Store akvarier (igen igen)
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-10-02 22:33

Hej,

Jeg startede som nogen tid siden en debat om store akvarier, og om at bygge
dem selv. Da jeg stadig går og dagdrømmer om mit 1500L (250*100*60) akvarie
i min stue, har jeg lige et par spørgsmål/forespørgsler på erfaringer.

Hvis jeg bygger en kasse ud af 22mmm vandsfast krydsfinér, hvor tyk glas kan
jeg så "nøjes" med på henholdvis enderne, bagruden og bunden? Selve trykker
far vandet blvier jo holdt sammen af trækassen, så glasset skal bare
"vandtætne" kassen. Mon 16mm glas er tyk nok til forruden?

Jeg havde overvejet at få "kassen" betrukket med glasfiber(fibermåtter og
gelcoat), og så bare bruge en glasrude til forrude. Det er også fint nok, og
prisen ligger på lige under kr. 3000,- inkl. al glasfiber relateret arbejde.
Problemet er bare at akvariet ikke kan komme gennem mine døre i de mål jeg
vil have det skal være i, og det er ikke just fedt at arbejde med sådan
noget giftigt stads i min stue, og skulle have døre og vinduer stående åben
hele døgnet her midt om "vinteren".

Det er ikke noget uløseligt problem at lave kassen i min stue, og jeg tror
heller ikke det er umuligt at glasset ind i stuen ude fra gaden - såfremt
det kommer i 5 dele

En forrude i 16mm koster ca. kr. 3500,- inkl. moms. (måske mindre hvis jeg
bruger lidt mere tid på at forhøre mig omkring) Havde overvejet at bruge
akryl i stedet. Har set en masse akvarier i ren akryl på nettet, men ridser
det virkelig så nemt som "myten" siger? Nogen der har erfaring med akryl
akvarier? Jeg plejer at rense ruder i mine akvarier med en opvaskesvamp, da
den er meget nænsom mod glasset. Mon det er det samme med akryl? Skal lige
siges at jeg er meget pernippen med ridser, så hvis akryl ridser nemt blvier
det ikke akryl.

Er der nogen der har erfaring med at byggew store akvarier, og som kan sige
hvad man kan og hvad man absolut IKKE kan? Jeg læste noget om en der brugte
svømmepøls belæging som bliver svejset/limet sammen, men mon det holder i
længden?

Al input om emnet er højt værdsat. På forhånd tak.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein

Fra : Søren Steffensen

Dato : 29-10-02 23:46

Hej !
Man kan få noget væske der kan fjerne ridser i Akryl. Aner ikke hvad det men
det kan fås !

Her er der et link til hvordan en gut har bygget et 3000L i træ ! Ret
vildt....
http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm

--
SOS icq: 102169245

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-10-02 10:28

Det var prævis det jeg søgte. Det bliver sådant et jeg vil lave. Tak.

Fra : Søren Steffensen

Dato : 30-10-02 11:35

glæder jeg kunne hjælpe...kunne også godt tænke mig et, men det er der ikke
lige penge til :(

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-10-02 18:26

Søren Steffensen <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:apoc4i$2qu$1@news.cybercity.dk...
> glæder jeg kunne hjælpe...kunne også godt tænke mig et, men det er der
ikke
> lige penge til :(

Hvis pladsen er til stede, så er der da ikke så meget at betænke sig på!
For 1000-1500 kr akn du komme ganske langt, træ er dyrt men ikke i forhold
til så meget andet.

Hvis du skulle få lyst til at kaste dig ud i det, så ligger jeg inde med
noget 12mm glas som jeg selv købte til et par store baljer.
Af forskellige årsager kom de aldrig i brug. Glasset måler 180x65 cm og
er som sagt i 12 mm.
Prisen finder vi ud af hvis interessen er der.

Carsten

Fra : Søren Steffensen

Dato : 30-10-02 19:17

Det ville sgu komme til at fylde det meste af min stue...plus at jeg skal
flytte om 1 måned ! Og skal kun bo der hvor jeg flytter hen i 1 1/2.

--
SOS icq: 102169245

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-10-02 10:20

Thomas Schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:apmuqg$f9$1@sunsite.dk...
> [...]

> heller ikke det er umuligt at glasset ind i stuen ude fra gaden - såfremt

Hvorfor så ikke klargøre træpladerne et andet sted end i lejligheden?
Og så nøjes med at samle det og give hjørnerne den behandling de skal
have, i stuen.
Det kommer godt nok til at lugte lidt, men slet ikke i den grad som det
ellers ville have gjort.

Smør pladerne med flydende polyester, læg glasvæv på , og giv det så det
polyester det skal have,
Bagefter giver du det så gelcoat og topcoat, men lige så dan at der er
en kant hvor der kun er væv og polyester,
samt en kant hvortil gelcoaten når og en kant hvor topcoaten når.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-10-02 10:28

Tak for rådet. Jeg tror nu det bliver lavet som det link Søren sendte. Skal
høre priser på det træ der er brugt. Er ret hug på ideen om at bruge
træplader - også som tætner.

Tror jeg bygger et mine akvarie første, for lgiesom at teste det.

Tak for hjælpen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-10-02 20:34

http://jan.boegh.net/akvarium/ vælg '118 Gallon plywood tank'

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-10-02 20:46

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dc033e6$0$34827$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> http://jan.boegh.net/akvarium/ vælg '118 Gallon plywood tank'

Hej og velkommen tilbage!! Det er længe siden vi har læst nogle guldkorn
fra din side!

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-10-02 20:28

> Hej og velkommen tilbage!! Det er længe siden vi har læst nogle
guldkorn
> fra din side!

Takker
Guldkornene er nok nærmest valset havre!

vh
Jan

Fra : Christer

Dato : 31-10-02 08:49

<SNIP>

> http://jan.boegh.net/akvarium/ vælg '118 Gallon plywood tank'

Jan, der er et par billeder hvor der er en klippe baggrund som du selv har
lavet. Har du nogle billeder af hvordan du har lavet den? Eller kunne du evt
lave en beskrivelse af hvordan du har lavet den? Jeg kunne også godt tænke
mig at se nogle flere billeder af den hvis det er ok?

Jeg er selv igang med at indrette et 325 liter og har gået og tænkt lidt på
at lave en baggrund. Jeg har godt set beskrivelsen på Lasse's side og den er
også meget god, men han har ikke været så heldig med at få den til at se
helt naturlig ud som din gør på billedet.

Alternativt kan man jo betale sig fra det, men jeg syntes at back to nature
og alle de andre der laver baggrunde er alt for dyre.

Mvh
Christer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-10-02 20:33

"Christer" <chrille@chrille.dk> wrote in message
> [...]
> lave en beskrivelse af hvordan du har lavet den? Jeg kunne også godt tænke
> mig at se nogle flere billeder af den hvis det er ok?

Jeg har en hel del billeder. Jeg skal se om ikke jeg kan få mig skovlet
sammen til at lave en side om min måde at lave dekoration på i weekenden.

> [...]

> også meget god, men han har ikke været så heldig med at få den til at se
> helt naturlig ud som din gør på billedet.

Rent held fra min side. Det var faktisk den første jeg lavede på den
måde - men har lavet et par stykker siden. Og synes at det er meget
fornøjeligt at lege aqua-shaper (det det faktisk).

> Alternativt kan man jo betale sig fra det, men jeg syntes at back to
nature
> og alle de andre der laver baggrunde er alt for dyre.

Og som sagt er der ikke noget, der er så godt for selvfølelsen som egne
produkter.
Derfor har jeg også altid bygget mine akvarier, lyskasse mv. selv. Enhver
(idiot)
kan jo købe sig til et godt resultat, hvis man bare poster penge nok i det.
Så det
er der jo ikke meget udfordring i.

vh
Jan