Virus chek af E-mails
Fra : Hostmaster

Dato : 27-10-02 11:31

Vi er ved at planlægge at flytte en del af vores webhoteller og nye hoteller
over på linux platformen.

Jeg vil i den forbindelse spørge omkring virus chek af mails.
Lige nu køre alt vores mail på 2 windows 2000 servere. Maskinerne køre
rekundans og ligner hinanden på en prik. Og på begge maskiner køre mcafee's
antivirus com commandline scanner på alle mails der går ind igennem
systemet.
Den opdatere automatisk 4 gange dagligt. Og den fanger rigtigt mange mails
med virus.

Kan dette lade sig gøre på en linux maskine, ikke nødvendigvis med mcafee
med evt. andre produkter. ?

Alternetivet er jo at køre alt mail ind igennem vores windows 2000 mail
cluster. Og så bare lade windows maskinerne sende alle mails ind til linux
boxen bag efter. Så er de jo chekket for mails.

Men der kommer jo endnu et led på kæden og endnu en fejlkilde, så det ville
jeg helst undgå. Men jeg vil ikke droppe virus chek.

Hvad anbefaler i ?

James

Fra : Lars Henriksen

Dato : 27-10-02 15:25

Hostmaster wrote:
> Vi er ved at planlægge at flytte en del af vores webhoteller og nye hoteller
> over på linux platformen.
Lyder som en god ide.

<SNIP>
> Kan dette lade sig gøre på en linux maskine, ikke nødvendigvis med mcafee
> med evt. andre produkter. ?

Ja

> Hvad anbefaler i ?
Jeg har positive erfaringer med 'sweep' fra Sophos (www.sophos.com)
Du kan køre mails gennem 'sweep' på flere forskellige måder. De to jeg
kender er med 'amavis' og 'sophie'

Hvis i har høj load på mailserverene er 'sophie' nok lige værd at se
lidt på: http://www.vanja.com/tools/sophie/

Se også amavis:
http://amavis.sourceforge.net/

Begge tools kan interface til en række af de mest populære MTA'ere.

held og lykke

Lars

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-10-02 16:00

Hostmaster wrote:

> Kan dette lade sig gøre på en linux maskine, ikke nødvendigvis med mcafee
> med evt. andre produkter. ?

McAfee findes mig bekendt også til Linux, hvor godt den kan integreres
med en mailserver ved jeg dog ikke. Jeg ved at vores mailserver kører
Linux og alle emails bliver scannet med amavisd-milter (http://amavis.org/).
Der er sikkert mange andre muligheder, jeg ikke kender.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : René Rosenbcek-Larse~

Dato : 31-10-02 10:27

"Hostmaster" <hostmaster@jemmer.dk> wrote in message
> [...]
> med virus.
>
> Kan dette lade sig gøre på en linux maskine, ikke nødvendigvis med mcafee

Symantec ScanEngine kører bl.a. under Red Hat Linux 6.2, 7.1, 7.2 og
performer IMHO rigtig godt. Så det kunne være en løsning under Linux. Du er
velkommen til at kontakte mig pr. e-mail, hvis du vil have mere info.

-René

Fjern REMOVE_THIS fra e-mail adressen, så skulle den virke...