Bios Upgrade Asus CUSL2
Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 30-10-02 13:58

Hvad er den seneste bios opgradering til dette MB.
Når jeg sætter en 512 MB klods ram i, viser den kun 256
Nuværende bios er ver. 1009.
Vil en bios upgradering klare problemet eller er der noget ander galt.
Ram'en er ok, og virker fint på en ældre Asus P3V4X.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : o&u

Dato : 30-10-02 14:05

On Wed, 30 Oct 2002 13:57:49 +0100, "Jørgen Thorsgaard"
<joergen.thorsgaard@privat.dk> wrote:

> [...]
>Vil en bios upgradering klare problemet eller er der noget ander galt.
>Ram'en er ok, og virker fint på en ældre Asus P3V4X.

Nyeste bios er 1009
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_370/INTEL_Chipset/i815e/

Det er vel ikke det, der er fejlen. Det må være manglende
kompatibilitet med enkeltsidig ram.

Bios opdateringer giver ofte større harddisk grænse, - men ram pr.
slot er givet ved chipset, så vidt jeg ved.

mvh

John

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 30-10-02 14:21

> [...]
>
> Bios opdateringer giver ofte større harddisk grænse, - men ram pr.
> slot er givet ved chipset, så vidt jeg ved.

Der er ikke tale om enkeltsidet ram.
Ifølge manualen er max. ram 512 MB.
Jeg går ud fra, det er pr. slot.

Andre forklaringer/idéer?
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 30-10-02 17:21

hej
er ret sikker på det bundkort max understøtter 256 mb moduler, så jeg vil
tro det er derfor det ikke virker.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 30-10-02 18:22

> hej
> er ret sikker på det bundkort max understøtter 256 mb moduler, så jeg vil
> tro det er derfor det ikke virker.
>
> Mvh Kim Lehmann Poulsen

Ifølge manualen understøtter boardet 512 mb moduler, men max 512 mb i alt.
Der står, at det skal være 3.3 V moduler!
Jeg har aldrig hørt om forskelle mellem spændingen til rammoduler
Nogen der har en forklaring.
Konkret forsøger jeg pt. at installere 512 mb pqi-ram, men den optræder kun
som 256 mb.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : sls

Dato : 30-10-02 20:53

> Konkret forsøger jeg pt. at installere 512 mb pqi-ram, men den optræder
kun
> som 256 mb.

Mener kun at BX chipsættet understøtter 256 MB stænger...

Mvh sls

Fra : M.N.

Dato : 30-10-02 21:21

"sls" <slsFJERN@sol.dk> wrote in message
> kun
>
> Mener kun at BX chipsættet understøtter 256 MB stænger...

Muligvis, med det her er et 815EP

Mogens

Fra : sls

Dato : 31-10-02 10:55

> Muligvis, med det her er et 815EP

Ups, det er et stykke tid siden jeg havde sådan et board.
Men jeg fik at vide dengang at det ikke kunne køre med 512 stænger, og at
man skulle have fat i et board med VIA chipsæt hvis man ville benytte 512
stænger. Intels chipsæt kunne ikke benytte 512 stænger.

Mvh sls

Fra : Leony

Dato : 31-10-02 09:54

"Jørgen Thorsgaard" <joergen.thorsgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke tale om enkeltsidet ram.

Måske understøttes dobbeltsidet RAM ikke.

> Ifølge manualen er max. ram 512 MB.
> Jeg går ud fra, det er pr. slot.
> Andre forklaringer/idéer?

Jeg tror det er 512 MB for alle 3 slots.

Asus' overview over boardet:
http://www.asus.com.tw/mb/socket370/cusl2/overview.htm
Her står "3x DIMM for maximum up to 512MB PC133/PC100 SDRAM"
Det kan man så tolke som man vil, men der står max 512 MB.

TweakMax skriver det mere klart:
http://www.tweakmax.com/html/cusl2/cusl2-3.cfm
"3x DIMM Supporting 8MB to 512MB PC133/100 SDRAM"
Her er der i hvert fald ikke noget at være i tvivl om.

Sidst men ikke mindst er der Onkel Tom:
http://www17.tomshardware.com/mainboard/00q3/000906/i815-02.html#memory_matt
ers
"There is one issue, which might cloud the bright picture of Solano, as it
is restricted to 512 MByte RAM only"
(Solano er i815e chipsettet).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 31-10-02 10:10

Jeg har selv haft et CUSL2. 815-chipsettet understøtter 512 MB i alt, men
max. 256 MB-moduler. Der var vist skrivefejl i manualen (så vidt jeg
husker...).

Dit ældre P3V4X kører med VIA Pro133A-chipset, som understøtter 512
MB-moduler.

Overvej evt. et CUV4X eller et TUV4X. De har også VIA-chipset med
understøttelse for 512 MB-moduler.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 31-10-02 10:44

Tak for alle svarene.
Jeg må konstatere, at boardet ikke kan køre med 512-moduler, så nu kører jeg
med et 256 & to 128, pc133.
--
Mvh.
Jørgen