Højde på ViaAqua VA-750 + vandskift
Fra : Chrille

Dato : 27-10-02 12:54

Hej Gruppe

Jeg har anskaffet mig et 325 liter akvarie. Jeg mangler dog et bord at
stille det på samt en pumpe. Da ViaAqua's VA-750 virker som et udemærket køb
regner jeg med at købe sådant en.

Jeg vil bygge et bord og regner med at have 60 cm frihøjde inden under
bordet således at pumpen kan stå der, den er opgivet til at måle 49 cm i
højden. Men er de 60 cm nok når først der kommer slanger på pumpen? Er der
ikke en af jer der har denne model der kan måle efter?

Lige en anden ting, i mit nuværende 128 liter er det ikke et problem at
bruge spande når man laver vandskift. Men når der skal skiftes vand i det
nye bliver der nogen flere ture med spanden.. hvordan gør i andre det? Er
det smart at få fat i en pumpe der kan klare det?

Mvh
Christer

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-10-02 13:09

Da jeg havde store akvarier, brugte jeg en haveslange, og lod vandet løbe
direkte ned i afløbet på mit badeværelse. Når der så skulle vand på igen,
monterede jeg en haveslange på vandhanen, og kunne så spare de mange
"vandreture". Desuden undgår man "interval kalk(skidt)renderne" som ofte
fremkommer når du kun påfylder mindre portioner vand af gangen.

Lige pt har jeg et 130L saltvands akvarie, og de 20L jeg skifter en gang pr
10 dag, overlever jeg nok de 2 ture der bliver med min lille 10L spand.
Til påfyldning har jeg en 100L spand som altid står med friskt saltvand. Jeg
bruger bare den cirkulaitonspowerhead som der sidder i spanden hele tiden
til at fylde vand på igen med. Det sker vha. den berygtede haveslange.

Det bord der står under mit akva, er 55cm højt. Der står en Eheim
spandpumpe, og der er masser af plads til slanger osv.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein