Spørgsmål om køb af Beagel hvalp.
Fra : Simon Jakobsen

Dato : 28-10-02 09:35

Hej .....

- Vi er en familie på 4 og vi er ved at planlægge en forøgelse til 5 med en
Beagle.

- Men da det er første gang vi skal købe hund, er der en masse spørgsmål der
kommer op, og vi håber at i måske kan hjælpe os.

- Her kommer nogle af dem :

1. Hvilken tid på året er det bedst at anskaffe hvalpen, og hvorfor ?
2. Er der noget specielt man skal lægge mærke til når man skal udvælge en
Beagel hvalp ?
3. Vi har 2 katte i forvejen, hvordan forbereder man bedst det første møde
mellem dem ?
4. Er der ikke noget med at et medlem af familien skal agerer "førehund"
for at markere rangordnen ?

- Og til sidst, jeg ved ikke om man spørge, men hvilken kendel i vil
anbefale, og hvorfor ?

- Håber at i vil / kan hjælpe os...

Mvh

Familien Jakobsen

Simon-mj@post7.tele.dk

Fra : Leyna

Dato : 28-10-02 09:58

On Mon, 28 Oct 2002 09:35:28 +0100, "Simon Jakobsen"
<simon-j@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>- Men da det er første gang vi skal købe hund, er der en masse spørgsmål der
>kommer op, og vi håber at i måske kan hjælpe os.

Tillykke med beslutningen. Jeg er nok ikke den rette til at svare dig
på dine spørgsmål, da jeg selv først for nylig har fået en hundehvalp.
Men jeg kan da lige give dig et par af de ting jeg selv er stødt på.
En hundehvalp vil have opmærksomhed HELE tiden, og jeg mener HELE
tiden. Man kan ikke bare foretage sig noget andet, og regne med at den
passer sig selv, for det gør den ikke.
Jeg har selv to katte og det er stadigvæk en lang sej kamp at få det
hele til at køre. Jeg har simpelthen måtte lave et aflukke hvor
kattene kan flygte hen når hunden bliver for voldsom. Der har dog ikke
været nogen skader på nogen af dem endnu (hverken hund eller katte),
men hvis dine katte er bare lidt mere aggressive end mine, så kan du
godt regne med at hunden bliver kanøflet.
Jeg har haft hunde før, men det har så været gamle hunde som jeg har
overtaget. Det kan jeg godt anbefale, da disse hunde har lært de mest
basale ting. Såsom at komme når man kalder og at man altså besørger
udenfor. Det er et hestearbejde at lære en hvalp disse ting, samtidig
med at den skal lære at katte IKKE er hundelegetøj.
Jeg håber at I har tænkt jer godt om, og at I har oceaner af tid og
tålmodighed, for det kommer I til at få brug for, og så vil jeg da
ellers ønske jer held og lykke med projektet.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-10-02 10:21

Hejsa.

Kontakt Dansk kennel klub og få oplyst det nærmeste "Før du køber hund"
kursus der kan i få svar på alle jeres spørgsmål og flere til.
Held og lykke.
V H Gitte

Fra : Sander

Dato : 28-10-02 11:45

"Simon Jakobsen" <simon-j@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> - Her kommer nogle af dem :
>
> 1. Hvilken tid på året er det bedst at anskaffe hvalpen, og hvorfor ?

Set i lyset af, at man skal udenfor hele tiden og tissetræne og træne
hvalpen, er foråret nok det mest velegnet tidspunkt, at anskaffe hvalpen, i
hvert fald hvis man ikke er til regn, blæst og snesjap. Det er også nemmere
for hunden, at lære og gøre sig ren udenfor, hvis vejret er nogenlunde.
Bortset fra det, kan man sagtens skaffe sig en hvalp, på alle årstider.

> 2. Er der noget specielt man skal lægge mærke til når man skal udvælge en
> Beagel hvalp ?

I skal vælge en hvalp, hvor hunden er vokset op, sammen med familien. Ikke
en hvalp, som har stået i en stald eller lignende. Derudover er det en god
ide, at vælge en hvalp med tillid, som tør komme hen til jer. Ikke en hvalp,
der gemmer sig i et hjørne. Hvis hvalpen er vokset op inde hos familien,
plejer dette heller ikke, at være et problem. Når det er første gang i skal
have hund, vil det nok også være en god ide, at den hvalp i vælger, ikke er
lederhvalpen. Opdrætteren ved som regel, hvilken hvalp det er.

> 3. Vi har 2 katte i forvejen, hvordan forbereder man bedst det første møde
> mellem dem ?

Lad hvalpen falde lidt til først. Derefter lad den møde kattene. Evt. hold
katten først, så de kan se hinanden lidt an. Derefter slip katten. Der kan
forekomme en del hvæsen, fra kattens side, andre katte stikker af fra hunden
og nogen katte er ligeglade med hunden. Det kan tage lidt tid, men de plejer
som regel, at finde ud af det sammen.

> 4. Er der ikke noget med at et medlem af familien skal agerer "førehund"
> for at markere rangordnen ?

Du agerer "førehund", ved at træne din hund. Lær den at komme, når man
kalder, sit, dæk, gå pænt osv. Lån evt. nogen bøger på biblioteket om
hundeopdragelse, så er i bedre forberedt.

> - Og til sidst, jeg ved ikke om man spørge, men hvilken kendel i vil
> anbefale, og hvorfor ?

Jeg kender ingen kenneler, der opdrætter Beagler. I kan evt. søge på Google
eller kigge på DKK og finde en opdrætter. Ring evt. og snak med de
forskellige opdrættere. Som sagt vil jeg anbefale et sted, hvor hvalpen er
vokset op hos familien, fordi det giver en bedre præget hvalp, så i ikke
ender med en problemhund.

Held og lykke med det !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Holm

Dato : 28-10-02 14:20

Hej Jakobsen

> 2. Er der noget specielt man skal lægge mærke til når man skal udvælge en
> Beagel hvalp ?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I er kommet frem til at det lige
skulle være en Beagel ?
Jeg spørger fordi det altid er en god idé at gøre sig klart hvad man ønsker
af en hund .
En Beagel er faktisk en temmelig svær hund at opdrage , den er ofte mere sin
egen ,end andres.
Jeg har hørt en hundetræner sige , at hvis man kan træne en Beagel , så kan
man træne hvilken hund det skal være ...

> 3. Vi har 2 katte i forvejen, hvordan forbereder man bedst det første møde
> mellem dem ?

Lad dem mødes flere gange med opsyn.
Det er som regel kattene der ikke bryder sig om nye "familiemedlemmer" især
fordi hvalpe har det med at storme frem mod andre dyr , hvorimod katte lige
tager sig ret god tid til at se den nye an.
Introducer dem sikkert for hinanden , f.eks ved at skærme en dør af med et
trådnet , og lad dem hilse på hinanden fra hver deres side , flere gange ,
så de kan snuse og iagttage hinanden på en sikker måde , for begge parter.

> 4. Er der ikke noget med at et medlem af familien skal agerer "førehund"
> for at markere rangordnen ?

Lån bøger om emnet , se video og kontakt en lokal hundeklub og bed om råd
mht. træning.
Et godt lederskab indebærer virkelig mange ting ( mange øvelser ) ..men det
er sjovt og lærerigt !!

> - Og til sidst, jeg ved ikke om man spørge, men hvilken kendel i vil
> anbefale, og hvorfor ?

Spørg i Dansk kennelklub, her kan I også få mere at vide om racen . Besøg
evt. flere opdrættere , og vælg dem som I føler jer godt tilpas med .
Tal evt. med folk der har Beagler , for at søge mere viden om racen .

> - Håber at i vil / kan hjælpe os...
Håber det lykkedes ?? ))
God fornøjelse med købet, og livet med en hund.

Hilsen Holm

Fra : Tkelstrup

Dato : 28-10-02 15:51

Tillykke med jeres beslutning om familieforøgelse :)

Jeg har lidt samme holdning som Holm med hensyn til, hvorfor I har valgt
en beagle. Det er en sød og dejlig hund, men efter sigende også den
klogeste hund, som kun lærer det, den gider at lære. Den vil som katte
tit vil være sin egen herre. Dermed ikke sagt, at den ikke kan fungere i
jeres hjem, men det er en lidt svær hund at starte med. Det er meget
vigtig, at I sætter jer ordentlig ind i de forskellige racer før I
vælger. Man må ikke vælge en hund ud fra at den ser sød ud. Alle hunde
har forskellige sind og "egenskaber", og I skal finde den, der passer
til jeres familie.

Jeg vil helt klart anbefale jer at kontakte Dansk kennel klub med det
samme. De yder en utrolig god hjælp til de forskellige valg, og har, som
tidligere nævnt, dette "Før vi skal ha' hund - kursus". Her får man
utrolig meget at vide om, alle de forberedelser der skal gøres inden
hunden kommer, samt stor hjælp til at klare det første stykke tid.

Når I har en idé om racen, bør I tage ud og besøge nogle kenneler for at
snakke med voksen-dyrene. Det er ligegyldigt om de har hvalpe, for det
er ikke dem I skal vælge race ud fra. De fleste kenneler vil meget gerne
hjælpe med at finde ud af, om racen nu også passer ind i jeres hjem.
Herefter skal I finde en kennel med hvalpe, der er så unge som muligt.
Hvis I bliver godkendt som hvalpekøbere af kennelen, skal I så ofte som
muligt besøge hvalpen, for at følge opvæksten. Det havde vi i hvert fald
meget glæde af.

Så tidligt som muligt når I har fået hvalpen hjem, skal I begynde til
hvalpetræning! Det er simpelthen en must, specielt når man er 1.-gangs
hvalpeejere. Her er der hjælp at hente til alle slags
begyndervanskeligheder og man lærer hurtigt, hvordan man skal opføre sig
over for hvalpen for at være flokleder. Derudover bliver hvalpen helt
fra starten præget til at kunne lege sammen med andre hunde. Dette er
ikke noget, man kan lære den derhjemme, ligegyldigt hvor en dygtig
hundetræner man er! Det er rigtig sjovt at gå til hvalpetræning, og man
får en masse dejligt samvær med sin hvalp, der virkelig styrker
forholdet fører - hvalp.

Jeg håber, du kan bruge dette til noget.

Mange hilsner
Therese

http://www.kandu.dk/

Fra : Sander

Dato : 28-10-02 16:29

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

>Klip, en masse om Beaglen.

Nu kender jeg ikke selv Beaglen, som race, men hvis den er så meget, sin
egen herre, som Holm og Theresse skriver, vil jeg nok også anbefale en anden
race, da sådan nogle racer, kan være svære at håndtere, som 1. gangs
hundeejer og den slags racer kan kræve en masse tålmodighed og stædighed, at
opdrage.

I kan evt. købe / låne Politikkens: Hunde i farver, hvor alle racer er
beskrevet med højde, temperament, brugsegenskaber osv. Den giver også en ide
om, hvor lærenem, den enkelte race er.

Hvis i stadig holder på, at det skal være en Beagle, så tag en snak med
andre Beagle ejere / opdrættere, som sikkert er dem, der kan fortælle jer
mest om racen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 29-10-02 09:27

Hej

Alle hunde er svære at opdrage hvis man ikke gør sig umage og tager sig den
tid det tager.

Vi har haft beagler i mange år nu, og de har alle været meget forskellige,
nogle har været mere stædige end andre. Der er mange førstegangs hundeejere
der køber beagle uden problemer, så hvorfor skulle Simon med familie ikke
også kunne klare dette?

Ellers vil jeg også anbefale at du/I tager på DKK's kursus før du køber
hvalp.
Når I har truffet den endelige beslutning om race, kontakt da flere kennler,
og hør evt. om avlsplaner for næste forår (hvis det er der I skal have
hvalpen) Tag afsted uden børn indtil I træffer den endelige beslutning om
kennel vil være mit umiddelbare råd, da I sikkert har mange spørgsmål der
skal drøftes med opdrætteren (nu ved jeg ikke hvor gamle/livlige jeres børn
er)
Bed om at se forældre hundene, gå gerne en tur med dem, sammen med
opdrætter/ejer af hanhund også for at se hvordan de reagerer uden for
hjemmets fire vægge.
Det sidste her er generelle råd jeg vil anbefale alle før de køber hvalp, og
ikke specielt for beagler, husk alle hvalpe er søde, men forældrenes
temperament kan give indikationer om hvordan hvalpen bliver som voksen.

mvh
-Benedikte

Fra : Tkelstrup

Dato : 29-10-02 23:09

"Benedikte Skibsted Als" skrev d. 29-10-02 09:27 dette indlæg :

> Der er mange førstegangs hundeejere
> der køber beagle uden problemer, så hvorfor skulle Simon med familie
ikke
> også kunne klare dette?

Alle hunde kræver tid at opdrage, og nogle mere end andre! Jeg tror helt
sikkert Simons familie kan klare at opdrage en beagle, hvis det er den
race, de vil have, men jeg mener bare det er vigtigt at sætte sig ind i
de forskellige racers egenskaber i stedet for at beslutte sig fordi en
race ser rigtig sød ud.

Jeg synes beaglen er en helt fantastisk dejlig hund, og hvis det ikke
var fordi jeg i øjeblikket er til MEGET store hunde (Berner Sennen)
ville jeg selv gerne have en beagle. Men jeg ved en lille smule om, hvad
jeg vil gå ind til (dog ikke nok). Hvis Simon og hans familie har sat
sig ind i dette, og vil have en beagle, er det jo bare rigtig dejligt.

Men... som Benedikte skriver: Lån bøger om hunde og tag ud på nogle
kenneler UDEN BØRN og snak med voksendyrene/forældredyrene.

Mange hilsner
Therese

http://www.kandu.dk/

Fra : Sander

Dato : 29-10-02 11:50

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Alle hunde er svære at opdrage hvis man ikke gør sig umage og tager sig
den
> tid det tager.

Selvfølgelig, men nogen racer er mere lærenemme end andre. Jeg vil f.eks
hellere træne en Labrador end en Gravhund, men det svinger selvfølgelig også
med indlæringsevnen, indenfor samme race.

> [...]
hundeejere
> der køber beagle uden problemer, så hvorfor skulle Simon med familie ikke

Nu er du jo Beagleejer og kender racen, hvilket jeg, som tidligere skrevet
ikke gør. Det jeg mente er, at hvis Beaglen er meget egenrådig og stædig,
som f.eks Gravhunden ( ikke for, at fornærme nogen ), kan det godt være
svært, for en førstegangs hundeejer, som jo først skal til, at afprøve
hundetræningen i praksis.

Jeg siger ikke, at Simon med familie ikke kan klare det, bare at de skal
tænke sig om mht. racevalg, sætte sig ind i hundeopdragelse og rådføre sig
med Beagleejere, som dig selv, da netop en Beagleejer, er den bedste, til at
bedømme racen og dens muligheder / ulemper.

Min tidligere kommentar var baseret på Holm og Theresses, udtalelse omkring
racen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ulrik Balsgaard

Dato : 29-10-02 18:01

Hej,

Vi har haft en Beagle i snart 15 måneder nu, og er stadig glade for den. Det
er en utrolig klog hund, og vil meget gerne selv bestemme. Vi startede med
hvalpemotivation da vi fik den, og går stadig til træning med den. Vi synes
selv at vi er noget langt med den, og har rimelig styr på den. Den er
utrolig rar af sit væsen.

Jeg ved ikke hvor i landet i kommer fra, men jeg kan anbefalde Kenel Fairly
Dane. Alle deres hunde går inden for i huset. Jeg ved at de pynser på snart
at skulle have hvalpe.

Ulrik