MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kan det virkelig passe?
Fra : Birgit Nielsen

Dato : 28-10-02 13:47

Kan man ikke installere xp som er købt præintstalleret på ny pc, på en
vi har i forvejen?? xp er på en cd-rom (recovery).Jeg har prøvet en gang
men efter ca 14 dage,gik den gamle pc ned,systemfejl skrev den og
døde.???
Venligst BN.

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 13:56

Birgit Nielsen skrev:

> Kan man ikke installere xp som er købt præintstalleret på ny pc,
> på en vi har i forvejen?? xp er på en cd-rom (recovery).Jeg har
> prøvet en gang men efter ca 14 dage,gik den gamle pc
> ned,systemfejl skrev den og døde.???

Hvis det er en recovery-cd så er den temmelig sikkert tilpasset til
den computer som cd'en fulgte med til og du kan derfor ikke bruge
den på andre pc'er, medmindre det er en pc som er 100 % identisk.

Du skal have fat i en original WinXP cd og ikke det her modificerede
ragelse som ofte følger med til mærkevare-pc'erne.

Madsen.

Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 28-10-02 14:11

> Du skal have fat i en original WinXP cd og ikke det her modificerede
> ragelse som ofte følger med til mærkevare-pc'erne.

Jeg kan ikke forstå hvordan man kan tillade sig at lave sådan noget skidt
som følger med nykøbte maskiner (OEM maskiner mv.)

Man køber jo et produkt og der reklameres ofte med at winXP er med og
preinstalleret. Når man har købt og betalt for en winXP, så er det noget
svineri at den alligevel ikke helt er en winXP - der er jo åbenbart nogle
begrænsninger i den. Man kan nogle gange ikke (som det her tilsyneladende er
tilfældet) bruge sin winXP som man vil.

Mon det ville være en sag for forbrugerstyrelsen at gå ind i, for jeg synes
lidt det er at tage r.... på forbrugerne?

Well... det var bare min holdning til det preinstallerede og derfor
begrænsede stykke programkode.

Stiig L Hougesen
---------------------------
stiig@hougesen.com
Besøg mig på www.hougesen.com

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-10-02 16:24

Det kan man fordi det er billigt. Til gengæld er det så ikke tilladt
at installere på andre maskiner (heller ikke selv om det er fjernet
fra original maskinen).
Hvis du ønsker større kontrol er der ingen der forbyder dig at sige
nej til det præinstallerede og i stedet købe fulde versioner. Du skal
bare ikke forvente at det bliver billigere tværtimod vil det medføre
en alvorlig merpris.

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 28-10-02 16:29

"Stiig L Hougesen" <stiig@hougesen.com> wrote in message
> [...]
synes
> lidt det er at tage r.... på forbrugerne?
>
> Well... det var bare min holdning til det preinstallerede og derfor

En Windows købt sammen med en maskine er en såkaldt OEM-version som kan være
tilrettet af leverandøren. Du betaler ikke fuld pris for den, oftest er
OEM-versioner meget billige og de MÅ KUN bruges på den maskine de er købt
til.
Hvis man køber en windows version i 'fri handel' må man benytte den frit, på
en maskine.

-jørgen

Fra : Leony

Dato : 30-10-02 12:30

"Stiig L Hougesen" <stiig@hougesen.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke forstå hvordan man kan tillade sig at lave sådan noget skidt
> som følger med nykøbte maskiner (OEM maskiner mv.)

Fordi det er nemt for forbrugeren.
I med recovery cd'en og så er din pc som ny (i hvert fald i de fleste
tilfælde).
At nogle brugere så kræver lidt mere kontrol, er firmaerne sikkert ligglade
med. De brugere bruger alligevel ikke en recovery cd, for slet ikke at tale
om en computer hvor der følger en recovery cd med.

> [...]
> begrænsninger i den. Man kan nogle gange ikke (som det her tilsyneladende

Styresystemet er der jo ikke noget i vejen med.
Hvordan man installerer styresystemet er jo op til det enkelte firma. Går
ikke ud fra at der er noget ulovligt i det.

> Mon det ville være en sag for forbrugerstyrelsen at gå ind i, for jeg
synes
> lidt det er at tage r.... på forbrugerne?

Når du køber maskinen accepterer du jo betingelserne.
Desuden står der vist i licensbetingelserne at en OEM kun må bruges til den
maskine den er købt til. Den må ikke sælges videre selvom maskinen ikke
virker. Derfor er der jo strengt taget ikke behov for at den skal kunne
installeres på andre maskiner.
Man kan jo evt prøve at få den byttet (selve maskinen altså).
Det kan man med Windows XP. Der står at hvis man ikke kan acceptere
licensbetingelserne så skal man sende cd'en tilbage og så får man penegene
retur.
Mon ikke den rigtige gruppe er jura eller forbruger. Ved at OEM'er har været
diskuteret et par gange.

> Well... det var bare min holdning til det preinstallerede og derfor
> begrænsede stykke programkode.

