Velfungerende, forsvundne skrifter
Fra : Martin Petersen

Dato : 27-10-02 13:56

I forbindelse med at min 8500 (9.1) er ethernettet sammen med min ny
iBook for at overføre arkiver, ville jeg overføre skrifterne "Bookman"
og "Avant Garde". Men sjovt nok er de der slet ikke. Pist væk, selv om
8500'erens skriveprogrammer glimrende kan skrive med dem, også efter
genstart ...
En søgning på usynlige filer både med Sherlock og File Buddy gav intet
resultat. Hvor gemmer de sig - og hvorfor?
v.h
Martin

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-10-02 22:33

Hej Martin

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> En søgning på usynlige filer både med Sherlock og File Buddy gav intet
> resultat. Hvor gemmer de sig - og hvorfor?

De kunne ligge inde i selve systemkufferten, der ligger de godt skjult
for alle søgeprogrammer; men bare dobbeltklik på den i FInder (den
ligger i Systemmappen)

Normalt er det nu kun courier og helvetica, tror jeg nok, og så
systemlydene og tastaturlayoutene, der ligger dernede; men de andre
kunne jo være smuttet derind.

Det er da et forsøg værd.

Held og lykke, Sebastian

> Martin

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-10-02 23:27

d. 27/10/02 22:32 skrev Sebastian Adorján Dyhr på sadyhr@mail.tele.dk i
artiklen 1fkqjv2.1tifalvzkhl8gN@0xc3d7f448.arcnxr10.ras.tele.dk:

> [...]
>
> Normalt er det nu kun courier og helvetica, tror jeg nok, og så
> systemlydene og tastaturlayoutene, der ligger dernede; men de andre

Hej Sebastian

Tak for tippet, jeg prøvede, men de var der ikke.
v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-02 00:09

d. 27/10/02 23:27 skrev Martin Petersen på martinmarius@petersen.mail.dk i
artiklen B9E226D3.9812%martinmarius@petersen.mail.dk:

> de var der ikke.

- øh, og hvor finder jeg i det hele taget skrifterne "Bookman" og "Avant
Garde" - de er ikke til at hive ud af de systemcd'er jeg har, (8-9) med
TomeWiewver eller noget.
Er der måske en eller anden der ligger inde med dem?
v.h.
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-02 16:47

Hej Martin

Prøv at kigge i selve arkivet 'System'. - Det skulle ikke undre mig spor,
hvis de er blevet lagt derind... Det er ikke første gang, jeg har set
fænomenet, - at skrifterne flyttes til 'System' og ikke til mappen
'Skrifter'.

I 'gamle' dage var 'Bookman' og 'Avant Garde' to af de klassiske Mac
skrifter - helt tilbage fra System 6.07. I de gamle systemer skulle
skrifterne ligge i selve systemkufferten. Hvis du så har haft et par af
de gamle skrifter, er de fuldt associeret til 'System' og vil blive lagt
derind, selvom de rettelig skulle ligge i 'Skrifter'.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-02 22:56

> [...]
> de gamle skrifter, er de fuldt associeret til 'System' og vil blive lagt
> derind, selvom de rettelig skulle ligge i 'Skrifter'.

Det var også hvad Sebastian foreslog, men de er der altså ikke.
Men de optræder - og virker - i alle programmer, mærkeligt, ikke?
Og Sherlock finder dem IKKE.
Hvis ikke det var fordi jeg gerne ville kopiere dem med over på min nye
iBook, kunne det også være lige meget - for de VIRKER jo som sagt på
85'eren, selv om de "ikke er der".
v.h
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-02 03:54

Martin Petersen wrote:

> Det var også hvad Sebastian foreslog, men de er der altså ikke.
> Men de optræder - og virker - i alle programmer, mærkeligt, ikke?

Det så jeg lige... Men de _ER_ der et eller andet sted!

> Og Sherlock finder dem IKKE.

Sherlock er nu ikke det bedste program til at finde filer med. Har du Norton
6? så prøv at bruge 'FastFind' fra NU.

