Bruger man stadig kølepasta?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-10-02 17:19

Muligvis et dumt spørgsmål men...

Når jeg nu har smidt alt for mange penge efter en P4 2.53GHz og skal
have sat køleren på, skal man så stadig bruge kølepasta eller er
den tid forbi?
CPUen er en P4 Northwood In-a-box
(http://www.edbpriser.dk/default.asp?Sted=Hardware&ID=1244598128)

Ifølg de 2 halve sider installationsvejledning er der ikke brug for
pasta
men det vil da være en lidt kedelig erfaring at gøre sig bagefter hvis
det
er nødvendigt :-/

På selve køleren sidder en lille sort gummiagtig "måtte" der går mod
selve CPU'en ved montering, så jeg tænkte den måske havde samme
virkning?
Det må være den Intel kalder "Thermal interface material (attached to
the heatsink)"
ifølge
http://support.intel.com/support/processors/pentium4/sb/1061236193694510-prd483.htm

Og så er jeg iøvrigt skuffet over der ikke er noget klistermærke med som
der var til min PIII

/Robert

Fra : Snippermanden

Dato : 28-10-02 18:46

> [...]
483.htm

> Og så er jeg iøvrigt skuffet over der ikke er noget klistermærke med som

Hvis du er en af (os) syge entusiaster, der nyder at presse den sidste dråbe
ydelse ud af det dyrt indkøbte isenkram ved overclocking så er god kølepasta
at foretrække frem for de dersens standard "thermal interfaces" som cpu'en
er født med. Til "normalt" brug er det helt fint.

mvh,
Snippermanden

Fra : Hans

Dato : 28-10-02 22:24

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> Og så er jeg iøvrigt skuffet over der ikke er noget klistermærke med
> som der var til min PIII

Jeg har endnu ikke set en P4 hvor skiltet ikke lå i platicposen sammen med
den hvide Intel folder.

--
mvh, Hans

Fra : phnyx

Dato : 28-10-02 22:29

Robert Eriksen wrote:

> [...]
>
>Og så er jeg iøvrigt skuffet over der ikke er noget klistermærke med som

Hej, Robert.

Ja, man bør bruge ægte kølepasta.
Ifølge en lille test, de lavede i Danmarks eneste seriøse edb-blad Alt
Om Data i sidste nummer, i forbindelse med en cpu-kølertest, gav alene
udskiftning af køle"gummiet" på en enkelt af kølerne med ægte kølepasta
en temperaturforskel på cpu'en på 1-3 grader.alt efter kølepasta-type.

Hyg!
Kim.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 29-10-02 13:00

> Ifølge en lille test, de lavede i Danmarks eneste seriøse edb-blad Alt
> Om Data

Hmm, jeg hælder nu mere mod Datatid. Bryder mig ikke om Alt Om Data. Men lad
nu ikke det være diskussionen =)

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Leony

Dato : 29-10-02 15:04

"phnyx" <phnyx@tages_bort_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, man bør bruge ægte kølepasta.

Om man bruger termisk pad eller kølepasta er vist bare et
religionsspørgsmål.
Det eneste man bare skal huske er at det lige skal have lidt tid inden det
opnår optimal varmeledningsevne.

> [...]
> udskiftning af køle"gummiet" på en enkelt af kølerne med ægte kølepasta
> en temperaturforskel på cpu'en på 1-3 grader.alt efter kølepasta-type.

Hvad viste resultaterne for alle de andre kølere der blev testet (siden du
skriver "på en enkelt", luder det som om at der er flere)?
Med en P4 Northwood er man ikke så afhængig af 1-3 grader.
Selv med In-A-Box køleren er der rigeligt med OC potentiale.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : phnyx

Dato : 30-10-02 18:15

Leony wrote:

> [...]
> Med en P4 Northwood er man ikke så afhængig af 1-3 grader.
> Selv med In-A-Box køleren er der rigeligt med OC potentiale.

Testen handlede primært om forskellige kølere. Dertil havde man så lavet en
lille test med forskellige pastaer på en af kølerne.

Hyg!
Kim.