Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flotte billeder - mit digicam ? - atomb
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 29-10-02 15:50

hejsa.. efter at have set nogle meget flotte billeder herinde undre det mig
hvor jeg komemr til at kiunne lave noget ligende med mit Sont P31 ?
Håber I kan hjælpe

Fra : emj

Dato : 29-10-02 18:32

On Tue, 29 Oct 2002 15:49:57 +0100, "Søren Gørtz Olesen"
<news@sark.dk> wrote:

>kiunne lave noget ligende med mit Sont P31 ?
>Håber I kan hjælpe

Hvad er et Sont P31 for noget?
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-10-02 20:41

"Søren Gørtz Olesen" wrote:

> Håber I kan hjælpe

Jeg er ret sikker på at Ole Bo Jensen har øvet sig i mange
år, og at han næsten hver weekend tager ud og leder efter
gode motiver, og at han arbejder systematisk med de motiver
han udvælger.

For primært handler det om, at du først skal lære at se
motiverne, og i anden omgang skal man ha' opbygget så meget
rutine og erfaring, at man med stor sikkerhed kan komponere
og eksponere billederne perfekt.

I tredie omgang handler det om udvælgelse, jeg er ret sikker
på, at Ole Bo Jensen gennem årene har taget 10 - 20 eller
måske 100 gange så mange billeder, som de knap 500 billeder
han udstiller på http://www.atomb.dk/foto - han vælger meget
selektivt, hvilke billeder han vil vise frem.

Så der er kun en ting at sige, Ole Bo Jensen's billeder er
resultaterne af mange års arbejde, og hvis du ønsker nå lige
så langt, så er det bare om at komme igang, for du kan ikke
læse dig til at blive en god fotograf i bøger eller på
Internettet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 29-10-02 21:11

Jeg mener, kan man lægge en slags lysfolie eller noget på billedet, der gør
at der kommer mere dybe og gør alm. billeder bedre

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-10-02 21:32

"Søren Gørtz Olesen" wrote:

> Jeg mener, kan man lægge en slags lysfolie eller noget på
> billedet, der gør at der kommer mere dybe og gør alm.
> billeder bedre

Nej der findes ingen nemme løsninger...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 29-10-02 22:10

Men er der ikke forskel på hvilket kamera der er brugt ?
eks. kan man se stor forskel på spillefilm og alm hjemmevideo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-10-02 23:07

"Søren Gørtz Olesen" wrote:

> Men er der ikke forskel på hvilket kamera der er brugt ?

Selvfølgelig har udstyret indflydelse på resultaternes
tekniske kvalitet, men den kunstneriske kvalitet skabes
af fotografen.

Men man bliver jo ikke en koncertpianist, blot fordi man
anskaffer sig et Steiway flygel, og man bliver heller ikke
fotograf, ved at købe et Hasselblad...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-10-02 23:52

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Selvfølgelig har udstyret indflydelse på resultaternes
> tekniske kvalitet, men den kunstneriske kvalitet skabes
> af fotografen.

Jeg tror noget af det Søren tænker på er de dybe farver, se f.eks.
http://www.atomb.dk/foto/034.htm
der har en meget dybblå himmel man ikke ser på sine egne snapshots fra
ferien :)

Er vi ikke her ovre i noget mere teknisk med polfilter og så videre?
Tror det var mere den slags info Søren søger. Ikke at jeg ikke er enig i
dine betragtninger omkring teknisk vs. kunstnerisk kvalitet, jeg tænkte
blot selv det samme da jeg så Oles billeder den anden dag. Det er mange
år siden jeg sidst selv har fotograferet "seriøst" men nu er ånden
kommet over mig igen

Anyway, jeg må videre i gruppen - har en masse tips der skal læres
igen :)

Mojn, Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-10-02 00:45

Thomas Boelskifte wrote:

> Jeg tror noget af det Søren tænker på er de dybe farver, se
> f.eks. http://www.atomb.dk/foto/034.htm der har en meget dybblå
> himmel man ikke ser på sine egne snapshots fra ferien :)

Jeg vil tillade mig at hævde at det pågældne billede
er manipuleret. Huset er formentlig hvidt, så hele
billedet er gjort væssentligt mørkere end virlighedden,
og der er vigneteringer i hjørnerne, disse to ting kan
være lavet i optagelsen.

Men himlen er også gjort mørkere, og det er nok lavet
digitalt, for jeg kan se at Ole har glemt det stykke
himmel der kan ses gennem vinduet...:)

> Er vi ikke her ovre i noget mere teknisk med polfilter og
> så videre?

Et polarisations-filter kan godt gi' mere mættede farver,
men man mister også tegning, lysrefleksler er jo normalt
det der gir' spil og tegning i overflader.

Og jeg bliver lige så hurtig træt af billeder lavet med
pol-filter, som jeg gør med billeder, hvor der er brugt stjernefilter.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : tc

Dato : 31-10-02 14:18

Søren Gørtz Olesen wrote:
> hejsa.. efter at have set nogle meget flotte billeder herinde undre det mig
> hvor jeg komemr til at kiunne lave noget ligende med mit Sont P31 ?
> Håber I kan hjælpe

Hvis du viser os nogle af de billeder du har taget som du selv mener
kunne være bedre, så er der massere her som er klar til at komme med
konstruktiv kritik.

(hvis du ikke har noget sted af ligge billederne så kan jeg anbefale
http://www.pbase.com)

--
TC http://www.pbase.com/tc

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 31-10-02 19:07

http://kjole.kicks-ass.net/public/?path=Crap

Fra : thomas christensen

Dato : 31-10-02 19:57

Søren Gørtz Olesen wrote:
> http://kjole.kicks-ass.net/public/?path=Crap

Min første reaktion: Hvad vil du med de billeder? Det virker ikke helt
som om at du har besluttet hvad du vil med billederne. Du er klar over
hvad du vil tage billeder _af_, men ikke hvad du vil bruge dem til.

Musk: Bortset fra den væmmelige blitz belysning, så er beskæringen
rigtigt mystisk. Det eneste som er helt er halsen på fyren. Her mangler
faktisk en beslutning om hvad du er ved at tage billede af. Er det
logo'et på t-shirten eller firens ansigt?

t66: Okay, en mobil telefon. Ud over at du sikkert kunne lave en mere
interessant opsætning, så mangler der helt sikkert noget lys, hvilket er
grunden til at billedet er blevet grynet (dit kamera har sandsynligvis
hævet følsomheden i sensoren - det giver mere grynede billeder). En
billig løsning er at gå ned til din discount-malings butik og køben en
500 watts halogen lampe (ca 100 kroner) - så vil du altid have lys nok
(ret den ALDRIG imod det du tager billeder af, men imod loftet eller
noget andet reflekterende).

Zippo: Sød hund som forsvinder en smule midt i billedet - bare gå
tættere på, meget tættere på! Han (hun?) forsvinder en smule i kurven
som farvemæssigt er lidt for tæt på hendes pels. Hvis du kan lokke ham
et sted hen hvor baggrunden er står lidt mere i kontrast til hendes pels
vil det helt sikkert gøre bedre billeder.

Der er massere af gode sider rundt omkring med gode råd til hvordan man
tager gode billeder, men grundlæggende:

Prøv dig frem. Tag et billede. Tag et skridt frem og tag et billede. Tag
to tilbage og tag et billede. Tag eventuelt endnu flere skridt både til
højre og venstre. Sammenlign de billeder du har taget. Hvilke virker
bedst? Hvorfor?

--
TC <http://sfbook.com>

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 01-11-02 10:14

> Min første reaktion: Hvad vil du med de billeder? Det virker ikke helt
> som om at du har besluttet hvad du vil med billederne. Du er klar over
> hvad du vil tage billeder _af_, men ikke hvad du vil bruge dem til.

Det var kun for at øve mig..

> [...]
> faktisk en beslutning om hvad du er ved at tage billede af. Er det
> logo'et på t-shirten eller firens ansigt?

Ja, ok.. den var ikke så heldig ;)
- Men hader blitzen på det kamera..

> [...]
> 500 watts halogen lampe (ca 100 kroner) - så vil du altid have lys nok
> (ret den ALDRIG imod det du tager billeder af, men imod loftet eller

Ok, men stadig synes jeg måske det er lidt besværligt hvis man skal ha en
lampe med sig rundt omkring.. men selvfølgelig en ok ting hvis man tager
billeder af sådanne motiver som jeg har gjordt hidtil

> [...]
> et sted hen hvor baggrunden er står lidt mere i kontrast til hendes pels
> vil det helt sikkert gøre bedre billeder.

Hvad mener du med kontrast.. kan ikke helt huske det :D
- Hvilke farver mener du ?

> Der er massere af gode sider rundt omkring med gode råd til hvordan man
> tager gode billeder, men grundlæggende:

Har du et link til en side, måske dansk.

Ok,tak for svaret