Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstyr til fremkaldelse af sort/hvide film
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 28-10-02 22:08

Hej

Jeg har overvejet at lave mit eget mørkerum til fremkaldelse af mine 35mm
sort/hvide film. Da det selvfølgelig kræver noget udstyr ville jeg høre om
der evt. er nogen i denne gruppe som ved hvad man skal bruge til at starte
op med. Og hvor man evt kunne få fat i det henne, brugt eller nyt.

På forhånd tak.

Michael
(:

Fra : KNL DtP

Dato : 28-10-02 22:30

"Michael Christoffersen" <michael@something.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har overvejet at lave mit eget mørkerum til fremkaldelse af mine 35mm
> sort/hvide film.

Du skal som minimum bruge følgende:

- Fremkaldertank med tilhørende filmopspoler
- Termometer
- Ur
- Kemi (fremkalder, stop og fix)
- Adgang til rindende vand
- Tørresnor

.... derudover kan det lette arbejdet med:

- Tragt og dunke til brugte kemikalier
- Negativ tørreskab
- *HELT* mørkt rum / mørkepose
- Afspænding middel (wetting agten)
- Filmafstryger (skal være pinlig ren, så den ikke ridser filmen)

Hvis du har de rette forhold, så kan du med lidt øvelse fremkalde ganske pæne
negativer. Støv og falsk lys er din værste fjende. Hvis du kan få dem under kontrol,
så er det en billig måde at få fremkaldt film på.

Vær desuden opmærksom på, at det er ret vigtigt at overholde temperatur og
fremkaldetiderne rimelig præcist, hvis du vil have et optimalt resultat. Kig forbi på
Ilford's hjemmeside (film og kemi-producent) og læs deres vejledning.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Pico

Dato : 28-10-02 23:27

Michael Christoffersen wrote:
> [...]
> jeg høre om der evt. er nogen i denne gruppe som ved hvad man skal
> bruge til at starte op med. Og hvor man evt kunne få fat i det henne,

Hvor i landet bor du ?
Grunden til at jeg spørger er at vi er en lille fotoklub på Østerbro København
der gerne vil have flere medlemmer eller evt. sælge noget S/H udstyr.
Se evt min hjemmeside:
http://home20.inet.tele.dk/pico/
Pico

Fra : ivan

Dato : 29-10-02 00:49

Hej
Jeg blev nysgerrig: Er der nogle af jer, der kan give en omtrendtlig
sammenligning af pris - hvis man skal starte fra bunden, på et digitalt og
et kemisk 'mørkekammer'.
Jeg har selv scanner osv. (da jeg ikke har plads til mørkekammer på nogen
måde). Investeringen var vel en 5.000 for scanner og 2000 for printer, samt
lidt ekstra hukommelse til den lidt ældre maskine.
Kan et kemisk gøres for noget lignende?

Fra : Pico

Dato : 29-10-02 18:31

ivan wrote:
> [...]
> nogen måde). Investeringen var vel en 5.000 for scanner og 2000 for
> printer, samt lidt ekstra hukommelse til den lidt ældre maskine.

Det kommer fuldstændig an på hvilke kvalitet du ønsker.
Hvis du ikke abselut skal have et Leitz forstørrelsapperat kommer du meget
langt i brugt udstyr for kr. 2000, men vær opmærksom på at du hele tiden
skal påregne udgifter til matriale, hvilket ikke er så voldsomt ved digital.

Det mest fornuftige, økonomisk og socialt er at finde en fotoklub der har
mørkekammer.

Med venlig hilsen
Ib Pico
Ib@newmail.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-10-02 20:13

Pico wrote:

> Det mest fornuftige, økonomisk og socialt er at finde en
> fotoklub der har mørkekammer.

Det synspunkt vil jeg gerne støtte, der findes nemlig
utroligt meget mørkekammerudstyr som kun er halvgodt,
og ved arbejde med tingene drager man en masse erfaringer,
som gør at man bedre kan vælge det rette udstyr.

Mange fotoklubber har ganske velindrettede mørkekamre,
hvor gamle erfarne amatørfotografer har stået for indretning,
og indkøb af udstyret, så det bedste grej er valgt.

Og i en fotoklub får du også kyndig vejledning og hjælp
til at komme igang, og du undgår en masse dyre ærgelser.

På flg URL finder du links til rigtig mange fotoklubber
http://www.photographing.dk/002%20fotoklubber%201.htm - men
det er nok kun halvdelen af alle danske fotoklubber der har
en hjemmeside, så hvis der ikke er en i dit område, så må
du ad andre veje, f.eks. et foreningsregister, undersøge
om der er en lokal fotoklub.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen