Sognekort
Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 29-10-02 17:39

Nu kan man købe skannede matrikelkort hos Kort og Matrikelstyrelsen:

Sognekort 1:20.000
Skannede Sognekort i 1:20.000.
Sognekortene er udarbejdet i perioden 1816-1900.

Udtræk i TIFF-, MrSid- eller JPEG-rasterformat.

Pr. sogn inkl. versioner:

For de første 1-3 sogne
360,00
450,00

for de følgende 4-10 sogne
300,00
375,00

for de følgende 11-30 sogne
150,00
187,50

for de følgende 31-100 sogne
75,00
93,75

for det resterende antal sogne
25,00
31,25

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-10-02 19:39

On Tue, 29 Oct 2002 17:38:56 +0100, Kaj Ahlburg wrote:

> [...]
>Skannede Sognekort i 1:20.000.
>Sognekortene er udarbejdet i perioden 1816-1900.
>
>Udtræk i TIFF-, MrSid- eller JPEG-rasterformat.

Hvordan ser de ud? Kan man se nogle eksempler?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-10-02 07:53

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Tue, 29 Oct 2002 19:39:19 +0100

>Hvordan ser de ud? Kan man se nogle eksempler?

Se evt.:
<http://www.kms.dk/C1256AED004E87BA/(AllDocsByDocId)/083A49A98C9E3654C1256B1A0052F6B7?open&keeppage=1>

Det er dog en lidt hidsig pris for de første kort - man skal faktisk
købe mere end 30 for at få en fornuftig pris frem.

Det må så være en trøst, at man kun behøver at købe 1.746 kort for at
dække hele landet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-10-02 08:12

On Wed, 30 Oct 2002 07:52:57 +0100, Arne Feldborg wrote:

>Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Tue, 29 Oct 2002 19:39:19 +0100

>Se evt.:
><http://www.kms.dk/C1256AED004E87BA/(AllDocsByDocId)/083A49A98C9E3654C1256B1A0052F6B7?open&keeppage=1>

Hvis det er den bette gnalling "Sognekort over Holstebro fra ca. 1840"
du mener, er jeg desværre afskåret fra at se det, da pladsen godt nok
er afsat, men billedet bliver ikke vist. Det er nok en HTML-fejl

> [...]
>købe mere end 30 for at få en fornuftig pris frem.
>
>Det må så være en trøst, at man kun behøver at købe 1.746 kort for at

Hmmm, der skal 32 kort til for at dække Mors, så det kræver en check
på 6.330 kroner + alle mulige gebyrer velsagtens

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-10-02 08:55

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Wed, 30 Oct 2002 08:11:33 +0100

>Hvis det er den bette gnalling "Sognekort over Holstebro fra ca. 1840"
>du mener, er jeg desværre afskåret fra at se det, da pladsen godt nok
>er afsat, men billedet bliver ikke vist. Det er nok en HTML-fejl

Nae HTML fortolkeren laver ikke fejl.
Den gør lige præsict man beder den om - hvilket dog ikke altid er det
samme som det man havde tænkt sig den skulle gøre.

Men der er også en omtale af hvilke kort det drejer sig om. For mig at
se er det hovedsageligt de velkendte SID-kort (som vi tidligere selv
kunne downloade), og prisen forekommer mig ærlig talt en smule pebret.

>Hmmm, der skal 32 kort til for at dække Mors, så det kræver en check
>på 6.330 kroner + alle mulige gebyrer velsagtens

På:
<http://www.kms.dk/C1256AED004E87BA/(AllDocsByDocId)/6B712A2553148520C1256B1A005339D0?open&keeppage=1>

er der en overisigt over hvor mange kort (og til hvilken pris) der skal
til for at dække forskellige områder - men ikke alle sogne er
overhovedet nævnt.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-10-02 13:00

On Wed, 30 Oct 2002 08:55:21 +0100, Arne Feldborg wrote:

> [...]
>Den gør lige præsict man beder den om - hvilket dog ikke altid er det
>samme som det man havde tænkt sig den skulle gøre.

Med fare for at ryge off-topic, vil jeg da godt give udtryk for min
forbavselse over den bemærkning. Jeg bruger Microsoft Internet
Explorer version 6, som sikkert mange andre og den er endnu ikke
blevet interaktiv, så jeg skal altså ikke bede den om noget - billedet
bliver bare ikke vist. Der er en pladsholder der hvor det skulle have
været, så noget tyder på at billedet ikke kan findes på serveren på
den position der angives i HTML-koden.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-10-02 16:49

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> forbavselse over den bemærkning. Jeg bruger Microsoft Internet
> Explorer version 6, som sikkert mange andre og den er endnu ikke

På en måde er den, for OE6 deler indstillinger med IE og man kan derfor
ændre på konfigurationen, men det behøver jeg næppe at fortælle dig )
Du har alligevel ret for selv om man går ind under avanceret og klikker
på gendan standard, så kommer der stadig ikke noget billede frem.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Det var nok kedeligt i gamle dage, for de havde ikke sodavand."

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-10-02 16:50

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Wed, 30 Oct 2002 13:00:14 +0100

>Med fare for at ryge off-topic, vil jeg da godt give udtryk for min
>forbavselse over den bemærkning. Jeg bruger Microsoft Internet

Med 'man' mener jeg naturligvis ham der har lavet siden - ikke ham der
ser på den.

--
mvh, A:\Feldborg