Stjernekort 2K før K
Fra : kautaq

Dato : 28-10-02 21:45

Hej

Jeg mangler et program eller et sted på nettet hvor
jeg kan se hvordan stjernerne eller stjernebillederne
på den nordlige stjernehimmel så ud for 4.000 år siden.
- eller hvordan de har flyttet sig i forhold til hinanden
siden da.

Jeg har siddet og rodet lidt med Google, men det bærer
ikke frugt. Hvis der er et program til Win., behøver
det ikke at være særlig avanceret, bare de vigtigste
stjernekonstellationer will do.
Det har også noget at gøre med systemkravet; 100MHz/W95

De bedste ...
Hammer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-10-02 23:16

kautaq wrote:

> Jeg mangler et program eller et sted på nettet hvor
> jeg kan se hvordan stjernerne eller stjernebillederne
> på den nordlige stjernehimmel så ud for 4.000 år siden.

Stella 2000 skulle kunne klare det - og mere til. En prøveversion kan
hentes på http://stella2000.com
Lad dig ikke afskrække af den håbløst amatøragtige hjemmeside -
programmet er ganske godt.

> Det har også noget at gøre med systemkravet; 100MHz/W95

Jeg kan ikke huske, hvad systemkravet er, og jeg orker ikke at forsøge
at finde det på den hjemmeside, så det må du selv undersøge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-02 23:19

kautaq skrev:

>Jeg mangler et program eller et sted på nettet hvor
>jeg kan se hvordan stjernerne eller stjernebillederne
>på den nordlige stjernehimmel så ud for 4.000 år siden.

Skyglobe er ret godt. Det er shareware. Jeg har version 3.6 som
jeg kan sende dig (350 KB). Det er længe siden jeg fik fat i det,
og jeg aner ikke om der er kommet senere versioner eller om det
ligger på nettet, men du kan jo prøve at søge.

Brugergrænsefladen er fra før grafiske brugerflader blev
almindelige, og den er ikke specielt intuitiv, men programmet kan
meget og er virkelig godt.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-10-02 21:38

Bertel Lund Hansen wrote:
> Skyglobe er ret godt. Det er shareware. Jeg har version 3.6
> Brugergrænsefladen er fra før grafiske brugerflader blev
> almindelige, og den er ikke specielt intuitiv, men programmet kan
> meget og er virkelig godt.
Jeg har også Skyglobe (både 3.1 og 3.6) og kan også varmt
anbefale det. Specielt kan jeg godt lide at billedet ikke "slukker"
mens der beregnes ny tid. En lille ting ville jeg dog gerne have
forbedret. Det er en signatur for om Merkur og Venus er foran
eller bagved Solen. Spændt på at høre om nogen finder en
nyere version.

Næste år kan vi jo se "merkurpassage" og i 2004 "venuspassage".
Om vejrguderne vil.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-02 21:55

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>eller bagved Solen. Spændt på at høre om nogen finder en
>nyere version.

   http://astro4.ast.vill.edu/ea/skyglb40.exe

Jeg har ikke kikket på det.

--
Bertel

Fra : kautaq

Dato : 04-11-02 21:48

[snip]

Tak for hjælpen til jer alle. Jeg har nu sat min nyhedslæser
til at "ringe" til news2.tele.dk og det hjalp, men jeg var nød
til at gå ind på Google-groups for at læse indlæggene fra jer.

SkyGlobe 3.6: virker, men kan kun flytte rundt på stjernebillederne
ikke de enkelte stjerner. øv.
SkyGlobe 4.x virker ikke. øv.

Beklager at jeg spilder jeres tid, men jeg har altså
ikke råd til en PC lige nu. Der er 3 forskellige astronomi-
programmer til RiscOS, og de er skam fine, men de kan heller
ikke det der med at gå tilbage i tiden. Jeg klør på, det må
da for £$%*# være muligt at støve noget op.