansk ord for det...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-10-02 18:55

On Thu, 31 Oct 2002 17:37:17 +0100, John wrote:

>Man vælger blot graden af over og
>under-eksponering, trykker på knappen, og så tager kameraet tre billeder i
>rap. Jeg kender heller ikke noget dansk ord for det...

Rap hedder Quack på engelsk

Nå, men tak for forklaringen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarke Korsager

Dato : 31-10-02 20:08

Jeg må hellere skynde mig at sige tusind tak for de adskillige gode råd!

Jeg har ikke haft kameraet længe og mestrer derfor ikke helt at styre
præcisionen af lysmåing, men fx. bracketing er en god måde at dække sig ind
på. Det var også godt med tippet om at være diskret ved fotografering i
kirker.

Mvh. Bjarke