pumper i et 720l
Fra : Christian H

Dato : 27-10-02 16:20

I mit 720l akvarium har jeg lige nu en eheim prof 2228.
Jeg er af den mening at filteret heri er tilstrækkelig, men at der kommer
nok cirkulation i vandet. Derfor havde jeg tænkt mig at købe en eller andet
pumpe, hvis formål udelukkende er at lave bevægelse i overfladen.
I mit akvarium skal der gå tropheus.
Er jeg gal på den?
Hvis ikke hvad vil i så foreslå jeg køber af pumpeværk.
Og så lige et sidespørgsmål:
Skal der være lige så meget vandcirkulation om natten som om dagen?
Jeg ville gerne sætte den ekstra pumpe på tændsluk ur, af hensyn til larm om
natten(der er åbent fra min stue til mit soveværelse).

mvh
Christian H

Fra : Christian H

Dato : 27-10-02 16:57

"Christian H" <ch@gimp.dk> wrote in message
> I mit 720l akvarium har jeg lige nu en eheim prof 2228.
> Jeg er af den mening at filteret heri er tilstrækkelig, men at der kommer
> nok cirkulation i vandet.

Rettelse
....men at der IKKE kommer nok cirkulation i vandet

Fra : Golden Spec

Dato : 27-10-02 17:03

Jeg har en gammel indvendig pumpe hvor jeg kun har beholderen uden indhold
og så selve pumpen til at køre, jeg har prøvet skjule det i baggrunden men
man kan godt se det men hvad pokker det er jo op til en selv hvad man vil
gøre ved det.

Min kører hele døgnet men du kan vel senilt tilslutte det til uret så det
tænder og slukker samtidig med lyset.

Har hørt om nogle der bruger et powerhed, som endelig er til bundfilter med
med en form for beskyttelse så fiskene ikke bliver suget ind og derved blive
hakket i småstykker.

Jeg sender gerne fotos af min løsning.

--
Med Venlig Hilsen
Charlotte & Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-10-02 19:26

Hvorfor skulle du dog slukke den om natten? Holder det op med at blæse hver
nat i afrika?

De billigste og bedste(til prisen) er efter min mening Aquaclear.
www.akvariewest.dk er billige, og de oplyste priser er inkl. forsendelse. En
402 i hvert hjørne + din 2228'er er fint til et 720'er. Aquaclear larmer
ikke ret meget, men om du kan sove til dit akva om natten eller ej, er du
vel bedst selv om at vurdere. Jeg har selv en Tunze med bølge emulater, som
går op og ned i omdrejninger hvert 8 sekund ca., og det var også ved at
drive mig til vanvid om natten, for selvom den er relativ lydløs, forårsager
omdrejningsskiftet en lavfrekvent tone, som går direkte gennem gulvet ind
til mit soveværelse. Vi mennesker brokker os, men tænkt på de stakkels fisk
der skal leve med det 24/7!

Hvis det er til Tropheus'er, er friskt vand meget mere vigtigt end filtre.
Derfor ville 20% vandskifte 2 gange om ugen være at foretrække. Hvis du gør
det religiøst, lad os sige hver mandag og torsdag aften kl 19:00, skal jeg
love for du skal se at fiskene ligefrem står og venter på det nye vand.
Utrolig hvor kloge fisk er, selvom man ofte ikke tror det.

I øvrigt ville jeg hvis jeg var dig hurtigst muligt få noget underlag ud for
enden af din træplade. Det er gralt nok i forvejen, at akva-u-stabil
akvarier KUN hviler på selve alurammen. Bunden på dit 720'er hænger altså
frit i luften ca. 5mm over alurammen. Det er klart en fordel med rene
glasakvarier, da de hviler direkte på bunden, med hele vægten fordelt lige,
og derfor er det svært at ødelægge bunden. Det er det ikke på akva-u-stabil
desværre. Bare en tanke.

Håber du sender nogle pics, når du får sten og fisk i din balje.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein

Fra : Christian H

Dato : 27-10-02 20:06

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> Hvorfor skulle du dog slukke den om natten? Holder det op med at blæse
hver
> nat i afrika?

haha, ja jeg tænkte nok den ville komme :)
Det er udelukkende for min egen skyld, og hvis nu fiskene kan leve med det
uden at få det ringere, tjah, såeh!

> De billigste og bedste(til prisen) er efter min mening Aquaclear.
> www.akvariewest.dk er billige, og de oplyste priser er inkl. forsendelse.

Dem vil jeg lige kigge på.

> Hvis det er til Tropheus'er, er friskt vand meget mere vigtigt end filtre.
> Derfor ville 20% vandskifte 2 gange om ugen være at foretrække.

Lige nu skifter jeg ca 1/3 en gang hver uge. Troede egentlig at det var
rigeligt.
Jeg bor i Sverige, og herovre er vandet en del blødere end i Danmark.
Godt for nogle fisk, men skidt for tropheus.

> I øvrigt ville jeg hvis jeg var dig hurtigst muligt få noget underlag ud
for
> enden af din træplade. Det er gralt nok i forvejen, at akva-u-stabil

Det er et aqualine. Akvastabil lavede ikke den korte udgave af 720'eren, så
jeg måtte finde noget andet.

> [...]
lige,
> og derfor er det svært at ødelægge bunden. Det er det ikke på

Jeg har lagt en flamingoplade under hele akvariet. Troede egentlig at det
rettede op på det problem du beskriver.

Det underlige er at det virker ikke somom at det er akvariet der tynger ude
i højre side!
Jeg kan selvfølgelig med lidt krafter bag, løfte på pladen uden at akvariet
bevæger sig.

> Håber du sender nogle pics, når du får sten og fisk i din balje.

Det skal jeg nok :)

mvh
Christian H

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-10-02 20:23

På Akava-u-stabil og Aqualine eller Aqua Base er rammerne stort set ens. De
er i hvert fald lige "dårlige".

Jeg ville klart vælge en 200*60*60 fremfor den 160*75*60 du har købt. Vi har
haft en lang diskussion om det emne tidligere, så det vil jeg undlade at
kommentere yderligere.

Og nej. Det er naturligvis ikke akvariet der er så skævt, at det tynger
træpladen ned. Det er fordi pladen er skærv. De burde faktisk ligge på
"ryggen", fremfor på "maven". I hvert fald 180 grader fra hvad den gør nu.

De oplysning jeg gav om vand og pumpehandel var med taget på baggrund af at
du boede i DK. Kan ikke udtale mig om SE vand, eller fragtpriser til SE.

Mht. larm fra pumperne. Mon ikke du bare som os andre skulle lære at leve
med larmen?

Fra : Christian H

Dato : 27-10-02 20:39

> Jeg ville klart vælge en 200*60*60 fremfor den 160*75*60 du har >købt.

I stuen er der plads til 160, så der var ikke så meget at rafle om!

> Mht. larm fra pumperne. Mon ikke du bare som os andre skulle lære at leve
> med larmen?

Jeg har nu lært at leve med larmen fra 2228'eren.
Og det er MERE end rigeligt!

Christian H

Fra : J@N

Dato : 28-10-02 08:14

> "Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
>
> I stuen er der plads til 160, så der var ikke så meget at rafle om!

Det er helt klart den bedste model du valgt, den er nemmere at indrette.
Jeg har selv haft en 'tagrende' på 200 cm og ville i dag vælge 160 cm
modellen, rigtig gode mål.

Jan