Altid rart at læse andres meninger og holdninger.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-10-02 21:49

On Mon, 28 Oct 2002 13:55:56 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Du skal have fat i en original WinXP cd og ikke det her modificerede
>ragelse som ofte følger med til mærkevare-pc'erne.

I princippet enig. Jeg fik sådan en møgskive med på min Xp home. Men
det kan faktisk lade sig gøre at installere fra bunden på normal måde
med den. Og når jeg booter på skiven, kræver den endda hverken
produkt-id eller aktivering. Men jeg er ret sikker på, det kun virker
på netop den eller en identisk pc, som du også siger. Men så er der
vist heller ingen forskel på den og en hvilken som helst oem.

Noget af det bundlede software vil så kræve en selvstændig
registreringskode og dermed være tabt. Det gælder ærgerligt nok min
fortræffelige dvd-afspiller. Men nero er godhjertet nok til ikke at
forlange den slags urimeligheder.

Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 28-10-02 23:47

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg er ret sikker på, det kun virker på netop den eller en identisk pc

Prøv at installere den på en anden, det skulle ikke undre mig at det virker

Stiig L Hougesen
---------------------------

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-10-02 18:46

"Birgit Nielsen" <birgit.nielsen@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vi har i forvejen?? xp er på en cd-rom (recovery).Jeg har prøvet en gang
> men efter ca 14 dage,gik den gamle pc ned,systemfejl skrev den og

Hvis der ligger en mappe på den recovery disc
der heder i386, så ville jeg prøve at boot op
på en Win98se bootdisk, partionere og formatere c:\
(FAT32)
og derefter kopier i386 mappen fra cd'en til c:\i386
og derefter køre C:\i386\winnt.exe

det kunne jo være at det er de orginale XP filer der ligger
i i386 og det kun er setup.exe mm. der er OEM crap.

Da jeg aldrig har, eller vil eje en OEM PC,
så jeg har aldrig set en recovery disk.

Jan Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 00:07

Peter Loumann skrev:

> [...]
> på netop den eller en identisk pc, som du også siger. Men så er der
> vist heller ingen forskel på den og en hvilken som helst oem.

Der er sikkert forskel på de forskellige såkaldte restore-cd'er og
det er ved at være nogle år siden at jeg sidst kæmpede med nogle af
dem (på familie og venners dyrt indkøbte Amitech og Compaq-pc'er),
men det var virkelig noget rod at sidde med. Det kan selvfølgelig
være at nogle producenter er gode nok til at lave en fornuftig cd
som virker nogenlunde som den ægte vare, men jeg vil til hver en tid
hellere sidde med en "umodificeret" Windows-cd.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-10-02 09:49

On Tue, 29 Oct 2002 00:07:22 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Der er sikkert forskel på de forskellige såkaldte restore-cd'er

Ja, det må der være. Det ligger i sagens natur.

>dem (på familie og venners dyrt indkøbte Amitech og Compaq-pc'er),

Ja, så giver det ikke mening i mine øjne. Jeg kan kun leve med det som
en discountløsning for en fattigrøv som mig. Som et alternatativ til
den originale oem, du køber sammen med ny puter og som ikke adskiller
sig det mindste fra en original ikke-oem, bortset fra prisen.

>men det var virkelig noget rod at sidde med.

Ja, det er det. Men windows-mapppen ligger samlet på min og adskiller
sig, efter hvad jeg antager, ikke fra den originale - bortset fra, at
der sandsynligvis er fjernet en del drivere, der ikke relevante for
den her maskine. Her, WinXp home dk, fylder G:/I386 446 (453) MB. Det
kunne være skægt at se, hvad den fylder på den originale cd. Nogen,
der gider se efter?

>jeg vil til hver en tid
>hellere sidde med en "umodificeret" Windows-cd.

Enig. Men hvis man er fattig, må man svede lidt engang imellem.

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 16:35

Peter Loumann skrev:

> [...]
> den her maskine. Her, WinXp home dk, fylder G:/I386 446 (453) MB.
> Det kunne være skægt at se, hvad den fylder på den originale cd.

Nu har jeg jo så ikke en Home-version, men derimod en Pro (UK), men
her fylder I386-mappen på cd'en 482 MB. Det er en cd hvor jeg også
har integreret SP1, så sammenligningsgrundlaget med din version er
nok nærmest lig nul. :)

> Enig. Men hvis man er fattig, må man svede lidt engang imellem.

Jo, jo og din Windows-cd er heller ikke af den værste type.
Jeg har oplevet at sidde med en Amitech-pc hvor der var betalt for
Windows, men jeg blev nødt til at hente min egen Windows-cd for at
få lov til at installere en USB-scanner fordi at der skulle bruges
nogle drivere fra Windows cd'en. Når man proppede den medfølgende
"Windows-cd" i, så fik man at vide at det ikke var en original
Windows cd og så går det sjove af det efter min mening.

Madsen.