Problemer m. privileges,- igen igen
Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 10:42

Jeg har problemer m. at få adgang til diverse mapper. Jeg har kørt
programmet "Repair privileges", og det gjorde mig da også istand til at
installere på min hd. Men: alle mine mapper i "Library" har f.eks.
følgende privileges:
Owner:system
Group:admin

, hvilket jeg ikke forstår da der i min "Users"-mappe kun ligger en
bruger, nemlig mig "permadse"... hvilket jeg også er logget ind som.

Jeg er efterhånden ret træt af det....

Nogen der kan hjælpe?

Mvh.
Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-10-02 11:06

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> [...]
> programmet "Repair privileges", og det gjorde mig da også istand til at
> installere på min hd. Men: alle mine mapper i "Library" har f.eks.

Hvilket også er korrekt hvis der er tale om Library mappen i roden af
harddisken. Admin brugere af din maskine vil som regel have skrive
tilladelser til indholdet af mappen.

> , hvilket jeg ikke forstår da der i min "Users"-mappe kun ligger en
> bruger, nemlig mig "permadse"... hvilket jeg også er logget ind som.

Tilladelsessystemet fungere på samme måde uanset antal brugere.

> Jeg er efterhånden ret træt af det....

Du skal bare have terminologien på plads.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 11:53

> Hvilket også er korrekt hvis der er tale om Library mappen i roden af
> harddisken. Admin brugere af din maskine vil som regel have skrive
> tilladelser til indholdet af mappen.

Kan du fortælle mig hvordan jeg så får lagt følgende contextual menu
pluginn lag ind i den rette mappe i "Library"
"CopyPasteContextualMenu.plugin"
Det har jeg nemlig ikke tilladelse til..

Mvh.

per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-10-02 12:18

> Kan du fortælle mig hvordan jeg så får lagt følgende contextual menu
> pluginn lag ind i den rette mappe i "Library"
> "CopyPasteContextualMenu.plugin"
> Det har jeg nemlig ikke tilladelse til..

Du kan ligge den to steder alt efter om den skal virke for dig eller
alle brugere af maskinen.

"/Library/Contextual Menu Items" eller
"~/Library/Contextual Menu Items"

Den første kræver admin tilladelser, medmindre det er dig selv der har
opettet mappen.

Hvad siger Ejer & tilladelserne på mappen når du tager en "Vis info" på
den?

Har du jaguaren?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 14:01

> Du kan ligge den to steder alt efter om den skal virke for dig eller
> alle brugere af maskinen.
>
> "/Library/Contextual Menu Items" eller
> "~/Library/Contextual Menu Items"

~/Library/Contextual Menu Items" hvis du hermed mener en mappe der burde
ligge i min "Home" mappe så findes den ikke. Jeg har kun én af de to
mappen du nævner

> Den første kræver admin tilladelser, medmindre det er dig selv der har
> opettet mappen.
>
> Hvad siger Ejer & tilladelserne på mappen når du tager en "Vis info" på
> den?

Den siger:
Owner:system
Group:admin

> Har du jaguaren?

Nope

Hvor kan jeg se om jeg er Admin eller bare alm. bruger?

Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-10-02 14:28

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> ~/Library/Contextual Menu Items" hvis du hermed mener en mappe der burde
> ligge i min "Home" mappe så findes den ikke. Jeg har kun én af de to
> mappen du nævner

Mappen er ikke automatisk oprettet i ~/Library. ~ er din hjemmemappe.

> Den siger:
> Owner:system
> Group:admin

Og hvilken adagng har admingruppen?

> Nope

Så skal du enten i terminalen eller have fat i et trediepartsprogram for
at ændre tilladelser. Må jeg anbefale Xray.

> Hvor kan jeg se om jeg er Admin eller bare alm. bruger?

Du har kun en bruger på din maskine, så det er en admin. Du kan se det i
systemindsyillinge/brugere.

--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 15:16

> Mappen er ikke automatisk oprettet i ~/Library. ~ er din hjemmemappe.

OK, så kan jeg vel bare oprette en.

> Og hvilken adagng har admingruppen?

Der er ingen muligheder for at ændre tilladelser, hvis det er det du
mener. Det samme gælder selve min hd kan jeg se

> Så skal du enten i terminalen eller have fat i et trediepartsprogram for
> at ændre tilladelser. Må jeg anbefale Xray.

Xray er det free-/shareware? Jeg er studerende og har desværre ikke råd
til Jaguaren...

