Printe via netværk
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-10-02 01:17

Hej

Jeg har nu fået udvidet maskinparken med en windåse. I den forbindelse
opstår der en masse spørgsmål. Det virker ikke sådan ligetil at få sat
pc'en op.

Det første spørgsmål er hvordan delen jeg får pc'eren til at printe på
min Laserwriter pro 630? Findes der andre muligheder end PCmaclan?

Dernæst ville jeg gerne at pc'eren kan finde mine Mac'er. Da jeg kører
med Jaguaren havde jeg indtryk af at det var rimeligt nemt at skabe
forbindelse fra pc'eren til mac'erne men jeg kan ikke rigtig finde noget
program på pc'eren der virker ala mac'ens connect to server...

Måske man kunne få et par links man kunne finde lidt mere oplysninger
ang. brug af pc sammen med mac

Pc'eren kører win 98, Beige G3'er med Jaguar, Laserwriter pro 630, iBook
m. Jaguar.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-10-02 09:36

nicolai@robra.dk writes:
>Det første spørgsmål er hvordan delen jeg får pc'eren til at printe på
>min Laserwriter pro 630? Findes der andre muligheder end PCmaclan?

Jada. Du har osx på dine mac's, så en af dine mac'er kan agere printserver
uden yderligere software. Eller det burde den kunne - jeg er ikke selv
nået til at få det prøvet af.
Jeg har fundet en vejledning her:
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020905053943589>
Men som sagt: jeg har ikke selv prøvet endnu.

> [...]
>forbindelse fra pc'eren til mac'erne men jeg kan ikke rigtig finde noget
>program på pc'eren der virker ala mac'ens connect to server...

Har du ikke et ikon på din pc, der hedder "Network Neighborhood" eller
lignende enten på skrivebordet eller under "My computer"?

Superkilden hedder www.macwindows.com

www.macosxhints.com er også et godt sted at blive klog.

>Pc'eren kører win 98, Beige G3'er med Jaguar, Laserwriter pro 630, iBook
>m. Jaguar.

Vær opmærksom på, at både jeg & andre har haft vrøvl med netop laserwriter
pro 630 og jaguar - problemet løser muligvis sig selv, hvis man vælger at
køre engelsk som systemsprog i stedet for dansk (hvis du ikke har nogen
problemer, så vær glad og ignorer dette)

Mvh Ben

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-10-02 10:06

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020905053943589>
> Men som sagt: jeg har ikke selv prøvet endnu.

Det vil jeg straks kigge på. Det smarteste var hvis jeg kunne printe
direkte. Jeg tror at den eneste mulighed for det er enten en printserver
eller PCmaclan (Så vidt jeg kan læse mig til).

> Har du ikke et ikon på din pc, der hedder "Network Neighborhood" eller
> lignende enten på skrivebordet eller under "My computer"?

Hm, jo, men der sker bare ligesom ingenting når man trykker på den...

> Superkilden hedder www.macwindows.com

Ok, tak. Det var lige sådan noget jeg ledte efter.

> [...]
> køre engelsk som systemsprog i stedet for dansk (hvis du ikke har nogen
> problemer, så vær glad og ignorer dette)

Jeg har selv været en af dem med store problemer. Og var nødt til at
skifte til engelsk før det virkede. Tilgengæld fungere printeren nu
problemfrit

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-10-02 11:42

nicolai@robra.dk writes:

>Det vil jeg straks kigge på. Det smarteste var hvis jeg kunne printe
>direkte. Jeg tror at den eneste mulighed for det er enten en printserver
>eller PCmaclan (Så vidt jeg kan læse mig til).

To andre forslag:
1) Lad pc'en (hvis det kun er én) snakke direkte med LW630'eren. Jeg mener
bestemt, den har en direkte tilslutning til pc'ere via en parallel-port.
2) Sælg eller byt laserwriteren. Køb en anden brugt netværksprinter, som
både kan tale appletalk og PCL.

PCmaclan husker jeg som lidt småtungt at danse med. Men det er ganske vist
også længe siden - nyere udgaver er muligvis mere funky i brug.

>Hm, jo, men der sker bare ligesom ingenting når man trykker på den...

Har du sat i kryds i "Windows file sharing" under "Sharing". Har du
startet filesharing? Kan mac'erne se hinanden indbyrdes?

Ben

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-10-02 23:49

> Har du sat i kryds i "Windows file sharing" under "Sharing". Har du
> startet filesharing? Kan mac'erne se hinanden indbyrdes?

Ha. Det lykkedes. Men det er godt nok noget langhåret at rode med en
windåse, altså når man ikke har prøvet det før. Takker for hjælpen.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 04:46

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> PCmaclan husker jeg som lidt småtungt at danse med. Men det er ganske vist
> også længe siden - nyere udgaver er muligvis mere funky i brug.

Efter hvad jeg kan se er det ikke muligt fra en Mac at logge ind på en
Windåse uden sådan noget som PCMacLAN.

Den omvendte vej er noget andet. Men her har Mac X 10.2 jo Samba
indbygget, og jeg har næsten uden problemer kunnet logge ind fra en
Windows 2000 laptop. Det eneste problem har været at min arbejdsgruppe
på Windows 2000 Pro hedder »ARBEJDSGRUPPE« mens den fra Samba har fået
tildelt navnet »WORKGROUP«; det havde nok været smart om de havde samme
navn. Jeg kommer i øvrigt her ind i mit brugerkatalog.

Men det er nu også muligt at logge på G4eren fra Windåsen gennem
PCMacLAN. Her får jeg så større adgang til G4eren [kan se de to
harddiske, og får adgang til deres indhold].

Tilsyneladende kan man også i et vist omfang uden PCMacLAN får adgang
til Windåsen. Jeg kan i hvert fald komme ind i mappen »Programmer«, dog
med tomt indhold. Det skal der nok eksperimenteres lidt med.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 31-10-02 00:52

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Efter hvad jeg kan se er det ikke muligt fra en Mac at logge ind på en
> Windåse uden sådan noget som PCMacLAN.

Jeg tror jeg skal ha' kigget lidt på PCMacLan. Det er nok også løsningen
i forhold til min printer.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-02 13:56

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Jeg tror jeg skal ha' kigget lidt på PCMacLan. Det er nok også løsningen
> i forhold til min printer.

Når jeg fra min G4 i MacOS X 10.2.1 vælger cmd-K [Opret forbindelse til
server] kan jeg vælge ARBEJDSGRUPPE og her se COMPAQ. I Local kan jeg så
se COMPAQ - PC MACLAN. Jeg vil tro at forbindelsen i ARBEJDSGRUPPE er
gennem 10.2's indbyggede Samba-værktøj, mens den anden forbindelse er
gennem PCMacLAN.

Men i tidligere versioner af MacOS kan man i hvert fald ikke få
forbindelse uden PCMacLAN eller et tilsvarende produkt.

Samba skal få en UNIX-maskine til at virke som en NT server over for et
Windows-netværk.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 31-10-02 23:44

> [...]

> forbindelse uden PCMacLAN eller et tilsvarende produkt.
>
> Samba skal få en UNIX-maskine til at virke som en NT server over for et

Nu har jeg så prøvet PCMacLan og det virker. Jeg er tilbøjelig til at
tro at mit ringe kendskab til windåse systemet og opsætning heraf
skyldes problemerne med ikke at finde en forbindelse. Det spiller ganske
fint via PCMacLan og windåsen printer fint på min printer. Så alt i alt
er jeg ganske tilfreds. Nu er problemet jo bare at MacLan er en demo og
fuld version koster 189$... Jeg tror jeg må eksperimenter lidt med
netværks konfigurationerne (hvis bare man ikke behøvede at genstarte
hele tiden...)

Men foreløbig tak for hjælpen.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-02 00:30

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Det første spørgsmål er hvordan delen jeg får pc'eren til at printe på
> min Laserwriter pro 630? Findes der andre muligheder end PCmaclan?

Nogen af de kloge hoveder kan nok hitte på noget med LPR, cups osv., men
det er desværre ikke noget jeg har prøvet.

> [...]
> forbindelse fra pc'eren til mac'erne men jeg kan ikke rigtig finde noget
> program på pc'eren der virker ala mac'ens connect to server...

For at du kan koble på PC'en fra Mac'en, skal du have delt en mappe
eller disk på PC'en. Det er ganske simpelt: Du højreklikker på det du
vil dele og vælger Deling (Eller noget lign.). Det er nok, at du klikker
OK i den følgende boks, men det kan være du vil indstille
læse/skriverettigheder og det er altså her du gør du. Nu skulle du være
i stand til at koble dig på på det delte emne fra Mac'en.

Mht. PC'en, så burde der ligge et ikon der hedder noget med netværk på
skrivebordet. Hvis du dobbeltklikker på det, så kommer der et vindue
frem, hvor du kan se alle de computere maskinen kan finde på netværket.

Hvis dette vindue er tomt, eller du slet ikke kan finde dette ikon, så
skal du tjekke kontrolpanelet netværk. Der skal være installeret flere
forskellige ting i dette kontrolpanel. Først og fremmest skal der
selvfølgelig være en driver til netværkskortet, denne har typisk et
eller andet lidt underligt navn.

Dernæst skal du have et par ting som har med Microsoft netværk og
fildeling installeret. TCP/IP til netkortet er også uhyre vigtig, da
Mac'en snakker TCP/IP med PC'en. Hvis du har modem tilsluttet PC'en, så
vil der være en TCP/IP til modem'et (kaldet opkaldskort) og en til
netværkskortet. TCP/IP til netværkskortet skal være konfigureret med en
manuel IP-adresse (medmindre du har en eller anden form for DHCP-server
kørende, a' la' en router) inden for et af de lokale segmenter. Følgende
er altid god:

IP-adresse: 192.168.0.1
Undermaske: 255.255.255.0

På Mac'en skal du ind og ændre på din TCP/IP til Ethernet. Hvis den står
til DHCP eller allerede er manuelt konfigureret til et andet netværk,
skal du oprette en "port" ekstra. Det gør du i pop-up menuen "Vis", hvor
du vælger Netværksportkonfigurationer (dejligt ord). Her klikker du på
"Ny" og skriver LAN som navn og vælger Indbygget Ethernet som port.
Dette er kun nødvendigt, hvis du allerede har en TCP/IP konfiguration på
din Ethernet port.

I menuen Vis vælger du nu LAN og skriver følgende:

Konfigurer skal stå til Manuelt
IP-adresse: 192.168.0.2
Subnetmaske: 255.255.255.0

NU burde maskinerne kunne se hinanden. Hvis det ikke lige spiller, så
prøve at kalde terminalen op på Mac'en og skriv "ping 192.168.0.1".
Maskinen prøver nu at sende pings til PC'en, som gerne skulle svare.
Hvis der ikke kommer en lang række svar kan maskinerne slet ikke se
hinanden. Du kan gøre det samme fra PC'en: Vælg Kommandpromt fra menuen
Start->Programmer (eller vælg "Kør" og skriv Command) og skriv "ping
192.168.0.2". Kan maskinerne se hinanden på den måde, så er der "bare"
noget galt med konfigurationen af fildelingen og det er højst
sandsynligt på PC'en du har problemet.

> Måske man kunne få et par links man kunne finde lidt mere oplysninger
> ang. brug af pc sammen med mac

Hmm.. jeg kan kun komme i tanke om http://www.macwindows.com/

Jeg kan forresten se, at de skriver noget om filkorruption mellem Jaguar
og Windows... Det kan være man skal passe lidt på!

Nå, jeg håber dette har bragt dig på rette spor. Det er skrevet lidt
hurtigt, da jeg skal i seng nu og jeg har ikke siddet med en 98'er i et
godt stykke tid, så jeg kan desværre ikke huske de nøjagtige navne...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-10-02 23:49

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Nogen af de kloge hoveder kan nok hitte på noget med LPR, cups osv., men
> det er desværre ikke noget jeg har prøvet.

Så vidt jeg kan se snakker printeren kun æblesprog, så enten skal jeg
finde en ledig mac som bliver printserver, eller også måske prøve med
PCmaclan...

> [klip udførlig tutorial]

Perfekt. Takker og bukker. Det er altså ikke så nemt når man aldrig har
prøvet det før.

> Hmm.. jeg kan kun komme i tanke om http://www.macwindows.com/

Det vil jeg lige kigge på.

> Jeg kan forresten se, at de skriver noget om filkorruption mellem Jaguar
> og Windows... Det kan være man skal passe lidt på!

Det lyder ikke så godt. Håber ikke det er et større problem.

> Nå, jeg håber dette har bragt dig på rette spor. Det er skrevet lidt
> hurtigt, da jeg skal i seng nu og jeg har ikke siddet med en 98'er i et
> godt stykke tid, så jeg kan desværre ikke huske de nøjagtige navne...

Nej jeg er godt klar over at win98 er håbløst forældet, men tak for
inputtet. Der er da lidt til de sene nattetimer.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 05:16

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Nej jeg er godt klar over at win98 er håbløst forældet, men tak for
> inputtet. Der er da lidt til de sene nattetimer.

Hvorfor dog det? Jeg bruger da stadig Windows 95 unver VirtualPC til
mine store Windows-baserede ordbøger.

Win95 er ganske simpelt det Win-OS der booter hurtigst op.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 31-10-02 00:52

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Hvorfor dog det? Jeg bruger da stadig Windows 95 unver VirtualPC til
> mine store Windows-baserede ordbøger.

Det er da rigtigt at der er gode ting selv ved 95'eren, men altså
udvikling ik' Jeg lider i ekstrem grad af versionitis og har af
samme grund fået banket en Jaguar ind på min beige G3'er til trods for
at 9.x spurter fra den...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk