Autohelm 5000/ Furuno G.P. 31
Fra : Keld B. Nielsen

Dato : 28-10-02 19:44

Er der virkelig ikke nogen der vil hjælpe mig med at koble disse to
instrumenter sammen farver på ledning. venlig hilsen keld.ur@nielsen mail.dk

Fra : noname

Dato : 28-10-02 20:41

Hej Keld

Er det en Raytheon ST 5000 autopilot du skal forbinde med en Furuno GP
31? Hvis det er tilfældet, skal du fra Furuno's NMEA udgang trække et kable
til NMEA indgangen på Autopiloten . Hvis du ser i manualen til Furunoen
kan du se hvad der er NMEA plus og hvad der er stel/minus, og så vidt jeg
husker er der angivet plus/minus indgang på autopiloten. (du skal fjerne den
lille plastprop der sidder over de to stik på autopiloten) Vi har brugt et
skærmet signal kabel mellem furuno, der sidder ned om læ, til autopiloten og
GPS repeater der sidder i cockpittet (ca. 10m ledning).
Jeg ved ikke om det kan skade autopilot og/eller GPS at koble dem
forkert, men vi fik dem ikke koblet rigtigt første gang så vi byttede bare
ledningerne på autopiloten og vips så var der signal fra GPSen. Der er
forresten noget om at Furunoen kan sættes til to forskellige NMEA output,
men det havde vi ikke nogen problemmer med. Håber det kunne hjælp lidt. Hvis
du vil have diagrammer, kan jeg maile dem til dig, men først engang i næste
uge, da jeg i øjeblikket sidder i Aalborg.

Med venlig hilsen

Jes Nielsen, Mobby Dick

Fra : Troels Hansen

Dato : 30-10-02 07:27

noname wrote:
> Jeg ved ikke om det kan skade autopilot og/eller GPS at koble dem
> forkert

Der sker ikke noget ved det. Virker bare ikke.

Fra : Karsten

Dato : 31-10-02 21:08

Husk også at sætte NAVIGATORENtil at sende NMEA data ud (i det rigtige
format). Du kan læse i manualen til AUTOPILOTEN hvilket dataformat den
kan forstå.

Fra : Keld Vagner Højer

Dato : 29-10-02 00:16

"Keld B. Nielsen" <keld.ur@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der virkelig ikke nogen der vil hjælpe mig med at koble disse to
> instrumenter sammen farver på ledning.

Du må jo hjælpe os lidt mere. Hvor er det du går i stå henne ? Har du
manualer til instrumenterne ?

Mvh. Bo

Fra : Trikker@post.tele.dk

Dato : 31-10-02 15:45

Keld B. Nielsen <keld.ur@nielsen.mail.dk> skrev:
> [...]
Jeg ved ikke hvad farver er på autohelm men farver på gp-31 er
Hvid er data plus, Blå er data minus