Atomkraftværk med skorsten
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-10-02 21:12

Lidt syd for Hannover så jeg et atomkraftværk med en skorsten.

Jeg tror det er den der figurerer på dette billede
http://www.aarhus-ultimate.dk/grafik/fotos/rotterdam2002/27big.jpg
men det er i princippet ligegyldigt.

Mit spørgsmål går på hvad et atomkraftværk skal med en skorsten af den
størrelse?

Sekundært:
Køletårnene har den klassiske "dobbelt-konkave" form.
Er der noget i funktionen der gør denne form fordelagtig?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 21:43

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Sekundært:
> Køletårnene har den klassiske "dobbelt-konkave" form.
> Er der noget i funktionen der gør denne form fordelagtig?

Måske at noget af dampen kondenseres på siderne, sådan at
vandet genvindes. Bare et gæt.

--
Peter Knutsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-10-02 22:25

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Måske at noget af dampen kondenseres på siderne, sådan at
> vandet genvindes. Bare et gæt.

Mere sandsynligt at det er lavet sådan for at modstå tryk indefra.

/L

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 27-10-02 23:16

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Mere sandsynligt at det er lavet sådan for at modstå tryk indefra.

Mener, det handler om at optimere flow af luft i tårnet - det gør netop
denne udformning
særlig attraktiv. Den slags køletårne fungerer jo i princippet som en
almindelig skorsten,
hvor kølingen foregår dels ved fordampning, dels ved regulær luftkøling
(luftindtag nederst
i tårne) - altså uden blæsere.

vh,

Anders G-R.

Fra : Kaj Sünksen

Dato : 28-10-02 09:33

On Sun, 27 Oct 2002 21:12:08 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Lidt syd for Hannover så jeg et atomkraftværk med en skorsten.

Er du sikker på at det var et atomkraftværk?

> [...]
>men det er i princippet ligegyldigt.
>
>Mit spørgsmål går på hvad et atomkraftværk skal med en skorsten af den

Det virker meget underligt. Normale kulfyrede kraftværker kan også
bruge køletårne, især hvis man er langt fra et svalende hav eller vand
i rå mængder på en anden form.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 09:54

"Kaj Sünksen" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er du sikker på at det var et atomkraftværk?

Ganske. Vi boede hos nogle venner kort (10 minutter i bil) derfra og det
var dem der fortalte det. Jeg har på fornemmelsen at lokalområdet ikke
er i tvivl

> Det virker meget underligt. Normale kulfyrede kraftværker kan også
> bruge køletårne, især hvis man er langt fra et svalende hav eller vand
> i rå mængder på en anden form.

Jeg havde en ide om at køletårnene var karakteristiske for atomkraftværk
fordi man ikke turde sende overskudsvarmen ud til forbrugere i form af
fjernvarme.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-10-02 10:39

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Ganske. Vi boede hos nogle venner kort (10 minutter i bil) derfra og det
> var dem der fortalte det. Jeg har på fornemmelsen at lokalområdet ikke
> er i tvivl

Så kan du sikkert udpege værket på:
http://www.kellogg.nwu.edu/faculty/diermeier/ftp/atom/exhibit2.htm

Det er ikke umiddelbart at finde noget om atomkraftværker nær Hannover
på Google.

> Jeg havde en ide om at køletårnene var karakteristiske for atomkraftværk
> fordi man ikke turde sende overskudsvarmen ud til forbrugere i form af
> fjernvarme.

Ekstern køling er nødvendig/fordelagtig selv om man laver fjernvarme.
Det dejligt kolde havvand og vores megen kyst er en grund til a Danmark
kan have verdensrekord i virkningsgrad på kraftværker.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 11:29

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse
> Så kan du sikkert udpege værket på:
> http://www.kellogg.nwu.edu/faculty/diermeier/ftp/atom/exhibit2.htm

Det er jo ikke verdens nemmeste liste at finde noget på, men eftersom
værket ligger ret tæt på Weser floden gætter jeg på at det er:
KKU Unterweser

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 11:33

> KKU Unterweser

Det var det ikke. Det var Grohnde:
http://www2.ijs.si/~icjt/plants/picl/pic216.html

Skorstenen er ganske tydelig på billedet.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-10-02 12:24

Martin Højriis Kristensen wrote:
> Lidt syd for Hannover så jeg et atomkraftværk med en skorsten.
Skorstene er til "Abluft". Det skal jeg ikke kloge mig på. De "kerne-
kraft"-begejstrede siger skråsikkert at der ikke kommer noget farligt
ud af dem. Det samme skulle gælde kølevandet.
> Jeg havde en ide om at køletårnene var karakteristiske for
> atomkraftværk fordi man ikke turde sende overskudsvarmen ud til
> forbrugere i form af fjernvarme.
Hvis du vil "google" efter de store (ofte 150-160m høje) køletårne,
så hedder det: (Naturzug)-Nasskühlturm.
(Det hentyder til at luften trækker op nedefra ved eget "sug").
Det varme vand bruses ned oppefra. Der skal nok en klogere
ng-deltager til at forklare den proces mere detaljeret.
I Hannover findes der et meget stort kulfyret kraftværk
med køletårne. Endda et moderne et af slagsen. Det
hedder: Gemeinschaftskraftwerk Hannover in Stöcken,
men det ligger *nordvest* for byens centrum. Links:
<strombasiswissen.bei.t-online.de/SB105-hannover.htm>
<nibis.ni.schule.de/~kgsron/projekt2.htm>
Der er h.....s mange "Kernkraftwerke" i Tyskland, men jeg kan
ikke finde et ca. 10 km syd for byen.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 12:39

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Skorstene er til "Abluft". Det skal jeg ikke kloge mig på. De "kerne-
> kraft"-begejstrede siger skråsikkert at der ikke kommer noget farligt
> ud af dem. Det samme skulle gælde kølevandet.

