MS Windows
briani 27239
98 installation fejler
Fra : Stig Mogensen

Dato : 29-10-02 20:45

Jeg forsøger at installere en W98, på;

Asus P4S333 - m/sidste nye BIOs
P4 1.6ghz NW
Apacher 256mb DDR333 ram
IBM 60GXP 20GB HD
OEM GeForce2 MX-200

HDen sidder som primær master. Cd-rom som primær slave, og brænder som
sekundær slave.

HDen er nyformateret, og jeg booter op med W98 CDen.

Installationen starter, men efter at have kopieret filerne over, vil den
reboote. Dér får jeg kun "jljljljljljl" på hele skærmen(hvilket tyder på
fejl i mbr?). Et forsøg på at få Fdisk til at reparere mbr lykkes ikke(det
ignoreres simpelthen).

Jeg har prøvet at slå bios antivirus fra. Jeg havde samme fejl med BIOs nr.
1005c, men havde håbet at w98 installationen ville lykkedes med den nye
BIOs(idet W98se installation er med på v1007c's fixlist). Jeg har tjekket
60GXPeren med både IBMs HD værktøj, og med Seagate's Seatool - HDen bestod
med glans. Jeg har kørt de RAM checkup programmer jeg kan finde, uden at
blive klogere

Den præcist samme PC har både kørt Windows XP, og SuSE Linux 8.0 uden
problemer.

Hvad gør jeg forkert??

Mvh

Stig

Fra : Edmund

Dato : 30-10-02 02:52

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> den reboote. Dér får jeg kun "jljljljljljl" på hele skærmen(hvilket
> tyder på fejl i mbr?). Et forsøg på at få Fdisk til at reparere mbr

Hvad mener du med ignorere, skriver man fdisk / mbr plejer der ikke at
komme en medelelse eller noget.

Har du husket at sætte disken aktiv i fdisk

Der du sikker på at du har fjernet alle linux partitioner.
Jeg ved ikke om det altid er muligt med fdisk, men f.eks NTFS
partitioner kan man fjerne med "ikke dos partiton" i fdisk.

Har du et andet grafikkort, som du kan sætte i under installation.
Hvad betyder OEM i GeForce2 MX-200

--
Mvh Edmund

Fra : Stig Mogensen

Dato : 30-10-02 07:45

> Hvad mener du med ignorere, skriver man fdisk / mbr plejer der ikke at
> komme en medelelse eller noget.

Nej, men floppy arbejder ikke, og HD arbejder ikke ved Fdisk /mbr
kommandoen. Når en mbr ikke skrives under setup, må det være dér omkring
fejlen ligger??

> Har du husket at sætte disken aktiv i fdisk

ja.

> Der du sikker på at du har fjernet alle linux partitioner.
> Jeg ved ikke om det altid er muligt med fdisk, men f.eks NTFS
> partitioner kan man fjerne med "ikke dos partiton" i fdisk.

Det er en 20gb HD, der er partitioneret 2x10gb - begge i FAT32.
HDen findes af BIOs som primær master.....alt ser godt ud dér.
Under W98 setup scanner den HDens partitioner for fejl, og finder ingen.

> Har du et andet grafikkort, som du kan sætte i under installation.
> Hvad betyder OEM i GeForce2 MX-200

Nej, desværre. OEM betyder at det ikke er en mærkevare, men er et grafikkort
produceret til færdigsamlede maskiner - jeg har så bare fået det lidt
billigere, da der jo mangler producentspecifikke drivers og utilities.
Det samme grafikkort har dog kørt XP og Linx før...uden problemer.

Mvh

Stig