Amundsen
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-02 21:22

Sad og kiggede lidt på et kort over Sydpolen. Hvordan kunne Amundsen
bestemme Sydpolen så præcist (og hvor præcist)? Er 'stedet' stadig afmærket,
og er der en anden nuværende bestemmelse af en mere korrekt Sydpol?

Tillægsspørgsmål: Hvorfor gik Amundsen ind hvor han gjorde? Så vidt jeg kan
se, havde Scott valgt en kortere rute, og det ser også ud til at man kunne
få en nemmere og kortere tur fra Weddell Havet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-10-02 03:08

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Tillægsspørgsmål: Hvorfor gik Amundsen ind hvor han gjorde? Så vidt jeg kan
> se, havde Scott valgt en kortere rute, og det ser også ud til at man kunne
> få en nemmere og kortere tur fra Weddell Havet.

Et vildt gæt: Det er svært at sejle rundt om Antaktis, så hvis
man vil rundt om kontinentet skal man førts sejle et godt stykke
mod nord, hvor vejret er bedre, og så står man jo med en meget
lang rute. Og hvis der var kapløb mellem Amundsen og Scott så
ville Amundsen risikere at spilde en uge eller endda flere uger
på at skulle sejle rundt for at nå et landgangspunkt der er
tættere på Sydpolen.

Alt ovenstående er vel at mærke gætværk, jeg ved ikke noget
om vejrforholdene omkring Antarktis (bortset fra at det nok
er ret koldt!).

--
Peter Knutsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-02 23:58

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev

> [...]
> ville Amundsen risikere at spilde en uge eller endda flere uger
> på at skulle sejle rundt for at nå et landgangspunkt der er

Weddellhavet er det man kommer til først, fra Europa, såå..?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pettersen

Dato : 29-10-02 18:41

Spørgsmålet har været stillet før her i gruppen,
men dengang var der ingen der svarede.
Måske er der bedre respons i en norsk gruppe.

Preben Riis Sørensen:
> Hvordan kunne Amundsen bestemme Sydpolen så præcist (og hvor præcist)?

Han målte solhøjden med sekstant og kunstig horisont.
De positioner han målte fra kan idag fastlægges
indenfor en radius af ca. 200m.
Den nærmeste lejr lå knap 2,5 km fra polen,
derfra gik de ca 7,5 km i forskellige retninger
væk fra lejren og satte en vimpel.
Desuden blev lejren omringet af vimpler nogle kilometer væk.
Hele markeringen blev udført over ca. 3 døgn.

Retningen på selve rejsen blev styret af et kompas.
Den tilbagelagte afstand blev bestemt med et distancehjul.
Denne navigation var ikke så præcis som solhøjdemåling,
men meget hurtigere.

> Er 'stedet' stadig afmærket,

Markeringerne er vist begravet under mange meter sne.

> og er der en anden nuværende bestemmelse af en mere korrekt Sydpol?

Mon ikke.

> Tillægsspørgsmål: Hvorfor gik Amundsen ind hvor han gjorde? Så vidt jeg kan
> se, havde Scott valgt en kortere rute, og det ser også ud til at man kunne
> få en nemmere og kortere tur fra Weddell Havet.

Scott valgte den rute Shackleton benyttede 1908-09.
Amundsen kunne af gode grunde ikke benytte den samme rute,
men uanset var størstedelen af området ganske ukendt land.

Turen fra Weddel Havet var ikke udforsket før,
og så vidt jeg kan se sparer man heller ikke mange kilometer.

/Roald

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-02 00:09

Pettersen <fampett@post9.tele.dk> skrev i en
> [...]
>
> Turen fra Weddel Havet var ikke udforsket før,
> og så vidt jeg kan se sparer man heller ikke mange kilometer.

Nej, men man sparer sejltur. Weddellhavet er det første man kommer til fra
Europa. Godt gået at styre efter kompasset, hvordan man så end gjorde dette,
Sydmagneten ligger ca. 21 grader fra Polen, stik øst for Amundsens rute.

Jeg skal lige sige at jeg ikke kan se mit eget brev, og måske derfor heller
ikke enkelte andres. Hvornår kommer det mon til at køre lidt mere smertefrit
med TDC?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-10-02 03:17

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Jeg skal lige sige at jeg ikke kan se mit eget brev, og måske derfor heller
> ikke enkelte andres. Hvornår kommer det mon til at køre lidt mere smertefrit
> med TDC?

Prøv deres nye dtext2.news.tele.dk server.

--
Peter Knutsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-02 22:16

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en

> Prøv deres nye dtext2.news.tele.dk server.

> --
> Peter Knutsen

Hvad er 'det nye'? Kunne man ikke, eller vil man ikke forbedre den gamle
uden at kalde den noget andet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ASKF

Dato : 30-10-02 22:34

Preben Riis Sørensen ytrede sig i
<3dc04bf6$0$34837$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>heller
>smertefrit

>Hvad er 'det nye'? Kunne man ikke, eller vil man ikke forbedre den gamle

Det nye er at det er en ny server, den kører pt. kun som test, men vil
snart overtage den gamles plads og til den tid også dens adresse.
news2.tele.dk er nu også åben for postings (den har de binære grupper).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Pettersen

Dato : 30-10-02 18:11

Preben Riis Sørensen:
> Pettersen:
> Nej, men man sparer sejltur.

Ja, men i denne sammenhæng har sejlturen været det rene luksus
i forhold til resten af opholdet.
Husk det første halve år gik med at forberede sig
ved bl.a. at lægge depoter ud før vinteren.
Derefter overvintrede de nogle måneder,
før de for alvor kunne kunne starte turen til polen.

> Godt gået at styre efter kompasset,

Solhøjdemålinger blev selvfølgelig også brugt,
men det krævede jo tid og ikke mindst en synlig sol.
Problemet med kompaskurs og afstand
var at distancehjulet ikke måtte fejle.

Jeg har oplysningerne fra forskellige rejseberetninger,
så i stedet for at tage mit svar for gode varer,
vil jeg anbefale at man selv læser.

/Roald

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-02 00:09