Nyt bundkort, men hvilket......?
Fra : SA

Dato : 30-10-02 09:56

Hej NG.

Jeg skal have investeret i et nyt bundkort, som skal kunne understøtte
følgende:

AMD XP 2200+
1 GB SD-RAM (PC133 RAM)
ATX kort.
ATA100 eller højere.
USB (gerne v.2.0, hvis muligt)
Integreret 100 MB netkort - ikke et ultimativ krav
RAID er ikke nødvendigt.
Onboard lyd er ikke nødvendigt.

Hvis muligt - indstille RAM hastighed og multiplier separat i BIOS.

Ellers, så taler vi om et rimelig standard bundkort med parallel port og
seriel porte, altså rimelig standard ATX.

Jeg har kigget rundt, bla. på www.edbpriser.dk, og på diverse bundkort
fabrikanter, men jeg kan ikke lige sætte finderen på "det" ønskede bundkort.

Er der nogle gode idéer/erfaringer?

/SA

Fra : o&u

Dato : 30-10-02 11:02

On Wed, 30 Oct 2002 09:56:09 +0100, "SA" <buffalo_bill@iname.com>
wrote:

>Hej NG.
>
>Jeg skal have investeret i et nyt bundkort, som skal kunne understøtte
>følgende:
>
>AMD XP 2200+

Dine fordringer er høje her: thoroughbred og 1800 MHz, 13.5x133

Det stiller krav til et bundkort om at være moderne, eller have en
meget opdateret bios.

Bundkort for sdram er ikke moderne og kan enten have kt133a chipset
eller sis (ecs k7s5a), eller kt266a for både sdram og ddr.

Bundkort med kt133a, som kan tage thoroughbred er sjældne. Man kan
også risikere at købe et bundkort med en ældre bios, - måske kan det
køre med nyeste bios, - men hvordan skal man få den på uden en
langsommere hjælpe-cpu.
Desuden går kt133a chipset normalt til 12.5x multiplier, og der er
remapning af 5x til 13x og 5.5x til 14x. Men måske har kortet ikke
mulighed for højere multiplier end 12.5x.

13.5x synes derfor risikabelt

Visse asus kt133a chipset bundkort kan tage thoroughbred:
http://www.asuscom.de/support/techmain/faq/amd_mb/faq085b_CPU_Upgrade_II.htm

det er noget med 1.05. med sidste punktum, men nyeste bios skal det
være.

Måske var det en ide med et kt266a bundkort. Der er på edbpriser et
matsonic og et jetway, der tager sdram.

Matsonic'en går til XP2600+

http://www.matsonic.com/ms8137c.htm

Det er desuden meget billigt.

Det tager enten sdram eller ddr ram. Men kun 2 slots til hver.

Jetway har en meget langsom hjemmeside:
http://www.jetway.com.tw/evisn/index.html

det går også til 2600+

>1 GB SD-RAM (PC133 RAM)

det bliver svært med 2 sokler.

>ATX kort.
>ATA100 eller højere.
>USB (gerne v.2.0, hvis muligt)

usb 2.0 kan man ikke få til sådan ældre bundkort, med over 1/2 år på
bagen.

>Integreret 100 MB netkort - ikke et ultimativ krav

det har ecs k7s5a

> [...]
>fabrikanter, men jeg kan ikke lige sætte finderen på "det" ønskede bundkort.

vælg socketa og sdram og søg.

Jeg synes nok bedst om jetway kortet.

Men mit drømmekort er a7n8x, nforce2 for ddr ram. Hvis det skal være
til AMD.

mvh

John

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 30-10-02 17:33

o&u wrote:
> [...]
>
> Bundkort for sdram er ikke moderne og kan enten have kt133a
> chipset eller sis (ecs k7s5a), eller kt266a for både sdram og ddr.

Johns konklusiom burde være noget i retning af:
- Køb DDR ram og sælg de gamle, fordi SD-ram og dine andre
krav passer ikke helt sammen!

--
Venligst
Mikael Nørrelund

Remove "removespamfilter" in my email adress for direct mail.