Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
filmscanner til S/H negativer
Fra : permjensen

Dato : 29-10-02 22:40

Jeg vil scanne sort/hvide negativer (som jeg selv fremkalder) og leder
efter en passende filmscanner der ikke er for dyr.
Jeg har fundet denne Microtek FilmScan 35 til 1795 kr.
Er det er godt køb ? Har det nogen betydning for opløsning etc. at
det primært er sort/hvid negativ jeg ønsker at scanne.
På forhånd tak
Per

Microtek FilmScan 35
Type: Film 36 bit
Resolution: 1800x1800 dpi
Interface: USB
Software: CyberView/Page Manager DeLuxe/Mr. Photo Gold
ScanArea: 24x36mm
Warranty: 2 Years

http://www.kandu.dk/

Fra : KNL DtP

Dato : 30-10-02 12:04

"permjensen" <permjensen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet denne Microtek FilmScan 35 til 1795 kr.
> Er det er godt køb ?

Kender den ikke - men prøv og søg på goole med navnet og så "review". Nikon Coolscan
skulle være noget det bedste i ikke-prof klassen. Har dog ingen priser på sådan en,
men heller købe en ordenlig scanner fra starten - fremfor at sidde og ærge sig ovar
at den ikke har et dynamisk område der er stort nok eller opløsningen er for lille
eller den laver støj eller er for langsom til filoverførsel ect.

> Har det nogen betydning for opløsning etc. at
> det primært er sort/hvid negativ jeg ønsker at scanne.

Nææ, det kan jeg ikke se hvorfor det skulle have noget med S/H eller farve at gøre.
Opløsningen fortæller hvor mange pixles scanneren omsætter dit negativ til.

> Resolution: 1800x1800 dpi

I dette tilfælde er det 1800 ppi. Det betyder at for hver tomme (2,54 cm), så kommer
der 1800 pixels. Med et standart 24x36 mm negativ scannet i 1800 ppi, vil du få et
billede på omkring 1700x2550 pixels. Dette svarer til omkring 4,3 MegaPixels.

Hvis du skal have lavet 20x30 cm forstørrelser af dine scans, så vil jeg anbefale en
scanner der kan tage en højere opløsning. Min Canon FS2710 kan gå op i 2170 ppi, og
det giver en fil på 2000x3000 pixels (6,3 Mpixels).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 30-10-02 13:05

"permjensen" <permjensen.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Er det er godt køb ? Har det nogen betydning for opløsning etc. at
> det primært er sort/hvid negativ jeg ønsker at scanne.

Hej Per

Til den pris forventer du nok heller ikke state of the art - men jeg har
ingen personlige erfaringer med nævnte scanner.

Noget af det man betaler for ved nyere scannere er deres henholdsvis ICE
eller FARE - en smart teknologi der sørger for at støv og ridser ikke er
synlige på scanningerne. Det dur dog ikke ved SH-billeder - så den finesse
behøver du ikke.

Dynamisk Range (D-max) har du dog brug for - og den er selvsagt bedre i
scannere med flere bit og større opløsning.

Hvis jeg stod i dine sko ville jeg nok hellere forsøge at finde en brugt
Nikon Coolscan - fra før digital ICE kom på deres scannere - de er godt nede
i pris og er helt sikkert af bedre kvalitet end Microtek - prøv f.eks. at se
efter en Coolscan 2000 - 2700dpi og 36bit. Også Canons FS2710 er nede i
priser på brugtmarkedet.

Mvh Kim

Fra : Rfou

Dato : 11-01-03 23:57

Jeg har en Canonscan D 660U der kan justeres til at scanne fra 100 til
1200 dpi.
Jeg scanner såvel s/h som color på 3-400 dpi med udmærket resultat. Jeg
sætter den dog til at scanne i colorkvalitet uanset hvad, så har jeg
flere muligheder i bearbejdningen.
Jeg lave forstørrelser på A4 og jeg har prøvet at lave plakat = 4x 1A4
med tilfredstillende resultat.
Jeg tror jeg gav 1350 kr. for den som ny for 1½ år siden
venlig hilsen
rfou

http://www.kandu.dk/