Levende Foder Selvopdræt
Fra : Kong Kurt

Dato : 30-10-02 00:28

Hvor mange slags levende foder kan man egentlig selv "dyrke?"

Jeg har oplysninger om dafnier, men der må være andre spændende
småkravl der kan indgå i sortimentet af foder.
Hvilke kulturer har andre erfaringer med ?

--

Hilsen Kong Kurt

Musik til festen? www.2tykke.dk
Stort er godt, så jeg er go' nok !

Fra : Plesner

Dato : 30-10-02 12:23

> Hvor mange slags levende foder kan man egentlig selv "dyrke?"

Det er jeg ikke sikker på, at man sådan lige kan sætte tal på.

> Jeg har oplysninger om dafnier, men der må være andre spændende
> småkravl der kan indgå i sortimentet af foder.
> Hvilke kulturer har andre erfaringer med ?

Følgende har jeg erfaringer med:

Varmtvandsdafnier (som du også selv kom ind på). Desuden: eddikeorm,
mikroorm, forskellige slags bananfluer og større insekter (mange fisk er
helt vilde med det, når de lige har vænnet sig til det). Brugte det i en
årrække til en del forskellige arter af kampfisk. Som man kan se på
kampfiskens mund (og mange andres i øvrigt), så er den opadrettet,
hvilket er et typisk kendetegn for mange af de arter, der henter deres
foder ved overfladen. I naturen vil de fleste fisk ikke holde sig tilbage
for at æde de insekter, der måtte falde ned på vandoverfladen.

Desuden kan jeg lige komme i tanke om følgende:

Enkytræer og grindalorm, regnorme, snegle (kommer ofte næsten helt af sig
selv), Artemia kan også dyrkes, så man ikke skal købe tørrede æg i dyre
domme. sidst men ike mindst er der en række encellede organismer, som med
fordel kan dyrkes til fodring af helt små unger.

Hvis du vil videre ind i emnet, kan jeg anbefale følgende to bøger:

Futtertierzucht af Friedrich/Volland
Encyclopedia of live foods af Charles O. Masters

Sidstnævnte kan være meget svær at finde (jeg købte mit eksemplar på
ebay. Den første er af ret ny dato, og skulle kunne købes f.eks. gennem
Avifauna eller Planteimporten.

Plesner