> Du har kun en bruger på din maskine, så det er en admin. Du kan se det i
> systemindsyillinge/brugere.

OK.

Mvh.
Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-10-02 23:51

> Der er ingen muligheder for at ændre tilladelser, hvis det er det du
> mener.

Næh jeg spørger om hvilke rettigheder gruppen har (i dette tilfælde
admingruppen)? Ændring af tilladelserne kommer vi til med Xray.

Enhver mappe eller dokument er ejet af en bruger hvortil der kan sætte
adgangstilladelser ("Læse & skrive", "skrivebeskyttet", "kun skrive" og
"ingen adgang") For at andre brugere kan få adgang til andre brugeres
mapper og dokumenter sættes de samme adgangstilladelser for en gruppe af
brugere. En gruppe består altså af et antal brugere og en bruger kan
optræde i flere forskellige grupper. Admin gruppen er f.eks alle admin
brugere på en given maskine. Sidst kan man sætte adgangstilladelser for
alle andre.

Lav en xray på "Contextual Menu Items" mappen. Under Permissions skal
Group afkrydses ved read, write og search. Sørg for at gruppen er
admingruppen.

> Det samme gælder selve min hd kan jeg se

Din HD er ejet af "system" og er skrivebeskytte for alle andre inklusive
admin. Du skal gemme din dokumenter i din hjemmemappe. Programmer i
programmappen og andet systemrelateret placeres i Library hvor admin har
skriverettighedder. Det er ikke nogen dårlig ting. Indstil finder til at
åbne vinduer i din hjemmemappe.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 30-10-02 00:43

> [...]
>
> Lav en xray på "Contextual Menu Items" mappen. Under Permissions skal
> Group afkrydses ved read, write og search. Sørg for at gruppen er

Det har jeg hermed gjort.

> [...]
> programmappen og andet systemrelateret placeres i Library hvor admin har
> skriverettighedder. Det er ikke nogen dårlig ting. Indstil finder til at

Hvorfor er det smart at sætte finder til det? Er det så jeg kun arb. i
mit hjem...eller hvordan.

Mvh.
Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-10-02 17:16

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Hvorfor er det smart at sætte finder til det? Er det så jeg kun arb. i
> mit hjem...eller hvordan.

Ja!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 19:43

> Så skal du enten i terminalen eller have fat i et trediepartsprogram for
> at ændre tilladelser. Må jeg anbefale Xray.

Det har jeg nu hentet. Har du nogle gode råd mht. brugen af det. Har gør
jeg og hvad må jeg IKKE gøre. Kan man lave ged i systemet?

Per

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-10-02 13:05

On Tue, 29 Oct 2002 11:53:06 +0100, Per Madsen wrote
(in message <1fktcv4.1b5wcna1810cq0N%permand@cool.dk>):

> [...]
> pluginn lag ind i den rette mappe i "Library"
> "CopyPasteContextualMenu.plugin"
> Det har jeg nemlig ikke tilladelse til..

Det lyder som om du af en eller anden underlig grund ikke er admin, men bare
almindelig bruger.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 14:04

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Det lyder som om du af en eller anden underlig grund ikke er admin, men bare
> almindelig bruger.

Det er jeg også bange for. Kan jeg ændre det? Jeg kan ikke logge ind som
andet end "permadse" og "Others"....

Per

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-10-02 21:09

On Tue, 29 Oct 2002 14:04:27 +0100, Per Madsen wrote
(in message <1fktix8.15bgygw16nxwhgN%permand@cool.dk>):

> Det er jeg også bange for. Kan jeg ændre det? Jeg kan ikke logge ind som
> andet end "permadse" og "Others"....
>
> Per

Det lyder som om du er kommet helt forkert ind på det, og det er synd. Hvis
jeg var dig, ville jeg nok geninstallere hele møget og gå op til Jaguar denne
gang. Ellers bliver du nok bare ved med at rode rundt i det, og det er
faktisk lige så enkelt som der bliver pralet med.

Fra : Per Madsen

Dato : 29-10-02 21:32

> [...]
> gang. Ellers bliver du nok bare ved med at rode rundt i det, og det er
> faktisk lige så enkelt som der bliver pralet med.

Snøft, det orker jeg næsten ikke Men du har nok ret, - måske er det
også det nemmeste når alt kommer til alt. Desværre har jeg ikke 1200,-
til Jaguaren, så jeg kommer nok til at hænge på 10.1.5 lidt endnu,- hvis
der da ikke er nogen der vil sælge mig den billigt

Anyway, tak for rådene David!!

Mvh.
Per