Jordbunsanalyse
Fra : Rasmus V. S. Jensen

Dato : 27-10-02 20:41

Hej!

Jeg skal til at skrive større skriftlige opgave på gymnasiet, i faget kemi.
Jeg har valgt emnet jordbundsanalyse (altså ingen problemformulering endnu)
og ville høre om der er nogen der vil anbefale nogle bøger mht. teori osv. ?

Mvh
Rasmus

Fra : Magnus Rohde

Dato : 28-10-02 01:28

Rasmus V. S. Jensen <rasmu@NOSPAMmail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> og ville høre om der er nogen der vil anbefale nogle bøger mht. teori osv. ?

Jag har da haft et par kurser om jordbund og det litt. vi brugte var
bla.:

- E. M. Bridges: World Soils, Cambridge University Press, 3rd edition,
1997, ISBN 0 521 49777 9
Denne bog handler om dannelse af jordbund og altså ikke så meget om
kemiske analyser.

- FAO: World reference base for soil resources, 1998
Jeg ved ikke så meget om denne bortset fra at det vist mest er om
klassifikation af jordbunde (jeg har kun et par kopier)

- USDA?: Keys to Soil Taxonomy, 7th edition, 1997
ca. det samme som ovenstående, men vist nok efter det amerikanske
klassifikations system (denne har jeg også kun et par kopier af, og er
ikke sikker på at det er en USDA publikation)

- USDA: Soil Survey Laboratory Method Manual. Soil Survey Investigations
Report no. 42, 1991
Denne har jeg kun set henvist til fra mit kompendie, men titlen lyder da
lovende :)

Jeg har også titlen på et par videnskabelige artikler, men niveuet er
nok en kende for højt til 3.g opgave i disse.

Også har jeg selvfølgelig en rapport jeg selv har skrevet om kemiske
analyser af jordbund (og vand). Den er ikke meget bevendt som
litteratur, men måske til at få gode ideer fra. Skriv en mail hvis du
vil have den (word dokument).

Magnus

PS: USDA: U.S. Department of Agriculture (www.usda.gov) og FAO: Food and
Agriculture Organization (www.fao.org)

PPS: http://www.agrsci.dk/jbs/jordbund/ - Danske Jordbundsprofiler

Fra : Jackie

Dato : 28-10-02 14:26

"Rasmus V. S. Jensen" <rasmu@NOSPAMmail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
endnu)
> og ville høre om der er nogen der vil anbefale nogle bøger mht. teori osv.
?

Hvilke jordbundanalyser tænker du primært på? Er det nogle du skal kunne
udføre?

Der findes mange forskellige metoder. Er det til bestemmelse af
partikkelstørrelsesfordeling i jorden, måling af pH i jord, måling af
organisk kulstof i jorden osv. osv.

Lidt mere præcist omkring hvilke analyser du tænker på, så er det nemmere at
finde litteratur...

Hilsen
Jackie

Fra : Rasmus V. S. Jensen

Dato : 31-10-02 00:15

"Jackie" <jackieloa@hotmail.com> wrote in message

> Hvilke jordbundanalyser tænker du primært på? Er det nogle du skal kunne
> udføre?

Selve forsøgene er ikke i så stor en grad min afdeling, svjv. bliver de
stukket ud
til mig.

> Der findes mange forskellige metoder. Er det til bestemmelse af
> partikkelstørrelsesfordeling i jorden, måling af pH i jord, måling af
> organisk kulstof i jorden osv. osv.

Kunne forestille mig at det mest var måling af pH osv, mht. bestemmelse
af reaktionstal etc.

> Lidt mere præcist omkring hvilke analyser du tænker på, så er det nemmere
at
> finde litteratur...

Hvad jeg leder efter er primært litteratur der beskriver de forskellige
begreber indenfor
jordbundsanalyse (specielt med henblik på kemi, så altså ikke i så høj grad
kornstørrelse etc.), samt
i hvilken grad det påvirker hvad man nu planter i jorden.

Mvh
Rasmus