EnkePension ?
Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 29-10-02 11:53

Hej NG !

Hvad betyder "Af Qvesthuset 8sk.ugentlig", det er vist en eller anden form
for enkepension ?

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Nyboder 2.Divisions
6.Matroskompagni, , Enhjørninggade 7, 2, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Larsen, 37, Gift, Hosbonde, Mat.i Comp.,
Else Kirstine, 43, Gift, Hans Kone, ,
Lars Jensen, 5, Ugift, Deres Søn, ,
Bodil Marie, 61, Enke(mand), Mandens Moder, Af Qvesthuset 8sk.ugentlig

MVH Lisbet

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 29-10-02 13:09

Kære Lisbet
Jeg ville tro, at Bodil Marie er en enke efter et medlem af flåden, hvor hun
af Kvæsthuset får udbetalt en beskeden pension på 8 skilling om ugen.
Jeg ville forespørge hos Orlogsmuseet om de kender reglerne for pension.
Orlogsmuseet bor nemlig i Søkvæsthuset (som de hedder idag), så de kender
nok regler og funktion omkring pensioner omkring 1787.

Se: www.orlogsmuseet.dk

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : erik

Dato : 29-10-02 15:33

Hvis det intresserer dig meget (i.e. vil gøre et større arbejde), kan du
finde div. oplysninger om enken i Flådens arkiver, Sø Etaten, på
Rigsarkivet. Du kan muligvis finde hendes pensionsansøgning og se i
regnskabsbøgerne hvor længe hun fik pension.