Kødædende planter
Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-10-02 07:16

Er det sandsynligt, at der fandtes kødædende planter i Danmark i
stenalderen?
Jeg har ikke brug for en lang dokumentation, men en dreng i 2. klasse har
brug for at vide det lige nu.

Hilsen Inger

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-10-02 07:47

Inger Pedersen wrote:

> Er det sandsynligt, at der fandtes kødædende planter i Danmark i
> stenalderen?

Æh... det er sandsynligt. Fordi der eksisterer fritlevende kødædende planter
i Danmark i dag: Soldug og Trompetblad f.eks.

Hvis knægten interesserer sig for emnet, kan I kigge på denne liste:

http://www.von-wallfeld.suite.dk/CP/Litteratur_og_kilder.htm

Det meste kan sikkert findes på biblioteket.

-Claus

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 29-10-02 09:55

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det sandsynligt, at der fandtes kødædende planter i Danmark i
> stenalderen?
> Jeg har ikke brug for en lang dokumentation, men en dreng i 2. klasse har
> brug for at vide det lige nu.
Ja! Hvis biotoperne har fandtes, har planterne givetvis også fandtes:

Af hjemmehørende arter i Danmark:
Næringsfattige, sure tørvemoser og højmoser: Liden og Rundbladet Soldug
Mere kalkprægede enge og moser: Langbladet Soldug og Vibefedt.
Rene, lavvandede ferskvandsområder: arter af Blærerod (vi har en 5-6 arter i
Danmark).
Med venlig hilsen

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm

Såkaldt fri og ureguleret markedsøkonomi forholder sig til natur og miljø
som en boksehandske til et blåt øje.

So-called unbounded and unregulated market economy has the same position to
Nature and Environment as a boxing glove to a black eye.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-10-02 09:51

> [...]
> stenalderen?
> Jeg har ikke brug for en lang dokumentation, men en dreng i 2. klasse har

Det har der uden al tvivl - både Soldug, Vibefedt og Blærerod.
I Stenalderen var klimaet omtrent som i dag - en smule varmere -
men ganske ideelt for de arter, vi ser i dag.

Per A. Hansen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-10-02 14:53

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Er det sandsynligt, at der fandtes kødædende planter i Danmark i
> stenalderen?

Tusind tak for hjælpen - og så så hurtigt.
Jeg kender én, der bliver glad i morgen.

Hilsen Inger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-10-02 21:03

Inger Pedersen wrote:

> "Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Tusind tak for hjælpen - og så så hurtigt.
> Jeg kender én, der bliver glad i morgen.

Godt han ikke er klar over hvor små planterne er.

Jeg så en gang hvor de solgte en kødædende plante, så havde de en lille pensel,
så at de kunne feje de døde dyr væk, da de ikke kunne sælge planter med døde
fluer på.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 06:46

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> Jeg så en gang hvor de solgte en kødædende plante, så havde de en lille
> pensel, så at de kunne feje de døde dyr væk, da de ikke kunne sælge
> planter med døde fluer på.

Risikerede planterne så ikke at dø af sult?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 30-10-02 07:25

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Risikerede planterne så ikke at dø af sult?

Jo! De nævnte kødædende planter har fotosyntese og opbygger
kulstofforbindelser som andre planter. Men de er i forskellig grad afhængige
af tilskuddet af N, P, K og mikronæringsstoffer fra de dyr de fanger. Der er
forskellige grader af afhængighed.

Poul Evald Hansen

Galgebakken Vester 9-2 A
Dk-2620 Albertslund
Email: pevh@vip.cybercity.dk /
poulevaldhansen@hotmail.com
Tlf. + 45 43623243 / Mobil 26921364

Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm

Værdisættelse af tiltag, som vil undergrave naturgrundlaget for
produktionen - som igen er basis for værdisættelsen - er uden mening. Det er
at udskrive regninger, som ingen vil være i stand til at betale.
Valuing activities which will undermine the natural basis of production -
which is in turn the basis of valuing itself -- is without sense. It is the
same as writing out bills nobody will be able to pay.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-10-02 14:21

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse >

> Godt han ikke er klar over hvor små planterne er.

Den skuffelse er klaret: han ved godt, de ikke æder mennesker her til lands.

Hilsen Inger

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 16:16

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> Den skuffelse er klaret: han ved godt, de ikke æder mennesker her til lands.

Jeg læste en gang en short-story [eller et uddrag af en roman]. Den
foregik i en fjern fremtid hvor de kødædende planter var blevet så store
at de sagtens kunne æde mennesker ...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-02 18:19

Per Rønne wrote:

> Jeg læste en gang en short-story [eller et uddrag af en roman]. Den
> foregik i en fjern fremtid hvor de kødædende planter var blevet så store
> at de sagtens kunne æde mennesker ...

Så er det meget sjovere at se "Gys i blomsterbutikken" ("Little shop of
horrors"). Den "nye" med Rick Moranis og Steve Martin som sadistisk
tandlæge - og ikke at forglemme Bill Murray som patienten, der elsker
det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-10-02 18:30

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> shop of horrors"). Den "nye" med Rick Moranis og Steve Martin
> som sadistisk tandlæge - og ikke at forglemme Bill Murray som

Helt enig - den er et "must see"!

// Klaus

- som har soundtracket til LSoH i to udgaver

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-11-02 12:39

Per Rønne wrote:

> Jeg læste en gang en short-story [eller et uddrag af en roman]. Den
> foregik i en fjern fremtid hvor de kødædende planter var blevet så store
> at de sagtens kunne æde mennesker ...

Der findes også tegneserier med menneske ædende planter,
de angriber særligt letpåklædte kvinder,
men heldigvis er der en helt som altid reder dem,
når planten har skraldet tøjet næsten helt af hende.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-02 12:51

Peter Ole Kvint skrev:

>Der findes også tegneserier med menneske ædende planter,
>de angriber særligt letpåklædte kvinder,
>men heldigvis er der en helt som altid reder dem,
>når planten har skraldet tøjet næsten helt af hende.

Hvorfor venter han ikke et minut eller to?

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-11-02 13:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor venter han ikke et minut eller to?

Fordi at så smækker de USAnske censorer en aldersgrænse på bladet.
Og så må kioskejerne ikke sælge det til mindreårige.

--
Peter Knutsen

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-02 14:16

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> wrote:

> Fordi at så smækker de USAnske censorer en aldersgrænse på bladet.
> Og så må kioskejerne ikke sælge det til mindreårige.

- under 21 ...

Tjae, de uskyldige små .

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-11-02 08:53

Per Rønne wrote:
> [...]
[stadig OT:]
Er der ikke en donaldist til stede?
Jeg mener at der er en skøn 'barsk' Barks-historie, hvor
onkel Anders kæmper med en plante, som sultent langer
ud efter karbonaderne i køkkenet o.s.v.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt