Hvis kun 45 cm IDE kabler medflg. bundkort~
Fra : David

Dato : 30-10-02 10:48

Der står i en manual til et bundkort flg. om IDEkabel/fladkabel/datakabel:

" For UltraDMA/133/100/66 IDE devices, use an 80-conducter IDE cable. The
UltraDMA/66 cable included in the motherboard package also supports
UltraDMA/133/100 "

Så siger jeg; når IDE kabelt vist normalt kun er 45 cm når det leveres
sammen med bundkortet og jeg gerne vil have et længere IDE kabler der kan
række i et full tower kabinet så er det da bare at sørge for at
specifikationerne nævnt i manualen passer på de nye IDE kabler jeg køber,
ik?
Eller er der noget der spiller ind her som jeg skal vide noget om?
Som jeg ser det er det da lige til, eller hvad?
-
David

Fra : David

Dato : 30-10-02 11:08

Så har jeg lige et tillægsspørgsmål hvis jeg må? Ja, så hurtigt da!

Bliver kvaliteten forringet jo længere den slags kabler er.
Jeg har lige observeret et 150 cm langt et.
Er det forresten svært at få fat i nogen der understøtter hele spektret
(UltraDMA/133/100/66)?
-
David

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-10-02 12:18

David wrote:

> [...]
> ik?
> Eller er der noget der spiller ind her som jeg skal vide noget om?

Ja, standarden siger max. 45 cm for IDE-kabler, hvad enten det er 40
eller 80-leders kabler.
Hvis du absolut skal have længere kabler, så nøjes med at bruge dem til
cdrom/dvd-drevene. Med 80-leders kabler vil det _måske_ virke, men over
45 cm, så har man ingen garanti for at det virker.
Der er eksempler på at man kan bruge 60 cm 40-leders kabler til
cdrom/dvd-drev, men det er langt fra altid at det virker.

> Som jeg ser det er det da lige til, eller hvad?

Nix.

Fra : David

Dato : 30-10-02 13:04

Tusinde tak for svaret.
Jeg holder mig til det du siger og sikrer mig til de 45 cm, så må jeg købe
kabinet efter 45 cm og ikke omvendt.

Jeg vil nu lade spøgsmålet lade gå lidt videre her i tråden omkring hvad man
gør når man vil have et full tower til sit nye bundkort som jeg ikke har
købt endnu men det er for stort til at der kan være mere end to 5,25"
drevskuffer i et midikabinet. Tænkte derfor om kablerne standard 45 cm kan
nå op i et full tower.?

Jeg kan jo bruge de nederste drev i kabinettet til at starte med. Men senere
vil jeg også kunne bruge de højeste drev i kabinettet

Jeg vil jo gerne være lidt på forhånd med tingene inden jeg anskaffer mig
det alt sammen.

Hilsen
David

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-10-02 17:32

David skrev bl.a.:

> Jeg holder mig til det du siger og sikrer mig til de 45 cm, så må jeg
> købe kabinet efter 45 cm og ikke omvendt.

Det ville jeg nu ikke.
Jeg har et high-tower kabinet, hvor DVD og CD-RW drev er placeret langt
oppe. For at det kunne lade sig gøre anskaffede jeg mig et (rundt) 90cm
ATA100 kabel. Jeg smed så bare DVD drevet, der kører ATA33, helt op i toppen
og en harddisk på længere nede.

> [...]
> end to 5,25" drevskuffer i et midikabinet. Tænkte derfor om kablerne
> standard 45 cm kan nå op i et full tower.?

Det tror jeg ikke rigtigt at 45 cm kabler kan klare. Mit forslag vil være at
se stort på det med de 45 cm. Køb roligt 60 cm. Kast evt et blik på
http://www.themodfathers.com/article.php?48.0

> Jeg vil jo gerne være lidt på forhånd med tingene inden jeg anskaffer
> mig det alt sammen.

Aha... jamen så skal du da have SATA istedet. Der er grænsen vist over 45 cm
(tror jeg)

--
Lars

Lær at svare korrekt på indlæg.
Besøg http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 30-10-02 19:51

Lars Jørgensen wrote:

> [...]
> blik på http://www.themodfathers.com/article.php?48.0

> Aha... jamen så skal du da have SATA istedet. Der er grænsen vist

jeg har en del længere kabler og har så absolut ingen problemer med det.
/sam

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-10-02 01:33

Henrik Sørensen wrote:

> jeg har en del længere kabler og har så absolut ingen problemer med det.

Som jeg skrev, der er eksempler på at det fungerer fint med længere
kabler end 45 cm, men hvis det ikke virker så er der ingen hjælp at
hente hos hverken forhandler eller producent(er).

Hvis man står med et langt kabel og har problemer, så kunne man skille
kablet ad i de enkelte ledere, og pakke hver enkelt ind i en strimmel
alufolie for at dæmpe cross-talk, men ingen garantier fra mig af..

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 31-10-02 13:11

> Som jeg skrev, der er eksempler på at det fungerer fint med længere
> kabler end 45 cm, men hvis det ikke virker så er der ingen hjælp at
> hente hos hverken forhandler eller producent(er).

Korrekt, omend nogle forhandlere kan være flinke nok til at tage
kablet retur (der står som regel at kablet er et ATA 100/133 kabel,
men opfylder jo ikke specifikationerne, og det ved forhandlerne
sikkert og handler derved i ond tro).

> Hvis man står med et langt kabel og har problemer, så kunne man skille
> kablet ad i de enkelte ledere, og pakke hver enkelt ind i en strimmel
> alufolie for at dæmpe cross-talk, men ingen garantier fra mig af..

Det vil ikke løse problemet med echo på kablet. Eftersom kablet ikke
er termineret i enden (ligesom SCSI) så vil der komme echo på
kablet. Stikplacering og længde af kabel har en stor indflydelse på
signalintegriteten mht echo.

Men jo, det går godt i mange situationer, men nogle controllere
og/eller nogle drev kan bare ikke klare den forværrede situation og
der vil opstå fejl. Disse fejl opdages som regel af controlleren og
data retransmiteres. Det kan dog også være at fejlcontrollen ikke
fanger fejlen og system får fejlagtige data og crasher (som oftest er
problemet; andre gange korrupter den blot filerne).

At folk ikke oplever problemer med de lange kabler skyldes altså ikke
nødvendigvis at fejlene ikke opstår, men at de fanges før de når at
gøre skade. Sandsynligheden for fejlen ikke fanges stiger dog med
ikke-standardiserede kabler.

mvh Bernhard

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 31-10-02 11:24

On Wed, 30 Oct 2002 13:03:47 +0100, "David" <mcag@mail.dk> wrote:

>Tusinde tak for svaret.
>Jeg holder mig til det du siger og sikrer mig til de 45 cm, så må jeg købe
>kabinet efter 45 cm og ikke omvendt.

Det skal du bare blæse på jeg bruger 80 pins 90cm runde kabler i min
maskine, b.la til min DVD brænder. Den have 2.5 MB i sek. og jeg har
aldrig oplevet problemer med det.

Jeg bruger 2 80 pins 60cm runde kabler til 2 40GB IBM diske der kører
i en RAID-0 opsætning, heller ikke her er der problemer.

Køb du bare 60cm kabler til dine harddiske og 90cm til dine CD-Rom/DVD
drev.

Desuden skal man ikke fokusere på at