Siameser-farvespørgsmål
Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 29-10-02 13:55

Jeg synes jeg kan huske at have hørt at brun og chokolade er det samme,
men jeg er ikke HELT sikker...

Men altså er en bruntabbymasket og en chokoladetabbymasket det samme?

Jeg må jo tilstå at jeg har siddet og savlet lidt over siameserne i
Marie-Louises og Ann's profiler, og Horus og Ditte skulle jo være hhv.
Chokolade- og bruntabbymaskede.

Da de to katte IKKE ligner hinanden ret meget i farverne er jeg jo så
kommet i tvivl.
Faktisk synes jeg at Horus mere ligner Basil, som er lillatabbymasket,
Marie-Louise er du SIKKER på at Horus ikke er det? - og hvor ER
Bastet DEJLIG!

Ja ja, billeder er ikke hvad de har været *G* men ER det den samme farve?

Og Ann.... HAR Ditte fået byttet skærmen? *ROFL*

Med venlig hilsen
Lisbeth Hviid Jakobsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-10-02 14:14

In article <3dbe8512bf8b3@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<hviid-jakobsenKATTE@BAKKEstofanet.dk> wrote:

> Men altså er en bruntabbymasket og en chokoladetabbymasket det samme?

Hej Lisbeth

Næh, det er ikke det samme, det ved jeg da *gg* Ellers er jeg ikke
nogen ørn til sammenhængen, det må andre klare. Men så vidt jeg ved er
det man kalder "brunmasket" i virkeligheden en slags sort - og
chokolade er - øhm - i familie med blå?? Nej her må andre vist træde
til
> [...]
> Faktisk synes jeg at Horus mere ligner Basil, som er lillatabbymasket,
> Marie-Louise er du SIKKER på at Horus ikke er det? - og hvor ER

Tror du det har noget at gøre med deres alder? Horus er jo ikke så
gammel endnu, så vidt jeg husker? Kan hans striber ikke blive mere
fremtrædende med tiden? Ditte er jo voksen og følsom - selv om hun ikke
opfører sig sådan...

> Og Ann.... HAR Ditte fået byttet skærmen? *ROFL*

Næh - livet er hårdt for en lille kat...
Hun må nøjes med at sidde på skødet og kigge med. Man må nemlig
_heller_ ikke sidde i printeren! Øv!

Har du det i øvrigt lidt bedre?

Fra : Pernille Scharff

Dato : 29-10-02 14:49

Hej Ann og Lisbeth,

> [...]
> det man kalder "brunmasket" i virkeligheden en slags sort - og
> chokolade er - øhm - i familie med blå?? Nej her må andre vist træde

jaeh...siameserfarver er jo sjovt nok ikke det jeg har brugt mest energi på.
Men brunmasket er i virkeligheden - genetisk altså - sortmasket. Chokolade
og den lysere cinnamon er "mutationer" af sort. I genetik skrives sort som
B, chokolade som b og cinnamon som b'. Fortyndingerne af de tre farver er
henholdsvis blå, lilla og fawn. Jeg kan jo i hvert fald huske at siameseres
maske bliver mørkere med alderen, så måske er det derfor Lisbeth synes at
Horus ligner Basil?

/Pernille (netop hjemkommet fra ferie, pyha en masse newsmeddelelser...)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-10-02 14:54

Hej Lisbeth
Det vi kalder brun er en sort. Fortyndet findes den så i blå også.
Så er der de chokolade maskede- Fortyndingen af det er lilla.
Jeg ved ikke meget om dem, men jeg ved at de lilla har rosa trædepuder, det
har de blå ikke.
Du kan se en lilla på min hjemmeside www.tendertribes.dk
Hilsen Nina

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <hviid-jakobsenKATTE@BAKKEstofanet.dk> wrote in
message news:3dbe8512bf8b3@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 29-10-02 15:37

Hej
Nej, en bruntabbymasket siameser og en chokoladetabbymasket siameser er ikke
ens. Min lille Jala-Jala blev netop farveændret fra chokoladetabbymasket til
bruntabbymasket på udstillingen i Odder. Dommeren så på hendes trædepuder,
der var mørkebrune.
Men der findes mange forskellige nuancer af begge farver og derfor kan det
være svært at se forskel nogle gange. Den chokoladetabbymaskede har (hvis
den er korrekt) varmt lysebrune striber, mens den brune er næsten sort i
striberne.
Hvis man tager en lillatabbymasket og en chokoladetabbymasket ved siden af
hinanden kan man sagtens se forskel, men på billeder ser de
lillatabbymaskede ofte mørkere ud end de egentlig er. Lillatabbyers striber
er lysegrå med et rosa skær.
De lillatabbymaskede er betydeligt mere sjældne end de chokoladetabbymaskede
så chancen for at Horus er lillatabbymasket er ikke ret stor. Nu kan jeg
ikke huske hans stamtavle, men her vil man jo kunne se om muligheden for
lilla er til stede.
Pernille (var det vist) nævnte cinnamon og fawnmaskede. Ingen af disse to
farver er anerkendt i Danmark hos siameseren.
Hilsen Vibeke

Fra : Pernille Scharff

Dato : 29-10-02 16:06

Hej Vibeke,

> Pernille (var det vist) nævnte cinnamon og fawnmaskede. Ingen af disse to
> farver er anerkendt i Danmark hos siameseren.

det synes jeg er interessant - og det anede jeg selvfølgelig ikke. Cinnamon
MÅ være en meget mærkelig farve! Jeg tog den mest med for at give
sammenhængen i brun og de forskellige varianter af brun.

/Pernille

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 29-10-02 16:13

Hej
Jeg var lige inde på Marie-Louises album for at se Horus. Jeg er næsten 100%
sikker på at han ikke er lillatabbymasket
(iøvrigt tillykke med den dejlige lille sorte Bastet, Marie-Louise! hun ser
rigtig sød ud).
Hvis I har Politikens Kattebog kan I se min dejlige Cutty Sark, der var
lillatabbymasket, på side 241. Her kan man også se en chokolademasket (ikke
tabby) på side 240 til sammenligning, jeg synes tydeligt man kan se hvad der
menes med lillatabbymasket på billedet af Sark.
Hilsen Vibeke

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 29-10-02 16:48

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dbe9d53$0$820$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
til
> bruntabbymasket på udstillingen i Odder. Dommeren så på hendes trædepuder,

Vibeke:
OK jeg har så lige tjekket Basils trædepoter. De er nærmest lilla, og det er
vel så rosa? Mørke eller brune er de i al fald ikke. Hans næse er også den
farve (lilla/rosa) og striberne på hans hale er nærmest grålilla synes jeg.
Så han skal såmænd nok være lillatabby. Og han ER jo altså heller ikke så
gammel endnu

Han er meget lys på de hvide steder, når jeg kun ser lidt af ham kan jeg
NÆSTEN bilde mig selv ind jeg har en Foreign White *suk - min drømmekat*

Ann:
Jo tak, jeg har det fint nok. Det hjælper på tristheden at Bøv faktisk var
så sløj som han var, der var ikke nogen tvivl om at alt andet ville have
været dyreplageri. Men det er da godt nok underligt. Bare sådan en ting som
at der nu er en madskål for meget... eller at fjerne hans profil fra
gruppens hjemmeside... Det er ikke så rart. Men ... Life goes on.. Og
gudskelov er der jo flere katte. Det var jo EN af årsagerne til at vi fik 2
sidste år, at vi ikke ville stå uden kat - eller kun med én, den dag....

Og nu kan Manden så begynde at drømme havana-drømme igen... Der var jo først
når ENGANG vi ikke havde Bøv mere at vi skulle ha' flere katte..... Somme
tider kommer fremtiden bag på en. Men nu skal vi lige ha' skrabet penge
sammen til at få Basil og Phumba kastrerede og øremærkede...pyha... Jeg
HÅBER ikke Basil kommer i tanke om at han er en hankat før efter jul.......

Mange hilsner
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-10-02 00:33

In article <apmab4$o3d$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Det var jo EN af årsagerne til at vi fik 2
> sidste år, at vi ikke ville stå uden kat - eller kun med én, den dag....

Præcis min tanke, når jeg tænker "lillebror-tanker" . Mine to er
_så_ knyttet til hinanden, især Ditte _græder_ hvis hun ikke lige kan
finde sin søster (og tæve hende, men det er en anden historie
Tanken om, at der kunne ske "noget" med den ene af dem, så vi havde en
ensom mis tilbage, kan give mig koldsved... Men endnu har vi ikke fået
gjort noget ved det - jeg er nok også bange for at forrykke
balancen herhjemme i negativ retning. Man ved jo aldrig..

Fra : Marie-Louise Baden

Dato : 29-10-02 16:29

> Jeg synes jeg kan huske at have hørt at brun og chokolade er det samme,
> men jeg er ikke HELT sikker...
>
> Men altså er en bruntabbymasket og en chokoladetabbymasket det samme?

Det er IKKE det samme. Horus er blevet meget mørk den sidste måneds tid,
jeg lægger lige et nyt billede på af ham. Hans trædepuder er næsten
sorte, og hans bagkrop er meget mørk og stribet nu

> Jeg må jo tilstå at jeg har siddet og savlet lidt over siameserne i
> Marie-Louises og Ann's profiler, og Horus og Ditte skulle jo være hhv.
> Chokolade- og bruntabbymaskede.

Ditte er meget lysere, men de har lignet hinanden mere synes jeg.

> [...]
> Faktisk synes jeg at Horus mere ligner Basil, som er lillatabbymasket,
> Marie-Louise er du SIKKER på at Horus ikke er det? - og hvor ER

Ja, hun er bare en lille lækkermus!!! ))

Men jeg skynder mig lige at finde et nyt billede!

Kh
Marie-Louise

> Ja ja, billeder er ikke hvad de har været *G* men ER det den samme farve?
>
> Og Ann.... HAR Ditte fået byttet skærmen? *ROFL*

> [...]

Marie-Louise Baden
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-10-02 00:32

In article <3dbea92376ac9@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Marie-Louise Baden
<mlbKATTE@BAKKEatp-ejendomme.dk> wrote:

> Ditte er meget lysere, men de har lignet hinanden mere synes jeg.

Ditte snyder lidt, tror jeg hun er ret mørk og _plettet_ på
bagkroppen Faktisk spurgte jeg engang i en tråd, om de ikke måske
kunne være brunmaskede, mine katte, fordi de er ret mørke. Men
trædepuderne er ikke sorte, Dittes er nærmest rødlig-lilla-brune. Så
chokoladen skulle være god nok alligevel. Men som Kirsten, "vores"
opdrætter sagde i sin tid - de er mere bitter end flødechokolade

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 30-10-02 15:29

Hej
Et andet sted at se farverne er på Dansk Siameser & Orientaler Ring´s
hjemmeside
under "farver og mønstre".
www.dso.dk
Hilsen Vibeke