Anmeld anmelderne
Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-10-02 13:40

Hvilke filmanmeldere/kritikere synes i er gode/dårlige?

Jeg kan f.eks. godt lide amerikaneren Roger Ebert, der tit har en fin frisk
synsvinkel på film, og herhjemme Ole "Bogart" Michelsen, der er til at regne
med når man kender hans særheder. Niels Frid er derimod en jeg undgår.

/Stig

Fra : Kong Kent

Dato : 29-10-02 13:47

> [...]
regne
> med når man kender hans særheder. Niels Frid er derimod en jeg undgår.

Jeg er også en lille fan af Ole Michelsen. Bevares, jeg forstår ikke hans
hang til fransk finkultur, men er ofte meget enig i hans anmeldelser af de
store amerikanske film (block-busters), som er de film jeg oftest ser,
sammen med så mange danske film som muligt.

Niels Frid: Kan kun være enig med dig. Mage til selvglade filmanmelder skal
man længe lede efter. Det er som om det går mere ud på at profilere ham
selv, end anmeldelsen af filmen. Det seriøse går fortabt i den kæmpe
selviscenesættelse NF hele tiden konstruerer, og det gør ham ulidelig at se
på.

Så hellere Troldspejlets vært! Hans anmeldelser af film som Spiderman, Star
Wars, Ringenes Herrer, og alle de andre film der har klientel i både børn og
voksne, formår at gøre et godt stykke arbejde. Kan ikke huske hans navn...
Jacob Spegelmann eller noget??

--
Kent.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 29-10-02 13:54

Hej

"Kong Kent" writes:
> Jacob Spegelmann eller noget??

Noget. ;) Jakob Stegelmann :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Kong Kent

Dato : 29-10-02 13:57

> Noget. ;) Jakob Stegelmann :)

Det var egentlig slet ikke så langt fra som jeg havde troet *GG*

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 29-10-02 15:43

On Tue, 29 Oct 2002 13:46:59 +0100, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@anarki.dk> wrote:

> [...]
>store amerikanske film (block-busters), som er de film jeg oftest ser,
>sammen med så mange danske film som muligt.

Nu må det pis med at Ole er til franske film altså stoppe!! Igår var
han f.eks. vild med den nye fra Mike Leigh og jeg kan ikke huske
hvornår han sidst skamroste en fransk film. Man skal altså huske på at
Dk kun får de bedste franske film til landet og som sådan må de
nødvendigvis også have en vis kvalitet.

> [...]
>selv, end anmeldelsen af filmen. Det seriøse går fortabt i den kæmpe
>selviscenesættelse NF hele tiden konstruerer, og det gør ham ulidelig at se

Han er utålelig imo.

> [...]
>voksne, formår at gøre et godt stykke arbejde. Kan ikke huske hans navn...

Jep han er god til at anmelde den slags film, den drenegrøv

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 29-10-02 17:05

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> wrote in message news:3dbe8190$0$97650$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> med når man kender hans særheder. Niels Frid er derimod en jeg undgår.

Niels frid er en spasser!

Så er det sagt. jeg skulle altså ud med det.

Bare et eksempel som at han kan anmelde "The Others" og synes at filmen er kedelig. Det der holdt den oppe ifølge ham
var at Nicole Kidman jo altid er så dejlig at se på?????
Hvordan kan man komme med sådanne udtalelser og så have det job han har?

Jeg fatter ikke hvorfor TV2 (det er da der han er ikk'?) gider satse på sådan en selvglad filmentusiast-wannabe?
Var der ikke også en her i gruppen der engang havde overværet at han sov til en af de premierer han senere skulle
anmelde?

Stegelman og Michelsen gør et rigtigt godt stykke arbejde.
Især Michelsen meget fair med sine roser. De skal ikke gives ud uovervejet.

Anders Hyltoft

Fra : Taba

Dato : 29-10-02 17:14

> [...]
> Hvordan kan man komme med sådanne udtalelser og så have det job han har?
>
> Jeg fatter ikke hvorfor TV2 (det er da der han er ikk'?) gider satse på

Nu ved jeg hvem han er
Og det er for TV3 han arbejder, men jeg har (heldigvis lyder det til) ikke
set en af de udesendelser endnu

> Var der ikke også en her i gruppen der engang havde overværet at han sov
til en af de premierer han senere skulle
> anmelde?

*L O L*

//Taba

Fra : Kasper Bang

Dato : 30-10-02 13:04

Anders Hyltoft wrote:
(Ad Niels Frid)
> Var der ikke også en her i gruppen der engang havde overværet at han sov til en af de premierer han senere skulle
> anmelde?

En af mine venner kender en anmelder ved et større dagblad, og han har
bekræftet dette. Desuden kan han finde på at tale højlydt i mobiltelefon
under forevisninger. En anden gang har han grinet højt og moret sig
kosteligt over en film, han senere gav kniven - men det kan jo ske for
os alle...

MVH/Kasper

Fra : Taba

Dato : 29-10-02 16:08

> Hvilke filmanmeldere/kritikere synes i er gode/dårlige?

Jeg kan godt lige Bo Green Jensen der skriver i Weekendavisen (som i øvrigt
er en lækker avis ;p)

> [...]
regne
> med når man kender hans særheder. Niels Frid er derimod en jeg undgår.

Niels Frid: Kender jeg ikke ;)

Bogart: Hans passion for
italiensk/polsk/fransk/russisk/"andre-lande-med-eksotisk-kultur-havde-jeg-næ
r-sagt" film tager til tider overhånd og er lidt ulækker synes jeg. Men jeg
har da ofte set udsendelser hvori han anmeldte en film, og der formåede han
at sætte ord på den mening/de følelser jeg havde om filmen. Det er sgu
imponerende når det sker, og jeg ikke selv kan beskrive det

Troldspejlsgutten kan jeg også godt lide, men det er begrænset hvad han
anmelder af film. Det er ofte a la LOTR, Harry Potter, X-men osv (ikke fordi
jeg ikke kan lide sådanne film, tværtimod).. men han gør det på en nem og
forståelig måde, og peronligt synes jeg det er lækkert når man f.eks. får et
temas historie (f.eks. monster film) forklaret, og kan følge udviklingen
igennem filmhistorien...

//Taba

Fra : Henry Vest

Dato : 29-10-02 17:18

Taba skrev:

> Bogart: Hans passion for

italiensk/polsk/fransk/russisk/"andre-lande-med-eksotisk-kultur-havde-jeg-næ
> r-sagt" film tager til tider overhånd og er lidt ulækker synes jeg.

Hvorfor må en ikke-amerikansk film ikke få gode anmeldelser?

/Henry

Fra : Taba

Dato : 29-10-02 21:11

> Hvorfor må en ikke-amerikansk film ikke få gode anmeldelser?

Det har jeg heller ikke sagt. Men jeg synes bare det er tit der er for meget
fokus på dem ifht. andre film. Ikke-amerikanske film er da fede nok, tag
f.eks. Crimsons Rivers, Le Pacte Des Loupes, Taxi 1/2 (okay alle franske
film, men de er gode IMO)

//Taba

Fra : Brian Nielsen

Dato : 29-10-02 22:01

"Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg heller ikke sagt. Men jeg synes bare det er tit der er for
meget
> fokus på dem ifht. andre film.

Og det synes du ikke de skal? Amerikanske film sælger nærmest sig selv,
hvorimod der slet ikke er den samme opmærksomhed/markedsføring omkring
f.eks. en fransk film. Det er da klart at et seriøst program som Bogart er
nødt til at
fremhæve disse film, da de ellers ikke ville have en chance i kampen mod de
amerikanske metervarer. Bare min mening.

> Ikke-amerikanske film er da fede nok, tag
> f.eks. Crimsons Rivers, Le Pacte Des Loupes, Taxi 1/2 (okay alle franske
> film, men de er gode IMO)

Og de kunne ligeså godt være lavet i Hollywood.

/Brian

Fra : Taba

Dato : 29-10-02 22:31

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
de
> amerikanske metervarer. Bare min mening.

Din mening er ok med mig. Jeg har bare indtrykket af at de
"ikke-amerikanske" film der bliver fremhævet har allerede på forhånd fået
topkarakter.

Sagtens

//Taba

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-10-02 00:54

"Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> writes:

> Din mening er ok med mig. Jeg har bare indtrykket af at de
> "ikke-amerikanske" film der bliver fremhævet har allerede på forhånd fået
> topkarakter.

Du forstår ikke processen bag, tror jeg.

Ganske som det kun er de allerbedste danske film, der sælges i
udlandet, er de kun de allerbedste franske, tyske, polske osv. film,
der sælges til Danmark, fordi de lokale filmselskaber skal gøre et
enormt arbejde og det er svært for danske biografer at få danskere til
at se noget, der ikke er amerikansk eller i det mindste engelsk.

Derfor _er_ det almindeligvis ret gode film, der kommer op i de danske
biografer på disse sprog, mens de amerikanske super-selskaber, der har
repræsentation i Danmark og kolossale markedsføringsbudgetter kan
sælge stort set hvad som helst.

Og alligevel er der smuttere: Jeg skal sent huske, da Ole M
præsenterede en gang fransk film om en stakkels luder, der var åh så
stakkels og sluttede med "Bare fordi det er fransk, behøver det jo
ikke at være godt."

Samtidig er det - imod almindelig opfattelse blandt hans kritikere -
almindelige, at en god amerikansk film får en rigtig god
karakter. Også selv om den er fra Hollywood.

Fra : Taba

Dato : 29-10-02 22:40

> [...]
de
> amerikanske metervarer. Bare min mening.

Glemte lige en ting i det andet indlæg:
Man kan vende det om og kritisere ham ved at sige at de amerkanske film han
nu tager, netop er sådanne der selv sælger sig selv, og ikke "små" film med
et stramt budget eller som ikke kommer fra Hollywood selv. Dem er der masser
af, en meget god en IMO er "When strangers appear"
(http://us.imdb.com/Title?0243554)

Det skal også siges at jeg ikke ser Bogart regelmæssigt. Mere tilfælde at
jeg lige zapper forbi end andet, så jeg håber jeg kan bæres over med hvis
jeg er total på herrens mark

//Taba

Fra : ASKF

Dato : 29-10-02 23:06

Taba ytrede sig i <KdDv9.193609$Qk5.6757026@news010.worldonline.dk> med
dette:

> [...]
>jeg lige zapper forbi end andet, så jeg håber jeg kan bæres over med hvis

Det er du nu ikke, men OM har også den begrænsning at han primært skal
anmelde film der bliver vist over hele landet, hvilket sjældent gælder
for de "små film", de bliver der imod ofte henvist til videomarkedet
efter nogle uger i de mindre biografer.
Du kan også kikke lidt på Bogarts hatteservice og se om dine fordomme
holder vand hele vejen
<http://www.dr.dk/kultur/indexunderside.asp?RedaktionsID=4&ArticleID=5430&ProgramMenuID=21&subjectID=101&action=program&template=1>
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 29-10-02 23:13

"Taba" skrev:

> [...]
et
> temas historie (f.eks. monster film) forklaret, og kan følge udviklingen

Hej Taba

Til gengæld er jeg ikke så vild med at Jakob Stegelmann nogle gange afslører
for meget af handlingen i filmen. Det gjorde han for eksempel da han
anmeldte "The Goonies", da den blev relanceret for nogen tid siden. Selv om
jeg kendte slutningen må man formode at der er en del fra den yngre
generation, som ikke kender den.

Venlig hilsen Kristin.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-10-02 18:02

Stig Holmberg <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev:

> Hvilke filmanmeldere/kritikere synes i er gode/dårlige?

Det er egentlig et svært spørgsmål. De fleste anmeldelser er god, hvis de
ellers kommer fra dagspressen. Man kan så være uenig, men det er jo ikke
fordi anmelderen er dårlig.

Til gengæld udmærker følgende anmeldere sig ved at være saglige:

Bo Green Jensen
Henrik Palle
Bo Tao Michaelis

> [...]
> frisk synsvinkel på film, og herhjemme Ole "Bogart" Michelsen, der er
> til at regne med når man kender hans særheder. Niels Frid er derimod

Michelsen har den fordel, at han ikke er bange for at sige om en film, at
det er noget juks.

Frid har den ulempe at han næsten kan reducere hvad som helst til p.. og
patter. Det kan være morsomt, men når det er hvergang, bliver det ret
belastende.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : ASKF

Dato : 29-10-02 23:25

Mark Thomas Gazel ytrede sig i <apmerq$304j9$1@ID-96011.news.dfncis.de>
med dette:

[snip]
>Michelsen har den fordel, at han ikke er bange for at sige om en film, at
>det er noget juks.

Den mulighed har andre da også!
OMs store fordel er hans mange år på bagen og det at han har fået lov
til at køre samme stil alle årene.
Jeg holder virkeligt af måden han rakker en film ned, han kommer altid
med nogle positive elementer, som dog gerne kommenteres med "hvis man nu
er til den slags, så..." (eller lign.), og når han skamroser en film,
har han også en hvis evne til at finde de negative elementer frem.
Derfor kan hans anmeldelser bruges af en meget større skare end de
fleste andres, uanset om man har samme smag eller ej.

>Frid har den ulempe at han næsten kan reducere hvad som helst til p.. og
>patter. Det kan være morsomt, men når det er hvergang, bliver det ret
>belastende.

Tja, det var morsomt første gang, anden gang gav det indtryk af at være
lidt drengerøvsagtigt, derefter har det nærmest været pinligt og
medvirkende til at jeg slukkede for TV2s morgentv når han kom på.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Kasper Bang

Dato : 30-10-02 13:14

Mark Thomas Gazel wrote:

> Til gengæld udmærker følgende anmeldere sig ved at være saglige:
> Bo Green Jensen
> Henrik Palle
> Bo Tao Michaelis

Bo Green er også en (for mig) meget pålidelig anmelder, jeg ikke går
galt af. Han er god til at sætte filmene i perspektiv. Når jeg
kombinerer hans bedømmelser med Ole Michelsens, er jeg godt kørende.

Hverken Henrik Palle eller Bo Tao anmelder film i Politiken - Palle
anmelder dog dvd'er og er anmelder i morgen-tv. Han kan IMO godt have en
tendens til at være lidt for nørdet og lade sig begejstre af detaljer på
bekostning af overblikket. I Politiken kommer Per Juul Carlsen også med
listige dvd-tip.

Så må vi heller ikke glemme fagets grand old men, Ebbe Iversen i
Berlingske og Morten Piil i Information. Begge steder kan man være
sikker på, at skuespillet kommer under lup.

MVH/Kasper

P.S. En lille bombe (hvis I ikke har hørt det): Ole Michelsen går efter
sigende af til nytår og helliger sig skriveriet. Søren Høy vender
tilbage fra Viva og overtager stolen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-10-02 13:39

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> writes:

> P.S. En lille bombe (hvis I ikke har hørt det): Ole Michelsen går efter
> sigende af til nytår og helliger sig skriveriet. Søren Høy vender
> tilbage fra Viva og overtager stolen.

Pis.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 30-10-02 16:03

On 30 Oct 2002 13:38:54 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Pis.

Jep, så håber jeg sørme at Høy vokser med opgaven?
Da han tog over i en periode kunne jeg ikke rigtgi bruge hans
anmeldelser

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Kasper Bang

Dato : 31-10-02 14:50

Morten Bowman Hansen <morten@NOSPAMbowman.dk> wrote:
> Jep, så håber jeg sørme at Høy vokser med opgaven?
> Da han tog over i en periode kunne jeg ikke rigtgi bruge hans
> anmeldelser

Næh, jeg kan heller ikke bruge ham til voldsomt meget. I et
studenterblad i Århus havde han lavet sin personlige top 5 over bedste
film. Han havde "Angel Heart" som sin favorit! Så har man altså ikke
set nok film. At min egen favorit, "Wild at Heart", også var med,
hjælper ikke meget. Der var ikke en eneste film fra før 1985 på
listen, så han mangler lidt filmhistorisk overblik.

Men Bogart havde rekordhøje seertal, da han vikarierede, så det kan
være derfor, han er selvskrevet til jobbet. Det skal da også siges, at
hans reportager friskede lidt op i programmet, og det kan være, han er
i stand til at modernisere programmet yderligere. Hvad med
dvd-anmeldelser f.eks.?

MVH/Kasper

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-11-02 18:43

Kasper Bang skrev:
> [...]
han er
> i stand til at modernisere programmet yderligere. Hvad med

Det er rigtigt, at Søren Høy synes på vej til værtsrollen i DR's nye
filmmagasin, men det kommer iflg. DR's kommunikéer ikke til at hedde
Bogart. Det vil være et nyt program, som kombinerer medierne radio,
tv og internet.

(Læs evt. tråden i dk.medier.tv.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 30-10-02 00:55

Skal man tage anmeldedelserne af anmelderne alvorligt, har ganske få medier
tilsyneladende monopol på at mene noget om film. Tilsyneladende er det kun
Michelsen/Stegelman, Niels Fries og Bo Green Jensen der anmelder film . . .

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Martin Moeller

Dato : 30-10-02 10:43

Stig Holmberg wrote:

> Hvilke filmanmeldere/kritikere synes i er gode/dårlige?

Jeg kan godt lide Ebbe Iversen og Henrik List fra Berlingeren. Deres
anmeldelser stemmer oftest overens med min egen mening om filmene, når jeg
efterfølgende ser dem.

Med tiden er jeg også begyndt at læse Søren Vinterbergs anmeldelser i
Politiken, men han er også den eneste fra dét dagblad, jeg gider læse, da
jeg ikke bryder mig om hverken Anders Rou eller Bo Tao.

Mht. tv kan jeg egentlig godt lide at se Bogart, fordi han præsenterer
filmene på en ganske fortrinelig og underholdende måde. Jeg er næppe altid
enig i hans bedømmelse af filmene, men dén måde hvorpå han bedømmer filmene
osv. er f.eks. 100 gange bedre end Niels Frid, som jeg ikke kan knytte et
eneste positivt ord til.

Ydermere synes jeg også Jakob Stegelmann gør det godt i Troldspejlet, når
jeg en (desværre) sjælden gang når at fange programmet.

--
Mvh. Martin Møller

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-11-02 18:57

Stig Holmberg skrev:
> Hvilke filmanmeldere/kritikere synes i er gode/dårlige?

Min favorit er også Ole Michelsen. Dk.kultur.film har endvidere to
år i træk kåret ham som landets bedste filmanmeldere ved den dårlige
filmafstemning.

De avisanmeldere, jeg selv har læst mest i de sidste par år, er
Informations. De er gode og gør avisens filmdækning til en af
landets bedste.

Morten Piil er den erfarne filmekspert - superhabil, grundig og
fair, undtagen i mine øjne når han en sjælden gang går kold på film
som Moulin Rouge! og Requiem for a Dream.

Christian Monggaard-Christensen er den unge film- og DVD-nørd, som
er mere pragmatisk og passer fint til mine egne oplevelser af
filmene - og som vover at skrive om personlige erfaringer med
Dawsons Creek og Beverly Hills i Information.

Derudover har bladet anmelderne Claus Christensen og Eva
Novrup-Redvall, som står knap så stærkt i min bevidsthed, men som i
min erfaring også er solide, fornuftige typer.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk