Das Boot
Fra : NPS

Dato : 27-02-01 20:27

Er der nogen her der set denne film, og hvad er kommentaren til den.

MVH

NPS

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 27-02-01 20:41

NPS skrev:

> Er der nogen her der set denne film, og hvad er kommentaren til den.

Jeg har selv den lange version, og efter min mening er den den bedste
krigsfilm der er lavet, den er 3 timer og 22 minutter i "The Director's
Cut" og det er ikke et minut for meget

--
Kenneth Olsen
E-mail: kenneth@olsen.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-02-01 01:01

Kenneth Olsen wrote:

> Jeg har selv den lange version, og efter min mening er den den bedste
> krigsfilm der er lavet, den er 3 timer og 22 minutter i "The Director's
> Cut" og det er ikke et minut for meget

Faktisk er det ikke den "lange version". Den lange version varer AFAIR
ca. 5 timer.

De viste den engang på ZDF (tyskernes TV2) for mange år siden.

DirectorsCut er "på dyb vand" i forhold til. men når man ikke kender
andet, så er den da meget god.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Har du en IBM ThinkPad, men mangler en sikker opbevaring. Så har jeg

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 28-02-01 01:23

Carsten Riis skrev:

> [...]
>
> De viste den engang på ZDF (tyskernes TV2) for mange år siden.
>
> DirectorsCut er "på dyb vand" i forhold til. men når man ikke kender

Damm....
Nu bliver jeg jo nød til at finde den version et sted - du skulle vel
ikke havde set den nogle andre steder?

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-02-01 01:33

Kenneth Olsen wrote:

> Damm....
> Nu bliver jeg jo nød til at finde den version et sted - du skulle vel
> ikke havde set den nogle andre steder?

Desværre.

Men jeg vil da gerne røbe et par detaljer man ser i DCut.

http://us.imdb.com/Details?0082096

Fx. det besætningsmedlem som har køjen overfor Werner. Han hiver lige
pludslig et billede frem af en pige. Werner spørger om det er pigen
som stod i bygningen på kajen, da de sejlede ud. I DirectorsCut ser
man ikke pigen. Det gør man i den /rigtige udgave/.

Ventetiden er en 3 kvarter længere i den /rigtige udgave/ end
Directors cut.

Fra : Thïngmand

Dato : 28-02-01 10:31

> Faktisk er det ikke den "lange version". Den lange version varer AFAIR
> ca. 5 timer.

Kan den lange version fås på DVD?

Hvilken version var det der blev sendt på dansk TV for 12 år siden?

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-02-01 12:07

"Thïngmand" wrote:

> Kan den lange version fås på DVD?
>
> Hvilken version var det der blev sendt på dansk TV for 12 år siden?

Til begge spørgsmål: Det ved jeg vitterligt ikke.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 28-02-01 13:35

Nej.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-03-01 13:21

Mikkel Selsøe Sørensen <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97ira7$18ee$1@news.cybercity.dk...

> Nej.

Tv-serien kan til gengæld måske stadigt opdrives på tysk VHS (hvis man har
sprogøre). Den har været sendt flere gange på tysk tv, og herhjemme både på
DR (midt i firserne) og på TV2 (omkring 1989?).

MVH
Jens Thomsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-03-01 16:01

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> nyhedsmeddelelse:97ira7$18ee$1@news.cybercity.dk...

> Tv-serien kan til gengæld måske stadigt opdrives på tysk VHS (hvis man har

Selvfølgelig skal Das Boot være på tysk. Det er jo tyskere som
følges.

Jeg så traileren på http://www.imdb.com med engelsk syncro.
Bvadr siger jeg bare.

Når man har snakket tysk de første 8-10 år af ens liv, så skulle
chancen for at noget er blevet hængende være ret stor.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Vær med til at redde liv ca. 4 gange pr. år

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-03-01 19:18

> Jeg så traileren på http://www.imdb.com med engelsk syncro.
> Bvadr siger jeg bare.

Naturligvis. Synkroniserede sager er altid dårligt. Med tegnefilms
som en spinkel undtagelse.

Personligt krummer jeg tæer ved tanken om den tysksynkroniserede
udgave af Matador.

> Når man har snakket tysk de første 8-10 år af ens liv, så skulle
> chancen for at noget er blevet hængende være ret stor.

Ja, men hvor mange har det Bare det er tekstet, så er det helt
fint med mig, de taler tysk. Og det eneste rigtige i Das Boot. Hvis
man vil høre Jürgen Prochnov tale engelske, må man se de amerikanske
films han er med i. Han kan jo godt.

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thïngmand

Dato : 05-03-01 10:52

> Jeg så traileren på http://www.imdb.com med engelsk syncro.
> Bvadr siger jeg bare.

Efter denne debat kunne jeg ikke dy mig og har nu investeret i R2 DVD
udgaven af Das Boot...

Jeg skal selvfølgelig se den på tysk, men det undre mig at det kun er den
engelske udgave der er i 5.1 ?

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-03-01 10:54

"Thïngmand" wrote:

> Jeg skal selvfølgelig se den på tysk, men det undre mig at det kun er den
> engelske udgave der er i 5.1 ?

Hvad er 5.1 ????

Fra : Hartcourt Fenton Mud~

Dato : 05-03-01 15:15

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er 5.1 ????

DTS surround. Lyden bruges bla i biografferne men kan man også få der hjem
til.
Sådan en forstærker plejer at koste gns 2000kr mere end en alm surround
forstærker.
Se mere på: http://www.dolby.com/digital/

Venligst
Per

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 05-03-01 20:47

"Hartcourt Fenton Mudd" <biggels@lycos.de> wrote in message

> "Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse
>
> DTS surround. Lyden bruges bla i biografferne men kan man også få der hjem
> til.

Ææh, Der findes både Dolby Digital 5.1 og DTS 5.1.
5.1 er antallet af kanaler/højtalere. Fem højtalere med fuld frekvensgang
(Venstre, Center, Højre, Venstre bag, højre bag) plus en med de lave
frekvenser (bas/subwoofer).

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Hartcourt Fenton Mud~

Dato : 06-03-01 16:22

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 5.1 er antallet af kanaler/højtalere. Fem højtalere med fuld frekvensgang
> (Venstre, Center, Højre, Venstre bag, højre bag) plus en med de lave

Det var også derfor at jeg postede linken. Den site forklarer alt med alle
de ord der kræves.
Den site forklarer ALT hvad DTS er for noget. Desuden er der også billeder
af hvordan de
forskellige systemer sættes op. Men jeg poster da bare linken igen hvis du
ikke
forstod den korrekt: http://www.dolby.com/digital/ .
Læs først al tekst i en postning helt igennem , se siten og så kom med en
udtallelse. Ik´ ?

Venligst
Per

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 06-03-01 21:05

> [...]
> forstod den korrekt: http://www.dolby.com/digital/ .
> Læs først al tekst i en postning helt igennem , se siten og så kom med en

Jeg reagerede på at du svarede DTS, da der blev spurgt hvad 5.1 var. DTS
bliver kodet i 5.1, men du nævnte slet ikke Dolby Digital eller teknikken
bag 5.1. En hurtig forklaring (som min, i al beskedenhed) synes jeg var mere
på sin plads en din tågede (IMO) forklaring og et link til Dolbys side, som
ingenting har med DTS at gøre. Jeg ville være forvirret hvis jeg var ny på
dette område.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 06-03-01 22:18

In article <qg7p6.9897$XX2.218811@twister.sunsite.dk>, biggels@lycos.de
says...

> Det var også derfor at jeg postede linken. Den site forklarer alt med alle
> de ord der kræves.
> Den site forklarer ALT hvad DTS er for noget.

Det ville undre mig meget, se nedenfor.

> [...]
> forstod den korrekt: http://www.dolby.com/digital/ .
> Læs først al tekst i en postning helt igennem , se siten og så kom med en

OK, det tror jeg nu også han har gjort. Du skriver DTS, men henviser til
Dolby. Dolby har udviklet et system som hedder Dolby Digital, et 5.1
kanals system, som er _konkurrent_ til DTS, udviklet af Digital Theater
Systems (http://www.digitaltheatersystems.com). DTS er rent faktisk et 6
kanals system, men den 6. kanal vælger man at båndbegrænse.

Da subwooferkanalen køres med samme samplefrekvens som de andre kanaler
(48kHz på DVD mediet, 44.1kHz for LD/CD) er den største lyttemæssige
forskel at bassen virker mere veldefineret, mens den i Dolby Digital kan
være lidt mere buldrende.

Et Dolby Digital lydspor kører på DVD som regel med en bitrate på
448kbit/s, mens DTS kører op til 1509kbit/s (men i regelen 754kbit/s fra
sidste år og fremefter), derfor er der en tendens til at folk synes DTS
indeholder flere detaljer end Dolby.

For at gøre forviringen større, så findes der idag varianter af Dolby
Digital og DTS kaldet Dolby Digital EX og DTS ES. Disse er begge
systemer der afkoder en center kanal af de to bagkanaler, dvs. at der er
seks afkodede kanaler plus subwoofer, men da informationen af den ekstra
kanal ligger i højre og venstre bagkanal kaldes det stadig for et 5.1
kanals system. En undtagelse hertil er DTS ES Discreet, som har
centerbagkanalen lagret for sig selv. Dette er et 6.1 kanals system.
Derfor står der på nogle film DTS ES 5.1 og andre DTS ES 6.1. 6.1
fortæller at den ekstra kanal er lagret separat. Om det ægte 6.1 system
skal det er et rent hjemmebioformat, som ikke eksistere i biografen.
Derfor skal filmene remixes for at kanalen udnyttes fuldt ud, og det er
derfor nok et begrænset udvalg af film der vil udgives med dette format
(det kan dog sagtens lade sig gøre at lagre en film mixet til DTS ES 5.1
i DTS ES 6.1, her får man bare ingen glæde af at kanalen er lagret
separat. På nogle udgivelser vil dette givetvis ske, blot for at
filmselskabet kan skrive at der er DTS ES 6.1 lydspor på).

Køber man idag en forstærker/receiver med Dolby Digital vil den i
regelen også være forsynet med en DTS decoder. Disse
receivere/forstærkere kan fåes fra 3000kr og opefter.

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
(http://www.eskejensen.dk/rene)

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nyt billede d. 30/1-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/prinsessen2.jpg

Fra : JSMadsen

Dato : 05-03-01 16:22

Carsten Riis skrev i meddelelsen <3AA36238.664A4975@car_ST_en.dk>...
>Hvad er 5.1 ????

As in Dolby Digital 5.1 - biograflyd.

--
/JSMadsen

Fra : Claus Nielsen

Dato : 05-03-01 20:45

>Efter denne debat kunne jeg ikke dy mig og har nu investeret i R2 DVD
>udgaven af Das Boot...
>
>Jeg skal selvfølgelig se den på tysk, men det undre mig at det kun er den
>engelske udgave der er i 5.1 ?

Das Boot med tysk DD5.1, (og eventuelt engelske tekster):
http://www.dvdathome.de/main.asp?mode=detail&key=442

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-03-01 23:46

Thïngmand <michael@thingmand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akJo6.6424$fK3.311651@news000.worldonline.dk...

> Efter denne debat kunne jeg ikke dy mig og har nu investeret i R2 DVD
> udgaven af Das Boot...
>
> Jeg skal selvfølgelig se den på tysk, men det undre mig at det kun er den
> engelske udgave der er i 5.1 ?

Kunne jeg desværre godt have fortalt dig. Det har været diskuteret flere
gange før i gruppen. Af en eller anden mystisk årsag er det kun den engelske
R2, der har tysk DD 5.1 lyd. Og R1 er SVJH en flipper (medmindre det nye
oplag, der har været snakket om, er kommet?).

MVH
Jens

Fra : Hartcourt

Dato : 28-02-01 16:48

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse

> Kan den lange version fås på DVD?
>
> Hvilken version var det der blev sendt på dansk TV for 12 år siden?

Det var den helt lange på godt og vel 5 timer , men den fås ikke på dvd.
På dvd findes kun Directors cut versionen.
Men faktisk findes Das boot i 3 udgaver:
1 udgivelsen på ZDF. Spille tid lidt over 300min
2 udgivelsen på VHS. Spilletid ca. 150min
3 udgivelsen på VHS/DVD. Spilletid ca 208min

Men kan du li´den type krigsfilm kan jeg brandvarmt anbefale: Stalingrad
Den er lige så hæs blæsende og action præget som Das Boot.
Den fortæller den sande historie om krigshelvedet ved byen Stalingrad under
2 verdenskrig
og ikke den falske propaganda at tyskerne spredte dengang , som en del
tyskere stadig troede
på op til dengang at filmen udkom.

Venligst
Hartcourt

Fra : Ole Alm

Dato : 28-02-01 13:50

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message

> [...]
>
> De viste den engang på ZDF (tyskernes TV2) for mange år siden.
>
> DirectorsCut er "på dyb vand" i forhold til. men når man ikke kender

Directors cut er den version Wolfgang P synes bedst om nu i dag (i følge
audio commentary).

Ole

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-02-01 16:00

Ole Alm wrote:

> Directors cut er den version Wolfgang P synes bedst om nu i dag (i følge
> audio commentary).

Det mener jeg nu ikke.

Fra : Ole Alm

Dato : 28-02-01 17:06

> Det mener jeg nu ikke.

Jeg mener, at han et eller andet sted siger, at den lange udgave havde for
meget "pik og patter" mandesnak, som han var glad for at slippe af med.

Ole

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-02-01 16:58

Ole Alm wrote:

> "Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message

> Jeg mener, at han et eller andet sted siger, at den lange udgave havde for
> meget "pik og patter" mandesnak, som han var glad for at slippe af med.

Nu ved jeg ikke om du har [spoiler] i dit killfilter, men der
mindsandten også fjernet noget man som seer ville sortere bort pga.
kedsomhed.

Hvis du vil læse spoileren, så har den messageID

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 28-02-01 18:55

In article <3A9C3FB9.ED8E0DC@car_ST_en.dk>, carsten@car_ST_en.dk says...
> Kenneth Olsen wrote:
>
> De viste den engang på ZDF (tyskernes TV2) for mange år siden.

De har da også vist serien på DR engang.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 27-02-01 20:42

Det er en af de mest intense krigsfilm jeg har set. På trods af dens næsten
3½ time keder man sig ikke. Det unikke er også at man ser det fra tyskernes
synspunkt. De bliver ikke undskyldt, men den fortæller historien om de tyske
soldater der led lige så meget som de allierede. Den klaustrofobiske
stemning, ventetiden og den store udholdenhed soldaterne måtte lægge ryg
til, bliver portrætteret eminent!
Wolfgang Pedersens ubetinget bedste film!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-02-01 01:03

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev:
> Er der nogen her der set denne film, og hvad er kommentaren til den.

Nu er det et stykke tid siden jeg har set den, men den største
forskel på den og andre krigsfilm er Hollywood, er, at den er
væsentlig mere rå og upoleret.

Og så er det en tysk ubåd og dens togt, der skildres med
både alvor og en del sarkasme.

Det er nogle af filmens styrker.

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Gunnar Holse

Dato : 12-04-01 04:28

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her der set denne film, og hvad er kommentaren til den.

At det at se den er som at få pudset brillerne for amerikansk glorificering
af krig i almenhed. Fremragende film! Jeg så den første gang i gymnasiets
tyskundervisning hvor vi samtidig gennemgik drejebogen og vores lærers egne
fotos fra de vestfranske u-bådsstationer. Jeg så den så igen sidste sommer
på Trekronerfortet, hvor de havde monteret et stort lærred på en pram i
havnebassinet, og så sad man ellers langs kajen.

Se dén og læs "Intet Nyt Fra Vestfronten" af Erich Remarque .Så har du fået
det ypperste når det kommer til krigsskildringer. Ikke fordi de to er
specielt beslægtede, men de er begge nr. 1 i deres respektive genrer.

/GH

Fra : nikolaj borg

Dato : 12-04-01 08:46

"Gunnar Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote in message
> [...]
> det ypperste når det kommer til krigsskildringer. Ikke fordi de to er
> specielt beslægtede, men de er begge nr. 1 i deres respektive genrer.

Her vil jeg gerne tilføje Punkt 22 (Joseph Heller) og Slagtehal 5 (Kurt
Vonnegut), fremragende, absurde krigsskildringer - begge skulle iøvrigt være
filmatiserede.

/Nikolaj

Fra : Lars Josephsen

Dato : 12-04-01 13:10

"nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> writes:

> [...]
> Vonnegut), fremragende, absurde krigsskildringer - begge skulle iøvrigt være

Jeg vil gerne tilføje "08/15" (null acht fünfzehn) trilogien af
Hans Hellmut Kirst. Den blev filmatiseret i 50'erne:
http://us.imdb.com/Title?0046671

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : bonko

Dato : 14-04-01 20:52

Prøv også at læse bogen bag Das Boot - og se så filmen Stalingrad!

Bonko