Alger igen igen igen....
Fra : Flemming Hansen

Dato : 27-02-01 21:23

Hejsa...

Jeg ved godt det her spgm. har været oppe i gruppen før, men jeg synes ikke
lige jeg kan se svaret på mine problemer

Jeg har et 160L akvarie, hvor jeg er begyndt at få lidt alger. Bl.a. er der
er lille fint grønt tæppe (1x1 cm) to steder på den ene trærod i baljen.
Samtidig er der også fra nogle af bladene på planterne nogle lange tråde
(trådalger går jeg ud fra).
Det er ikke særlig slemt endnu, men jeg vil hellere få bugt med det inden
det bli'r for slemt.

Hvad kan jeg gøre for at undgå det ??
Jeg skifter 10-15% vandet i akvariet ca. hver 10 dag, alt efter hvordan det
nu passer.
Af lys har jeg to rør, et aqua-glo og et flora-glo. Der bliver styret af et
kontaktur, så lyset tænder kl. 11.00 og slukker igen kl. 22.00 alle dage.

Der er garanteret en der har en god ide til hvordan jeg undgår alger, evt.
hvilken fisk jeg kan lokke til at spise algerne...

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-02-01 21:55

Flemming Hansen skrev i meddelelsen ...
>Hejsa...

Hej !

>Der er garanteret en der har en god ide til hvordan jeg undgår alger, evt.
>hvilken fisk jeg kan lokke til at spise algerne...

Siamesisk Algeæder

- det er en af de få fisk, der æder trådalger i større stil.......

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Chrille

Dato : 27-02-01 23:29

> Siamesisk Algeæder
>
> - det er en af de få fisk, der æder trådalger i større stil.......

> [...]

Jeg har det samme problem og min 'pusher' har nogle Flying Fox.
Han siger at den også spiser dem, og efter hvad jeg har kunnet finde om den
bliver den kaldt 'Falsk Siamesisk Algeæder'
Er der nogen der har erfaring med den?

Mvh Christer

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-02-01 00:32

"Chrille" <chrille@chrille.dk> skrev i en meddelelse news:97h9jv$i5i$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> Han siger at den også spiser dem, og efter hvad jeg har kunnet finde om den
> bliver den kaldt 'Falsk Siamesisk Algeæder'

Hej Christer

Se mit indlæg til Flemming.

Vh
Kent

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-02-01 09:05

"Chrille" <chrille@chrille.dk> wrote in message

> [...]
den
> bliver den kaldt 'Falsk Siamesisk Algeæder'

Ja, den bliver aggresive, og gider ikke æde alger.

Skriv denne side ud, og tag med til dyrehandleren
http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

Den side er ganske enkelt _stedet_ man bruger når man skal se forskel på de
dyrehandleren siger fiskene hedder, og så deres rigtige navn.

Hvis du vil se billeder af rigtige ægte SAE (siamese algae eater) kig her:
http://www.disky-design.dk/fish/siamensispic.html

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-02-01 10:45

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse news:3a9cb16c$0$5732$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

UDDRAG

> [...]
> dyrehandleren siger fiskene hedder, og så deres rigtige navn.
>
> Hvis du vil se billeder af rigtige ægte SAE (siamese algae eater) kig her:

Hej Søren

Det var et par meget fine links, som du der gav os. Jeg har aldrig kunnet
finde online dokumentation på nettet vedr. Crossocheilus siamensis med flere, så
det skal du have tak for.

Vh
Kent

Fra : Chrille

Dato : 28-02-01 10:05

Tak skal i ha'

Jeg holder mig fra de flyvende ræve og prøver om jeg kan finde nogle
Crossocheilus siamensis. Er der nogen der ved om den kan skaffes i
nordjylland?

Mvh Christer

Fra : Morten Skatka

Dato : 28-02-01 09:59

Jeg har nogle stykker i mit 325L og har ikke haft trådalger siden.
Det eneste du skal være obs på, er at det ikke er sikkert de vil spise de
trådalger der er kommet, men der kommer ikke flere.
/Morten

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-02-01 00:58

"Flemming Hansen" <unlimited@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:J0Um6.1829$KX2.115783@news000.worldonline.dk...

UDDRAG

> Der er garanteret en der har en god ide til hvordan jeg undgår alger, evt.
> hvilken fisk jeg kan lokke til at spise algerne...
>
> Mvh Flemming Hansen
> unlimited@get2net.dk

Hej Flemming

Jeg har tidligere lavet dette indlæg vedr. alger (uddrag og let tilrettet):
--------
Du har fået algerne pga. fosfatoverskud og for høj nitratværdi. Dette kan
opstå, hvis du har for mange fisk i forhold til planter og liter vand. Fiskenes
efterladenskaber afgiver med tiden næringsstoffer (bl.a. nitrat) til vandet,
som planterne er meget glade for. Har du for få planter, vil der med stor
sandsynlighed komme alger, som vil mæske sig i de overskydende
næringsstoffer.

Du kan også få problemer, hvis du overfodrer dine fisk. Hvis foderet
ligger på bunden, vil forrådnelsesprocessen også afgive næringsstoffer.
Giv kun fiskene en smule foder, og bliv så ved akvariet til de har spist
det op. Spiser de foderet op i løbet af 1-2 minutter, så prøv at give
dem en anelse foder mere. Læg mærke til om noget af foderet når
bunden uden at blive spist, hvilket kun er i orden, hvis du har nogle
bundsøgende fisk. På et tidspunkt kan du se, når fiskene mister
appetitten, og så stopper du med fodringen. Efter nogen tid ved du
præcist, hvor meget foder fiskene skal have, og så kan du give dem
en passende mængde på én gang, eller evt. fordelt på to gange dagligt.
Nu ved jeg jo ikke, hvor erfaren du er, men hvis du har haft fisk længe,
ved du selvfølgelig ovenstående.

Algerne vil helst sidde på langsomt voksende planter, da disse planter
kun optager små mængder næringsstoffer. Derfor kan du sikkert ikke se
algerne på planter som fx Vallisneria, hvis ellers Vallisneria i øvrigt har
acceptable vækstbetingelser. Vallisneria er nemlig hurtigt voksende
(måske med undtagelse af Vallisneria americana var. biwaensis),
hvorfor algerne ikke kan leve på bladene, da bladene jo snupper
al maden fra algerne. Hvis Vallisneria ikke vokser hurtigt i et akvarie,
skyldes det manglende lys eller næringsstoffer.

Først og fremmest fjerner du så mange trådalger som muligt med hånden.
Derefter nedsætter du foderforbruget. Det vil også være klogt at anskaffe dig
nogle flere hurtigt voksende planter, fx Echinodorus Bleheri, Vallisneria americana
(gigantea)/(natans), Hygrophila difformis og Egeria densa (vandpest). Der findes
mange andre gode planter. Samtidigt kan du anskaffe dig et par algeædende fisk,
fx Otocinculus affinis eller Crossocheilus siamensis. Crossocheilus siamensis er
efter min mening den bedste af alle algeædende fisk, men den kan godt være lidt
svær at få fat i, og den forveksles ofte med Epalzeorhynchos kalopterus.
Crossocheilus Siamensis kaldes også Epalzeorhynchos siamensis.

Lidt privat kalder jeg Crossocheilus siamensis (Epalzeorhynchus) for
"Ægte Siamesisk Algeæder", men hvis du siger det til en akvariehandler, vil du
sikkert få en forkert fisk (sandsynligvis Epalzeorhynchos kalopterus, eller evt.
Crossocheilus oblongus eller måske endda Gyrinocheilus aymonieri), hvis det da
ikke er en akvariehandler, som er meget inde i sagerne. Nogle kalder CE for
"Siamesisk Flying Fox", og nogle kalder EK for "Flying Fox". De ligner hinanden
meget, men CE er meget blank på oversiden, det er EK ikke. Når jeg siger, at
EK er "forkert", er det fordi, at EK ikke tager flere forskellige former for alger
og i øvrigt kan være meget bidsk overfor andre fisk. Derimod kan CE tage
næsten alle algeformer, og den er en meget fredelig fisk. Hvis du vil købe fisken,
så brug den latinske betegnelse, altså Crossocheilus siamensis (Epalzeorhynchus).
Tjek desuden om fisken er blank på oversiden. Så skulle du gerne være sikker.

Hvis din akvariehandler siger, at CE og EK er den samme fisk,
så gå med det samme og køb dine fisk et andet sted .
---------
Jeg har også lyst til at sige, at et næsten sterilt akvarie helt uden synlige alger
meget let kan komme til at se dødt og kedeligt ud, efter min mening altså. Et fint,
grønt tæppe grønalger behøver bestemt ikke at være af det onde. Det kan faktisk
være ret dekorativt, og samtidigt kan mange fisk godt lide at nippe lidt grønt. Det
gælder fx Platty, Sværddrager, Guppy, Black Molly og mange andre, udover
selvfølgelig de andre fisk omtalt som "algeædere", som jeg har fortalt om i de
foregående afsnit. Selvfølgelig må algerne ikke tage overhånd, og naturligvis kan
du ikke acceptere grønne trådalger.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Jeg havde selv mange alger på et
tidspunkt, men jeg har lært at overvinde dem.

Jeg hører gerne fra dig. Held og lykke!

Vh
Kent