Guppi sært døds fald og hvad så ?
Fra : Chokmah

Dato : 29-10-02 10:16

jeg har den har / havde den her før omtalte jomfruelige guppi hun der
som unge røg med over i et akvairea til 2 guld fisk sammen med en
hånfuld planter - hvorpå jeg for nyeligt invasterede i en flot han....
for at øge hans overlevnings muligheder skifedte jeg ca 1/3 vand og
smed de planter ud der så dårlige ud - og han lever da også i bedste
wellgående faktisk i fin harmoni med de 2 guld fisk der ellers skræmte
ham lidt i starten - men han har et hjørne hvor han kan gemme sig og
have fred - men nu lader de ham bare være og de svømmer rundt sammen.

men igår opdagede jeg at min jomfruelige hun var væk - det fatter jeg
ikke ?

hun er max 6 mdr gammel var i fin stand - vokset op i akvariet

kan de tænkes hun simpelthænd har fåed en alergisk reaktion på hans
sæd ?

eller har det været vand skiftet der har været for hårdt ved hende ?

hun levde trods alt 14 dage i det ?

hvis jeg skal have en guppi hun der er fri for sæd fra tidliger
paringer hvor længe skal hun så gå ?

er det muligt at skaffe jomfruelige guppi hunner - hvis hvor ?

det ku jo være spænende at se om man kunne få noget pænt yngel ud af
den ellers nemme fisk !

med undrene hilsner
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-02 18:41

Chokmah wrote:
> hvis jeg skal have en guppi hun der er fri for sæd fra tidliger
> paringer hvor længe skal hun så gå ?

Tjah - en af mine bøger mener at de kan få op til 10 kuld på en
parring - og med 3 uger mellem hvert kuld, så giver det 30 uger.

> er det muligt at skaffe jomfruelige guppi hunner - hvis hvor ?

Få et par unger af en eller anden - og hold dem isoleret fra
hannerne til de er store nok.

Men du skal nok ikke sætte dem ned til guldfiskene - så bliver de
da vist ædt ?

> det ku jo være spænende at se om man kunne få noget pænt yngel
> ud af den ellers nemme fisk !

Husk at hunnen også leverer sin del af generne - så hun skal også
være af "fin familie" !

Og så er de forædlede krydsninger man ser i vore dage ikke altid
"nemme fisk" og ikke nær så hårdføre som de var i "gamle
dage"......

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-02 20:10

On Tue, 29 Oct 2002 18:40:39 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.dk>
wrote:

> [...]
>
>Og så er de forædlede krydsninger man ser i vore dage ikke altid
>"nemme fisk" og ikke nær så hårdføre som de var i "gamle

ja jeg er da klar over at en lys hun ikke abre bære lyse gener
men jeg tænkte chanserne var bedre for at om ikke andet så nogen af
ungerne kom ud efter ham - hvordan ser en wildguppi ud ?

MvH
Bo
--
http://www.bobdylan.com/songs/iandi.html
http://www.bobdylan.com/songs/landlord.html + http://www.highwaytoacdc.com/parole/rideon.php3

Fra : RasMus

Dato : 29-10-02 20:48

For et par år siden havde jeg omkring 60 stk. (1 kuld), men hunnen var
kæmpestor.

Rasim

Fra : Plesner

Dato : 29-10-02 21:59

> kan de tænkes hun simpelthænd har fåed en alergisk reaktion på hans
> sæd ?

Næppe !

> eller har det været vand skiftet der har været for hårdt ved hende ?

Godt nok er kulturguppier ret sarte i forhold til deres vilde slægtninge,
men hvis det var vandskiftet, var det nok sket lidt tidligere.

> hvis jeg skal have en guppi hun der er fri for sæd fra tidliger
> paringer hvor længe skal hun så gå ?

Afhænger af temperaturen, men du skal for at være sikker regne med, at
hun kan føde 10 gange med 28-29 dages mellemrum (ved 25° - ved højere
temperaturer går det hurtigere, men er ikke specielt sundt for fiskene -
det forkorter levetiden).

> er det muligt at skaffe jomfruelige guppi hunner - hvis hvor ?

Så skal du have fat i en seriøs opdrætter, som gerne har dem gående
hanner for sig og hunner for sig under hele opvæksten.

Plesner