MS Windows
briani 27239
Dual boot, Windows XP og Win98SE
Fra : DWM

Dato : 27-10-02 18:36

Hejsa,

Jeg kører som topic siger med XP og 98SE i dual boot. Nu er jeg så
efterhånden blevet så glad for XP at jeg vil slette 98SE. Kan der
forekomme nogle problemer ved dette? Jeg vil også gerne have
fjernet 98SE som valg ved opstart af PC så er det vel bare at
ændre boot.ini på XP partitionen eller hvad?

Min boot.ini ser sådan ud som det er nu:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=
"Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

På forhånd tak,
/Kenneth Iversen

Fra : Edmund

Dato : 27-10-02 19:33

DWM wrote:
> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=
> "Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Hvordan starter du win98se når win98se ikke er i boot.ini

--
Mvh Edmund

Fra : DWM

Dato : 27-10-02 19:41

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan starter du win98se når win98se ikke er i boot.ini

Den kommer med en boot menu hvor jeg kan vælge mellem
Windows XP eller Windows. Windows er så Win98SE.
Det er XP´s bootsystem så det burde være en normal boot.ini...
men det er det måske ikke?

/Kenneth Iversen

Fra : Edmund

Dato : 28-10-02 05:32

DWM wrote:
> [...]
> Windows XP eller Windows. Windows er så Win98SE.
> Det er XP´s bootsystem så det burde være en normal boot.ini...

Nej,din boot.ini kan kun starte XP

En der skal starte windows98 ser sådan ud

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Er du sikker på at du ikke har en boot.ini på det andet drev,
og så sat BIOS til at boote på det drev.

Eller måske den slet ikke booter på disk c fordi MBR er ødelagt eller mangler,
og så automatisk gå videre til disk D, fordi boot rækkefølge i BIOS er sat til
først DISK0 så DISK1

Du har vel XP og WIn98 på hver deres disk

--
Mvh Edmund

Fra : DWM

Dato : 28-10-02 11:10

> [...]
> C:\="Microsoft Windows"

> Er du sikker på at du ikke har en boot.ini på det andet drev,

Fandt den her på det andet drev
[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(4)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(4)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"
/fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

> og så sat BIOS til at boote på det drev.

BIOS er normalt sat til at boote på det drev hvor 98 er. Jeg bruger SCSI og det
drev har ID 0. Ved opstart hvis jeg vælger WinXP laver det så det andet drev
om til drev C (ID 14).

> Eller måske den slet ikke booter på disk c fordi MBR er ødelagt eller mangler,
> og så automatisk gå videre til disk D, fordi boot rækkefølge i BIOS er sat til
> først DISK0 så DISK1

Nu er det så ikke fordi at jeg har problemer med at boote på ID 0 (Win98).

> Du har vel XP og WIn98 på hver deres disk

Ja selvfølgelig.

/Kenneth Iversen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-10-02 00:48

DWM skrev i meddelelsen
>BIOS er normalt sat til at boote på det drev hvor 98 er.

Jeg har ikke kendskab til SCSIharddiske, men st godt gæt
går på at du ændre i bios så du starter op på SCSIdisken
og booter på WinXp-cdrommen og vælger at reparere boot
sekvensen.

> Jeg bruger SCSI og det
>drev har ID 0. Ved opstart hvis jeg vælger WinXP laver det så det andet
drev
>om til drev C (ID 14).

Ellers kunde du jo bare vælge at boote på IDEdrevet og bruge
roden til at dirigere booten videre til SCSIdrevet. Ikke særlig
elegant.

mvh
Henning

Fra : DWM

Dato : 29-10-02 10:56

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke kendskab til SCSIharddiske, men st godt gæt
> går på at du ændre i bios så du starter op på SCSIdisken
> og booter på WinXp-cdrommen og vælger at reparere boot
> sekvensen.

Ja den kunne selvfølgelig være en mulighed. Jeg tror at jeg vil prøve at slette
Win98 og gøre det.

> Ellers kunde du jo bare vælge at boote på IDEdrevet og bruge
> roden til at dirigere booten videre til SCSIdrevet. Ikke særlig
> elegant.

Nu har jeg så ingen IDE dreve men kun SCSI.

/Kenneth Iversen