Grønne agler
Fra : Johnny Horn

Dato : 27-10-02 13:24

Hjælp

Hej er der nogen som vil fortælle mig hvordan jeg slipper af med mine
forbannede alger , jeg har ca 500 liter Akv. og en algevækst som er
eksploderet .Er der en vej uden om at tømme hele skidtet og koge alt
indhold.

Johnny

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-10-02 13:41

Det sidste du skal gøre, er nok at koge alt indholdet. Især fiskene!

Hvilke fisk har du? Har du planter? Hvis ja, bruger du gødning? Hvor meget
lys? Hvilken farve er pærene/rørene ? Blødt eller hårdt vand? Hvilke
dekorationsmaterialer er der i akvariet? Er det nyopstartet? Hvilken pumpe?
Er der cirkulation i vandet?

Grunden til at der er alger, er jo fordi de kan få den fornødne nærring til
at vokse og formere sig. Ville hjælpe en del hvis du kunne svare på
ovenstående spml.

Tab ikke modet! Algerne skal nok forsvinde, men det kræver lidt tålmodighed.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein

Fra : Johnny Horn

Dato : 28-10-02 19:26

Hej Thomas , tak for dit indlæg

som svar på nogle af dine spml ,

Jeg har 4 store scalarer, 30 stoooore neon fisk 4 kobbermaller og en kæmpe
pragtsmerling
Jeg havde et godt tilvokset akvarie med flere moderplanter.
kunstlys ca. 10 timer 2 rør 160 cm.
rimeligt hårdt vand
akvariet har nu kørt ca. 1,5 år
2 gulvpumper en eheim 600 l/t & Fluval 420 l/t ,

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-02 19:54

Johnny Horn wrote:
> kunstlys ca. 10 timer 2 rør 160 cm.

Som Thomas også spurgte - hvilke rør / farve ?

Nogle af de rør der sælges til akvarier f.x. Grolux og
lign. gavner mest algerne......

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-10-02 21:10

Hvor nye er rørene? Et neon rør skal som udgangspunkt(med undtagelse af
Triton) skiftes hver 12 måned.
Får dit akvarie megen direkte sollys, og hvis ja, hvornår på døgnet?

Fiskebestand og pumpe lyder fint. Fodre du meget? Og med hvad? Algeboom kan
godt komme efter man skifter fra frossenfoder til flagefoder, da man ofte
har tendens til at ovrefoder med falgefoder, det det syner af meget lidt, i
forforhold til frosne myggelarver eller artemia for eks.

Det mest sandsynlige efter min mening, er nok lyset. Enten for meget, eller
for ringe kvalitet.

Jeg vil absolut ikke anbefale dig snegle, med mindre du ønsker at have dem
som et fast indslag i fremtiden, eller med mindre du er træt af dine
planter.

De alger du har, hvordan ser de ud? Er det en "græsplæne"(som efter min
mening kan være utrolig smukke, såfremt de er ønsket), trådalger eller alge
"tæpper"?

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 29-10-02 18:42

Hej,

> Hvor nye er rørene? Et neon rør skal som udgangspunkt(med undtagelse af
> Triton) skiftes hver 12 måned.

Det er vist mest for at glæde producenterne, tror jeg. Så længe du gradvist
tilvænner fisk og planter til de nye rør, kan jeg ikke se nogen som helst
problemer med at beholde rørene til du selv bliver træt af det.

Planterne vænner sig til den gradvist faldende lysstyrke (medmindre det er
særdeles lyskrævende planter) og især hvis du har flere rør over akvariet
som du ikke isætter samtidig kan jeg ikke se noget problem i at lade rørene
"leve tiden ud".

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-10-02 19:02

Det er ikke korrekt. Langt de fleste algeproblemer skyldes dårligt lys. Det
er vigtigt at skifte alm. 26mm neon rør ud ofte. Derimod kan T5 rør(16mm)
holde i 5 gange så lang tid, uden at miste mere end ca. 10% af den
oprindelige styrke.

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-10-02 20:13

Thomas Schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:apmieq$dd2$1@sunsite.dk...
> [...]
> er vigtigt at skifte alm. 26mm neon rør ud ofte. Derimod kan T5 rør(16mm)
> holde i 5 gange så lang tid, uden at miste mere end ca. 10% af den

Det er helt rigtigt at T5 rørene holder i meget længere tid, men det duer
ikke rigtigt at sammeligne dem med
almindelige lysrør. T5 rørene bruger markant meget mere strøm, og
armaturnene er hammer dyre. 1 dobbelt armatur
koster ca kr. 1100 og rørene er heller ikke billige, ca kr. 250 pr. stk

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-10-02 22:13

Det er ikke korrekt. Eller dvs. Det afhænger jo af størrelse og features.
Det er klart et 60cm dobbelt armatur 2x24W ikke koster det samme som et
160cm 2x80W med fade in/out funkiton. Jeg har selv 4x24W over mit akvarie,
og jeg betalte 1600 inkl rør og reflektore for 2 dobbeltarmatur. Desuden har
jeg forbylig købt et nyt rør hos min lokale elbutik som i forvejen tager
overpriser for alt. Regningen lød på kr. 118,- for et Osram 860/11 i 24W.

Det heller ikke korrekt at sige T5 bruger mere strøm. Et 58W T5 bruger lige
så meget som et 58W T8(26mm rør). Men det er korrekt hvis du sammeligner
størrelser, er der energiforbrugsforskel ligesom det er udbytteforskel. Til
folk det ikke vil bruge HQI, er 160cm/80W da en meget velkommen gave til
saltvandsakvarister og sikkert også plantefreaks.

T5 var nu mere bare for at pointere at alle regeler har undtagelser.

Fra : Steen Suder

Dato : 29-10-02 20:51

Kim Gam-Jensen wrote:
> [...]
> som du ikke isætter samtidig kan jeg ikke se noget problem i at lade rørene

Det er også vigtigt at iagttage ændringen i spektralsammensætning ved
aldrende rør. Dét kan man også kalde "dårligt lys".

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-10-02 22:13

Præcis.

Fra : HD

Dato : 27-10-02 15:42

Hej
Grønne alger fjernes uden besvær og er ikke et problem.
Akvariet dækkes over helst med sort plastikog holdes helt tildækket for lys
i 3-6 dage så er algerne fjernet, men kik hellere på hvorfor du får alger(
de opstår af for meget dagslys ) det vigtigste er at fjerne orsagen til
problemer opstår eller er behandlign unøvendig.
M.V.H.
Hans Danielsson

Fra : Søren Carstens

Dato : 27-10-02 19:27

Hej, Du kan også med held tilsætte et antal mysteriesnegle. De ynder at
fortære de grønne alger. Jeg har på ca. 10 dage næsten renset et 63 liters
akvarium for grønalger. Jeg ved godt, at man risikerer at få temmelig mange
snegle til sidst, men dem kan man jo rydde ud i hen ad vejen.

Mvh,
Søren
virgilante@sol.dk

Fra : Johnny Horn

Dato : 28-10-02 19:21

Mysterie snegle er afprøvet , det kostede mig de fleste af mine ellers så
pæne planter, de elsker sværdplanter

Johnny

Fra : Hr. Petersen

Dato : 28-10-02 15:11

Du kunne også prøve at putte nogle vandpest eller pistia flydeplanter i - de
æder godt med næring.