Hvis du har DiskTracker, kan du lave en opdateret database over alt, hvad du
har på din(e) harddisk(e) med den og så bruge søgemaskinen i DT til at finde
skrifterne med. Øverst vil du så kunne se i hvilken mappe skrifterne er lagt.

....Jeg kommer til at tænke på, - har du kigget i udvidelsesmappen? - om de
skulle ligge dér. Nogle programmer installerer faktisk skrifterne i
udvidelsesmappen, og de virker ganske udmærket derfra også.

> Hvis ikke det var fordi jeg gerne ville kopiere dem med over på min nye
> iBook, kunne det også være lige meget - for de VIRKER jo som sagt på
> 85'eren, selv om de "ikke er der".

Hvilket system kører du? - OS 8.6 eller 9.x? - Prøv at tage et kig i mappen
'Programunderstøttelse -> 'Adobe' -> 'Fonts', - om de skulle have forvildet
sig derind.

Bruger du et eller andet skriftstyringsprogram - SuitCase, FontReserve, Fonts
Manager eller lignende?. Så gå ind i de lister, som programmet danner og se,
hvor skrifterne har forputtet sig.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-02 17:59

Hej Erik
Tak for svaret.

> Sherlock er nu ikke det bedste program til at finde filer med. Har du Norton
> 6? så prøv at bruge 'FastFind' fra NU.
Fandt dem ikke.

> [...]
> skrifterne med. Øverst vil du så kunne se i hvilken mappe skrifterne er lagt.
Den har jeg ikke - og det er jo en løsning der kræver ARBEJDE, så den
afstår jeg fra længst muligt

> ....Jeg kommer til at tænke på, - har du kigget i udvidelsesmappen? - om de
> skulle ligge dér. Nogle programmer installerer faktisk skrifterne i
> udvidelsesmappen, og de virker ganske udmærket derfra også.
De er ikke i udv.-mappen. Dog har jeg ikke checke de mapper der ligger i
udv.mappen. Et lille job til i aften.

> Hvilket system kører du? - OS 8.6 eller 9.x? - Prøv at tage et kig i mappen

9.1 på 8500'eren.

> 'Programunderstøttelse -> 'Adobe' -> 'Fonts', - om de skulle have forvildet
> sig derind.
Godt bud, men de var der ikke.

> Bruger du et eller andet skriftstyringsprogram - SuitCase, FontReserve, Fonts
> Manager eller lignende?. Så gå ind i de lister, som programmet danner og se,
> hvor skrifterne har forputtet sig.

Det gør jeg ikke, men jeg må jo lede videre. Som du siger, de må jo være
der når programmerne kan bruge dem.

I øvrigt melder Norton DiskDoctor at den "ikke kan fuldføre testen" på
min systempartition; når man siger ok, går den videre alligevel, men
melder til sidst at der er noget af disken der ikke kunne
diagnosticeres. Og desuden er den igen begyndt at få en "AppleGuide
Adresserror" der bomber den ved en del opstarter. (Igen ...) Så måske er
den ikke så fandens sund mere ...

v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-02 21:11

De var røget i en anden skrifts skriftkuffert. Øh, kan man bare oprette
en ny skriftkuffert ved fx. at kopiere én, tømme den og give den nyt
navn?
Martin

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 30-10-02 00:02

Hejsa.

> [...]

> De var røget i en anden skrifts skriftkuffert. Øh, kan man bare oprette
> en ny skriftkuffert ved fx. at kopiere én, tømme den og give den nyt

Det plejer at virke i 7.5.5.; men noget foresvæver mig, at det egl
skulle være usundt, noget med font id, måske?

/Sebastian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-02 06:31

Hej Martin

- Tja, det var så lige den mest alm. fejl, som ikke blev nævnt
tidligere...

Og ja, du kan oprette alle de kuffertr du vil på den måde, som du
beskriver. Jeg bruger selv den metode på en ældre PM 7200, hvor jeg har
godt og vel 250 skrifter, - selvom systemet reelt er begrænset til 96
skrifter, - men det er kun 96 skriftkufferter.... Så jeg har samlet alle
skrifter af en bestemt familie / type i én kuffert, - fx. alle Serif
skrifter i én kuffert, - alle Sans Serif i en anden, - alle gotiske
skrifter i en tredie, - Script skrifter i en fjerde. - Store familier som
fx. Garamond, Copperplate, Arial, Helvetica, osv. - har deres egne
kufferter, - så på den måde har jeg 'kun' 27 skriftkufferter på min OS 8.1
maskine.

Martin Petersen wrote:

> De var røget i en anden skrifts skriftkuffert. Øh, kan man bare oprette
> en ny skriftkuffert ved fx. at kopiere én, tømme den og give den nyt
> navn?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-10-02 19:26

> [...]
> fx. Garamond, Copperplate, Arial, Helvetica, osv. - har deres egne
> kufferter, - så på den måde har jeg 'kun' 27 skriftkufferter på min OS 8.1

Hej Erik
Tak for svaret - der fik jeg et par gode ideer til en mørk
efterårsaften!
Martin

Fra : Storm

Dato : 30-10-02 08:51

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Øh, kan man bare oprette
> en ny skriftkuffert ved fx. at kopiere én, tømme den og give den nyt
> navn?

Ja

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-10-02 19:26

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja

Tak, så kan jeg begynde at ordne sagerne!
v.h
Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-02 18:08

> [...]

> Hvis ikke det var fordi jeg gerne ville kopiere dem med over på min nye
> iBook, kunne det også være lige meget - for de VIRKER jo som sagt på

Hmm... prøve at søge efter usynlige filer i Sherlock og se om de er på
listen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-02 20:11

d. 29/10/02 18:08 skrev René Frej Nielsen på spam02@tdcadsl.dk i artiklen
1fktu9f.ktbr5x1vypkw2N%spam02@tdcadsl.dk:

> Hmm... prøve at søge efter usynlige filer i Sherlock og se om de er på
> listen.

Det har jeg prøvet uden resultat.
Martin

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 29-10-02 21:37

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> d. 29/10/02 18:08 skrev René Frej Nielsen på spam02@tdcadsl.dk i artiklen
> 1fktu9f.ktbr5x1vypkw2N%spam02@tdcadsl.dk:

> Det har jeg prøvet uden resultat.

Når ingen af de forslåede metoder er i stand til at finde disse
skrifttyper, og de er til rådighed i alle programmer med en
skriftmenu,er vel den eneste tilbageværende mulighed, at de befinder sig
i en skriftkuffert med et andet navn.

Altså, prøv at åbne alle skriftkufferter med et "ikke-skriftype" navn og
se om de skulle gemme sig her.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-02 22:48

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> i en skriftkuffert med et andet navn.
>
> Altså, prøv at åbne alle skriftkufferter med et "ikke-skriftype" navn og

Som du kan se andetsteds i tråden, har du fuldstændig ret!
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-02 06:07

Hej Martin

- Jeg sidder og får en (måske skør) idé... Du skulle vel ikke ved et
tilfælde være kommet til at lave en permanent RAM disk partition, hvor der
ligger en usynlig systemmappe på? - RAM disken kan også være opstået som en
'skygge disk' / 'skyggepartition' (shadow Disk), som så indeholder et
system.

'Skyggediske' kommer dog normalt ikke på OS 9.x, - indtil nu har jeg kun
oplevet det et par gange. Og i begge tilfælde var det forårsaget af fejl i
directory filens MDB struktur. - Det passer faktisk meget godt sammen med,
at du i et andet indlæg skriver, at NDD ikke kan undersøge et bestemt område
på din disk.

Så jeg tror, du skal have fat i og bruge DiskWarrior og lægge en ny
filstruktur på disken. DW vil så også gendanne evt. filer, der er blevet
beskadiget, så de er blevet usynlige, så de ikke kan findes med alm.
søgeprogrammer.

Prøv også lige at checke, om du har en usynlig fil, der hedder noget i
retning af 'Tmp_fonts' / 'temp_fonts' med en skriftkuffert som symbol. Gør
den synlig med FileBuddy og åbn den og se, om der ligger noget i den, -
normalt skal den være tom.