Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kalibreret lys - hvor?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-02-01 20:42

Hej, alle.

Er der nogen, som ved, om/hvor man kan købe en pære/lampe, som giver et lys
med ca. samme farvetemperatur som skærm? Skærmen (ViewSonic PF775
Professional Series) er indstilbar til 9.300 K, 6.500 K og 5.000 K. Driveren
til mit grafikkort kan indstilles til en vilkårlig farvetemperatur.

Ved min nuværende arkitektlampe (med 11W rør) er det komplet umuligt at
sammenligne trykte farver (f.eks. fra udprint eller fotos, som skal scannes)
med skærmens. Ved dagslys går det rimeligt godt, selv om også dagslyset
varierer en del.

Hvad gør professionelle grafikere/trykkere? Hvilken farvetemperatur er
'industristandard´?

Både scanner, skærm og printer er farvekalibreret med ICM-profiler (dog er
jeg ikke helt tilfreds med printerprofilen - hvem har én, som passer til HP
DeskJet 880C?)

Alle erfaringer modtages med kyshånd. Bruger PhotoShop 6.0.

--Martin

Fra : McRepsej

Dato : 27-02-01 21:40

Du kan hos elektrikkeren købe dagslys lysstofrør. De bør have en farvetemp.
på 5.5000 K. og svarer til sollys midt på dagen. I lyset fra det kan du
bedømme papirbilleder.

Til bedømmelse af dia skal du bruge en lyskasse. Seriøse lyskasser er
normalt udstyrret med lysstofrør igen på 5.500 K.

Din skærm skal du indstille til 6.500 K som er standarden i europa (USA
bruger 5.000 K.)

Proff. grafikere/trykkere bør arbejde i kontrolleret lys. Det vil sige 5.500
K. Men der er så den ubeskrivelige faktor der hedder erfaring, men ved de
store trykmaskiner er der ved styrepulten et stort blødt lys der simulerer
dagslys.

Hos www.pixl.dk kan du finde artikler om opsætning af Photoshop samt et godt
reference billed du kan downloade.

Go' fornøjelse.

Jesper

Fra : Hans Bornich

Dato : 05-03-01 21:17

Tak for linket - jeg har ledt efter en god forklaring!

mvh
Hans