Forespøgelse
Fra : Sven Trønning

Dato : 28-10-02 11:45

Nymølle kan også være i Lyngby sogn i Københavns Amt, da der opgives
Mølleåen.
MvH

Trønning

Fra : Jørgen Poulsen

Dato : 28-10-02 22:52

Sven Trønning <sct@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dbd14ea$0$97613$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nymølle kan også være i Lyngby sogn i Københavns Amt, da der opgives
> Mølleåen.
> MvH
>
> Trønning

Jeg var ikke klar over, at der var så mange "Nymølle", men min forespørgsel
gik på
Mølleåen (gl. Fureå) som kommer fra Furesø og udmunder i Øresund. I en bog
jeg
har fundet skal ejeren i 1643 komme overens med bønderne i byerne Lundtofte
og
Søllerød. Sokkelund Herred.

Så Lyngby sogn kunne godt være rigtigt, men kunne det i perioden 1738-1746
være
Søllerød sogn og hvordan finder man ud af det?

Jeg har kun muligheden for, at Anne Cathrine Rotthaus er født i perioden
evt. 1740, og
hendes far Johann Gerhard Rotthaus, trådtrækker fra Tyskland er med til at
opbygge
landets første stål- og jerntrådsfabrik på "Nymølle".

Venlig hilsen
Jørgen poulsen
uncas@poulsen.mail.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-10-02 02:27

"Jørgen Poulsen" <uncas@poulsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sven Trønning <sct@mail.tele.dk> skrev i en
Det kan ikke være andet - der er ingen andre muligheder i forbindelse med
Mølleåen.

> ejeren i 1643 komme overens med bønderne i byerne Lundtofte
> og Søllerød. Sokkelund Herred.
Mølleåen danner mellem byerne sognegrænse med Luntofte by i Lyngby sogn syd
for og Søllerød by og sogn nord for åen.
I J.P.Trap 4, II, s.290 står der: "Den indviklede Sognegrænse ved Aaen mod
Søllerød Sogn reguleredes ved Res. af 11/10 1765".
Det kunne _måske_ betyde at en del af det nuværende Lyngby har tilhørt
Søllerød - eller omvendt. Det kræver et nærmere studie. Jeg tror nu mest på
Lyngby når det drejer sig om Nymølle.

> Så Lyngby sogn kunne godt være rigtigt, men kunne
> det i perioden 1738-1746 være Søllerød sogn og
> hvordan finder man ud af det?
Tja, f.eks. ved at studere kirkebogen.

Kirkebogen i Lyngby starter 1641 iflg. Filmfortegnelsen
1-135-1 1641-1806 FKVD 13 filmkort - suppleret med
1-135-2 1776-1807 FKVD 10 filmkort.
På Jagtvej er der xerox-kopier af begge.
Det er værre med Søllerød, hvor bøgerne først starter i 1756 :(
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Bodil Madsen

Dato : 29-10-02 13:10

I Wibergs Præstehistorie kan jeg se at Lyngby fra 4.3.1682 til 15.5.1758 var
annex til Gentofte, hvis det kan være til nogen hjælp.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Peter Weis

Dato : 29-10-02 15:31

"Jørgen Poulsen" <uncas@poulsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
en bog
> jeg
> har fundet skal ejeren i 1643 komme overens med bønderne i byerne

Faktisk ligger det tidligere nævnte Nymølle i Uggeløse sogn også ved
Mølleåen.
Mølleåen starter i Bastrup sø (eller måske endda i "småsøerne" der
ligger i vandskellet mellem Bastrup sø og Buresø) og løber igennem
Furesøen ud i Øresund. På det første stykke mellem Bastrup sø og
Furesøen hedder den også Hestetangså. Nymølle ligger lige nord for
Hestetangså/Mølleåen ca midtvejs mellem Lynge/Uggeløse og Farum.
For at se det på et kort, kan du slå op på Drive-In Bio, 3450 Lynge på
www.krak.dk
(<http://www.krak.dk/SCRIPTS/kortvisningsside.asp?SPShow=0&ts=&l=70451
100&b=618923200&r=70951100&t=619323200&png=1&kk=1083769377&vnr=207477&
hnr=1&pnr=3540&sort=&stednr=&knr=4489438&bynavn=&dummy=14&zlevelvalg=Z
2&zlevel=Z3&click.x=252&click.y=199>).

mvh
Peter

Fra : Jørgen Poulsen