Hvad er tilladt
Fra : BB

Dato : 27-10-02 22:19

Hejsa, jeg har tænkt mig at lave et spilsite og kunne
godt tænke mig at bruge et par figurer fra nogle spil
til at pynte med...

Men er dette tilladt? Eller hører dette under copyright?

Jeg mener bare at alle spilsites har jo fx. screenshots
fra spil, men har disse sider specialle aftaler?

Hvis der er nogen der har et link til et site med love om
sådanne nogle ting er det meget velkomment.

På forhånd tak!

BB

Fra : Claus Sørensen

Dato : 28-10-02 01:25

BB wrote:

> Hejsa, jeg har tænkt mig at lave et spilsite og kunne
> godt tænke mig at bruge et par figurer fra nogle spil
> til at pynte med...
>
> Men er dette tilladt? Eller hører dette under copyright?

Det er ikke tilladt, medmindre du har indhentet tilladelse (eller der
direkte i softwaren står, at du godt må).

Dette hører ganske rigtigt ind under ophavsrettigheder.

> Jeg mener bare at alle spilsites har jo fx. screenshots
> fra spil, men har disse sider specialle aftaler?

Nogle har andre har ikke. Men fordi folk ikke har tilladelse gør det ikke
mere lovlig.

> Hvis der er nogen der har et link til et site med love om
> sådanne nogle ting er det meget velkomment.

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

De herligste hilsner

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-10-02 01:45

BB wrote:

> Hvis der er nogen der har et link til et site med love om
> sådanne nogle ting er det meget velkomment.

Hvis det skal være helt rigtigt, så er alle sådanne ting
beskyttet af ophavsret, og "Loven om ophavsret", den kan du selv
finde med en enkelt søgning i Google.

Men på den anden side, så har jeg selv en søn på 16 år, som
driver et spilsite ( www.starx.dk ), og jeg ser det lidt som min
pligt, at holde lidt øje med hvad han laver.

Og konfronteret med spørgsmål om hvorfra han har div. grafik, der
fortæller han mig, at mange spilfirmaer har sådanne ting, som de
stiller til rådighed for fan- spillersites, firmaerne betrager
det som god reklame for spillene.

Så start lige med at undersøge, hvad du kan få fat i helt legalt
og gratis, og skulle der være noget der ikke ligger til fri
afbenyttelse, så kan du jo prøve at skrive til det pågældne
firma, og spørge om du kan få lov til at vise det pågældne stykke grafik.

Hvis du skriver anmeldelser af spil, eller sider med tips og
tricks, så er det helt lovligt at vise skærmdups, det betragtes
som et citat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-10-02 21:45

BB wrote:

> [...]
>
> Hvis der er nogen der har et link til et site med love om
> sådanne nogle ting er det meget velkomment.

Hvis du laver links på siden til dem som laver spillet,
så skal der nok meget til før nogen slæber dig i retten,
da det jo er reklame for spillet.

Hvis du laver dit eget spil med andres grafik,
så koger de over.

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 07:27

BB wrote in <aLYu9.184144$Qk5.6480812@news010.worldonline.dk>:
> Hejsa, jeg har tænkt mig at lave et spilsite og kunne
> godt tænke mig at bruge et par figurer fra nogle spil
> til at pynte med...
> Men er dette tilladt? Eller hører dette under copyright?

Prøv at spørge i jura-gruppen. Jurister har vist generelt mere forstand på
jura end html-udviklere.

> Jeg mener bare at alle spilsites har jo fx. screenshots
> fra spil, men har disse sider specialle aftaler?

Jeg mener at mange spil-producenter "releaser" screenshots netop til at
blive spredt på den måde.
Jeg er selv på jagt efter noget i samme stil som det du mangler, men det ser
ud til at jeg må kontakte producenterne for hvert enkelt spil, og spørge om
de har noget, jeg kan bruge.

> Hvis der er nogen der har et link til et site med love om
> sådanne nogle ting er det meget velkomment.

Du kan jo starte på:
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Jura-gruppen kan nok henvise til noget mere.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-10-02 09:33

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]

Det er ikke tilladt, ophavsretten tilhører grafikeren eller firmaet bag (som
hovedregel, det kan også være en anden, men den tilhører nogen ihvertfald).
Ophavsretten giver eneret til at udfærdige og distribuere kopier af
'værket'.
Du er nødt til at have en aftale med producenten for at være på den sikre
side.
At andre gør det, er ikke et tilstrækkeligt argument.

> Du kan jo starte på:
> http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
>
> Jura-gruppen kan nok henvise til noget mere.

www.ophavsret.dk skulle nu nok være dækkende. Her finder man jo
ophavsretsloven, som er gældende for området.

/Per

Fra : dk_sz

Dato : 29-10-02 11:19

> Hejsa, jeg har tænkt mig at lave et spilsite og kunne
> godt tænke mig at bruge et par figurer fra nogle spil
> til at pynte med...
>
> Men er dette tilladt? Eller hører dette under copyright?

I mine unge dage beskæftigede jeg mig noget med samme slags ting.
Kendte vel ca. 100 folk med den slags sider.. Og ingen havde problemer (jeg
ved ikke om tiderne har skiftet..).
Du hjælper jo firmaet. Selvfølgelig, hvis du påberøber dig at det er dig der
har lavet grafikerne etc. så..
Fx en af mine gamle sider (nu flyttet til et privat url) - Lands of Lore
Kingdom: http://home5.inet.tele.dk/schulz/
Fx sendte firmaet bag spillet mig dette gratis.. Så de var da ikke ligefrem
sure i hvert fald.

-Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 11:24

dk_sz wrote in <3dbe6087$0$97664$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> I mine unge dage beskæftigede jeg mig noget med samme slags ting.
> Kendte vel ca. 100 folk med den slags sider.. Og ingen havde problemer

Men det gør det ikke lovligt!
Jeg kan sikkert sagtens finde de første 100 mennesker der kører for stærk
hver dag, men aldrig har fået bøde.
Jeg kan sikkert også finde de første 100 mennesker som har mistet kørekort,
lemmer eller livet, ved at køre for stærkt.

> Du hjælper jo firmaet.

Man kan godt gøre det i god tro, men alligevel skade firmaet. Desuden er det
ikke sikkert at firmaet accepterer det, selv om man måske hjælper det.

Men i praksis er loven sådan, at selv hvis firmaet ville give dig lov, hvis
du spurgte, så er det stadig ikke lovligt før de har gjort det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : dk_sz

Dato : 29-10-02 14:55

> Men det gør det ikke lovligt!
> Jeg kan sikkert sagtens finde de første 100 mennesker der kører for stærk
> hver dag, men aldrig har fået bøde.

ja

> Jeg kan sikkert også finde de første 100 mennesker som har mistet
kørekort,
> lemmer eller livet, ved at køre for stærkt.

Den analogi holder ikke i den givne context.
Der er ikke nogen her der mister penge eller noget på det.

> Men i praksis er loven sådan, at selv hvis firmaet ville give dig lov,
hvis
> du spurgte, så er det stadig ikke lovligt før de har gjort det.

Men nu er det her jo heller ikke en jura gruppe...

Anyway, jeg trækker mig fra diskussionen.

/Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-10-02 16:06

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> wrote in message

> kørekort,
>
> Den analogi holder ikke i den givne context.
> Der er ikke nogen her der mister penge eller noget på det.

Et brud på ophavsretten er ikke afhængigt af at der er penge involveret.
Pengene kan have betydning for hvordan en evt. sag skal føres, og hvordan
der kan tilkendes erstatninger til den krænkede, men bruddet er der under
alle omstændigheder.

/Per

Fra : dk_sz

Dato : 29-10-02 20:56

> [...]
> der kan tilkendes erstatninger til den krænkede, men bruddet er der under

Netop. Tak for at støtte min pointe ved at specificere det nærmere.
Reglen er brudt (ja) - men ingen "lemmer" er røget i svinget.

Derfor vil erstatningen nok være ganske minimal.. Især hvis/når firmaet har
skabt præcedens ved implicit at ignorere e.g. 1000 andre fan-sider (og måske
endda hjulpet dem med interviews). Jeg tvivler meget på at den erstatning
kan blive særlig stor.. Og mon ikke de ville give en advarsel først...

/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 22:28

dk_sz wrote in <3dbee7ba$0$34841$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Netop. Tak for at støtte min pointe ved at specificere det nærmere.
> Reglen er brudt (ja) - men ingen "lemmer" er røget i svinget.

Du kan betragte dit (web-)projekt som din bil. Din bil kan blive smadret,
det kan dit web-projekt også. Altså alt efter de nærmere omstændigheder.

"Overdrivelse fremmer forståelsen", selvfølgelig er der ikke nogen der har
slået sig selv, sin kone/mand og sine børn ihjel, ved at kopiere noget
web-grafik.

> Derfor vil erstatningen nok være ganske minimal.. Især hvis/når firmaet
> har skabt præcedens ved implicit at ignorere e.g. 1000 andre fan-sider

Man kan jo ikke tage dem alle.

> Jeg tvivler meget på at den erstatning kan blive særlig stor..

Det kommer an på omstændighederne. Jeg kender ikke lige til sager der
specifikt går på grafik til hjemmesider, men folk har fået erstatningskrav
på adskillige millioner af kronerfor brud af loven om ophavsret (eller
lignende lov i et andet land), hvor de også bare har taget lidt hist og
her.

Men sådan er det jo. Der er folk som stjæler en smule hver gang de er på
indkøb, og der er folk som stjæler en lille smule hver gang de opdaterer
sin hjemmeside.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : dk_sz

Dato : 30-10-02 16:15

> [...]

> på adskillige millioner af kronerfor brud af loven om ophavsret (eller
> lignende lov i et andet land), hvor de også bare har taget lidt hist og

Følgelig.. Men..
Forskellen er ligesom her at firmaet sælger _spil_ og ikke fx _malerier/gfx_
DERFOR kan der ikke gøres samme skadeserstatning gældende...
Og erstatninger er AFAIK ganske meget afhængige af om hvilke tab man har
haft
(og om dem der har begået overtrædelsen har tjent penge på det eller haft
formål dermed).

> Man kan jo ikke tage dem alle.

Nej, i stedet for hjælper de så mange af dem med interviews, eksklusivt
materiale
(de gjorde det i hvert fald ved mig) etc. (for det havde de nemlig tid
til..).

/DK

Fra : dk_sz

Dato : 30-10-02 16:40

> Følgelig.. Men..

Til sidst...

Jeg snakker udelukkende om den har erfaring/viden jeg har haft omkring denne
kultur..
Jeg har såmænd nok kendt en HEL del flere end 100.. Nok nærmere 200. Og det
er også disses erfaringer jeg lærte af dengang.
Og jeg har også set (og gør stadigvæk) talrige eksempler på sider ala disse
som indirekte eller direkte
(altså med det mener jeg fx reklamer på websiden) tjener penge på at give
den slags gratis "promotion" for diverse spil firmaer.
Jeg har også set/oplevet selvsamme disse sider få ganske megen hjælp fra
diverse firmaer.

Men men.. Ja.. Du har sikkert ret Niels. Du ved sikkert meget mere end jeg
om hvad disse firmaer ønsker mv.
Nå, men det var så den fredspipe - og denne gang vil jeg virkelig prøve at
holde min mund på opfølgende argumenter .

/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-10-02 18:49

dk_sz wrote in <3dbffd30$0$34845$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Men men.. Ja.. Du har sikkert ret Niels. Du ved sikkert meget mere end jeg
> om hvad disse firmaer ønsker mv.

Det oprindelige spørgsmål var et jura-spørgsmål, og mit svar handlede om
jura.
Det er helt fint at du supplerer med dine erfaringer.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)