Jeg har også fundet begrebet Waste Air Chimney
Men hvad det er for stoffer der findes deri (for noget må der vel være
når det skal så højt op) har jeg ikke fundet.
En kollega mener det er til nød-udblæsning og at der er diverse filtre i
skorstenen.

> Hvis du vil "google" efter de store (ofte 150-160m høje) køletårne,
> så hedder det: (Naturzug)-Nasskühlturm.

Ja, jeg har læst om dem (de hedder Natural Draught Cooling Towers på
engelsk) men hvorfor de ikke er cylindriske (som skorstene) har jeg ikke
fundet noget om.

> Der er h.....s mange "Kernkraftwerke" i Tyskland, men jeg kan
> ikke finde et ca. 10 km syd for byen.

Det er mere ned 10 km syd for byen.
Værket lå 10 km fra det sted vi boede, men det er væsentligt sydligere
endnu (dårlig forklaring i første indlæg).
Jeg har senere fundet ud af at værket hedder Grohnde

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-10-02 13:06

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Jeg har også fundet begrebet Waste Air Chimney
> Men hvad det er for stoffer der findes deri (for noget må der vel være
> når det skal så højt op) har jeg ikke fundet.

Se på
http://www.hsk.psi.ch/pub_eng/publications/annual_reports/1999/jabe99_auswahl.htm

> En kollega mener det er til nød-udblæsning og at der er diverse filtre i
> skorstenen.

Det lader til at han/hun har ret.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 13:18

> Se på

http://www.hsk.psi.ch/pub_eng/publications/annual_reports/1999/jabe99_au
swahl.htm

Det er lidt stort område. Hvilket kapitel skal jeg se?

> Det lader til at han/hun har ret.

Det virker også som det mest logiske pt.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-10-02 13:49

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Det er lidt stort område. Hvilket kapitel skal jeg se?

Jeg læste det om Gösgen, et par sider nede om emission. Derfra
henvises til tabeller i appendix 1.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 14:13

> Jeg læste det om Gösgen, et par sider nede om emission. Derfra
> henvises til tabeller i appendix 1.

OK, tak

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 28-10-02 13:10

Martin Højriis Kristensen skrev :
> Ja, jeg har læst om dem (de hedder Natural Draught Cooling Towers på
> engelsk) men hvorfor de ikke er cylindriske (som skorstene) har jeg ikke
> fundet noget om.

Tårnenes funktion er at fjerne overskudsvarme fra systemerne i kraftværket -
specielt omkring varmevekslerne.
Der er 2 typer : Mekaniske med propeller og tårne med et "naturligt træk".
Det er de sidste, du har set. De ligger ofte nær floder er er typisk 120
meter høje - eller mere, så de ses godt i landskabet.

Læs mere på flg. link : http://www.nucleartourist.com/systems/ct.htm
(her kan du også finde skitser og fotos af de forskellige typer)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-10-02 13:21

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse
> Læs mere på flg. link : http://www.nucleartourist.com/systems/ct.htm
> (her kan du også finde skitser og fotos af de forskellige typer)

Ja, men desværre ikke meget om hvorfor de har den form de har, men det
må som andre har været inde på, være den form hvorved det naturlige træk
er størst.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-10-02 00:34

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> skrev i en
> [...]
> men det er i princippet ligegyldigt.
>
> Mit spørgsmål går på hvad et atomkraftværk skal med en skorsten af den

Det har de fleste - specielt kogendevandsreaktorerne.
Skorstenen er en ventilationskanal, der fjerner fugtighed
og evt. kontrollerede udslip af ædelgasser.
Indeni er den forsynet med forskellige filtre - f.eks. et jodfilter m.v.
Desuden er der også afblæsningsrør der anvendes ved
hurtiglukning, hvor dampene afledes uden om turbinerne.
(Men det foregår ikke gennem skorstenen)
Eller til afblæsning af damp gennem sikkerhedsventilerne.

> Sekundært:
> Køletårnene har den klassiske "dobbelt-konkave" form.
> Er der noget i funktionen der gør denne form fordelagtig?

Formen er optimeret således at det giver en cyklonvirkning.
Vandet fra kondensatoren sprøjtes i små dråber inde i tårnet.
Den opadstigende luft afkøler vanddråberne. Den afkølede vand
pumpes derefter tilbage til kølekredsløbet igen.

I den afkølede luft vil der ske en kondensering af damp til
vanddråber. herved frigøres varme, der igen er med til at
forøge luftstrømmens hastighed i køletårnet.
I bunden af køletårnene sidder en masse meget store ventilatorer
der anvendes til sørge for tilstrækkelig luftmængder til køling.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-10-02 08:39

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Tak for din gennemgang

> I bunden af køletårnene sidder en masse meget store ventilatorer
> der anvendes til sørge for tilstrækkelig luftmængder til køling.

Jeg troede der var flere af køletårnene der udelukkende brugte naturligt
træk

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-10-02 09:47

> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tak for din gennemgang

> Jeg troede der var flere af køletårnene der udelukkende brugte naturligt
> træk

Det gør de normalt - men på fotos kan man se nogle meget
store ventilatorer. De anvendes indtil der er "træk" på skorstenen.
Køletårnene er faktisk udformet som en karburator.
På det snævreste sted er hastigheden størst - der er undertryk -
hvilket øger fordampningen og dermed kølingen.
Køletårne er ikke så effektive som kondensatorerne, derfor går
effekten på værkerne lidt ned når man går fra vandkøling til
luftkøling, hvilket sker visse steder, hvor man i perioder må
benytte flodvand til køling/kondensering.

Per A. Hansen