Fedteri med <font> og <h1>..<h6>
Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 27-10-02 10:46

Hej alle

Jeg sidder lige og fedter rundt i noget validering:

Min kode ser sådan ud:

This web-site is primary made to present myself, and you can choose to read
my curriculum vitae and my personal profile.<br><br>
My interests are mainly about flying, and this site contains a lot of useful
information and links. Also there are links to a lot more of my
interests.<br><br>
This web-site is also dedicated to the Hougesen family. It makes it possible
to members of the family to search for information on each other, e.g.
addresses, birthdays and much more.<br><br>
I hope you will enjoy Your stay here, and that you will find the information
You needed. Please feel free to send me a mail with comments or suggestions
about this site.<br><br>
Please be aware that this site is not yet completed. There are some pages
that have not been finished, and therefore I kindly ask you to have patience
with me. The pages will be uploaded as soon as I finish them.<br><br>
Yours faithfully<br></font>

Hvorfor må jeg ikke lave en <h3> i en <font>???

Hvordan kan jeg omgås dette problem, måske deklarere at jeg vil bruge arial
til al min tekst på siden.

Måske jeg kunne slippe for at lave en masse <font> -koder i mine sider. De
fylder jo lidt.

mvh Stiig
stiig@hougesen.com
www.hougesen.com

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-10-02 11:40

"Stiig L Hougesen" <stiig@hougesen.com> wrote in

> Hvorfor må jeg ikke lave en <h3> i en <font>???

Et inline element kan ikke indholde et block element. Du skal bruge noget
lignende:

<h3><font>overskrift</font></h3>

Dog bør du slet ikke bruge <font>.

Brug CSS. http://html.dk/artikler/

> Måske jeg kunne slippe for at lave en masse <font> -koder i mine sider.
> De fylder jo lidt.

Brugg CSS.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-10-02 11:54

Stiig L Hougesen skrev:

> Hvorfor må jeg ikke lave en <h3> i en <font>???

Fordi <h3> er et block-level element (dvs. medfører afsnitskift) mens

Et block-level element kan ikke være indeholdt i et inline-level
element.

Hvis du insisterer på at bruge <font> skal det altså være inden i <h3>.

> Hvordan kan jeg omgås dette problem, måske deklarere at jeg vil bruge arial
> til al min tekst på siden.

Du kan (og bør) bruge Cascading Style Sheets, som er en teknologi der
gør dig i stand til at angive typografi (og evt. layout) for flere sider
ad gangen, så du helt slipper for at bruge <font> nogensinde igen.

Jeg tror nok at Html.dk’s indføring er ganske udmærket:
<http://www.html.dk/tutorials/css/>

Men du kan jo også prøve:
<http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp>

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-10-02 12:30

Stiig L Hougesen wrote in <3dbbb5e1$0$786$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:
> Jeg sidder lige og fedter rundt i noget validering:
>
> Min kode ser sådan ud:

> web-site</h3>
> This web-site is primary made to present myself, and you can

Jeg har lige en stak tips til dig. :)

Som du allerede har fået at vide, så bør man ikke længere bruge
"font"-tagget. Den "rigtige" måde at lave HTML i dag er sådan her:

Først laver du dit indhold med HTML. Derefter tilpasser du designet med CSS.

Hvis jeg skulle skrive den tekst, så ville jeg bruge denne htmlkode:

<h1>Welcome to my web-site</h1>
read my curriculum vitae and my personal profile.</p>
useful information and links. Also there are links to a lot more of my
interests.</p>
possible to members of the family to search for information on each other,
e.g. addresses, birthdays and much more.</p>
information You needed. Please feel free to send me a mail with comments or
suggestions about this site.</p>
that have not been finished, and therefore I kindly ask you to have
patience with me. The pages will be uploaded as soon as I finish them.</p>

Bemærk:
Den første overskift er "h1", ikke "h3". Du skal ikke vælge ud fra
størrelsen eller udseenet.
Hver afsnit er markeret med "<p></p>". P'et står for "paragraph" = "afsnit".
Der er ingen angivelse af udseende overhovede.

For at få det udseende du vil have, kan du fx. indsætte dette mellem <head>
og </head>:

body {
Color: #000000;
Font-family: Arial, sans-serif;
}
h1 {
Font-size: 1em;
}

Først siger jeg at alt skal være sort, og med skriften "Arial". Hvis
skriften "Arial" ikke er tilgængelig, skal der bare bruges en font uden
"fødder".
I stedet for "body" kunne jeg have skrevet "h1 p". Så ville det kunne ændre
på overskrifter (level 1) og afsnit.
Derefter specificerer jeg at overskrifter niveau 1 skal have normal
størrelse. (1em = normal, 2em = dobbelt, 1.2em = lidt større end normal)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-02 13:55

Niels Andersen skrev:

> I stedet for "body" kunne jeg have skrevet "h1 p".

Der mangler et ret betydende komma i den definition.

"h1 p" betyder et p-element der ligger inde i et h1-element.
"h1, p" betyder et p-element eller et h1-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-10-02 15:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in <Xns92B48D91271B7jcdmfdk@127.0.0.1>:
> Der mangler et ret betydende komma i den definition.

Hov, sorry. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 27-10-02 12:57

Hej Stiig

Stiig L Hougesen wrote:
> This web-site is primary made to present myself, and you can choose to read
> Yours faithfully<br></font>

> Hvorfor må jeg ikke lave en <h3> i en <font>???

Fordi font er et såkaldt "inline element" og h3 er et "block element".
Inline elementer må ikke omkranse block elementer. Hvis du skal lave
korrekt kode ved brug af font elementet er du altså nød til at bruge
rigtig mange font elementer.

Det er meget lettere at bruge styles (CSS). Hvis du vil have al skrift
på siden til at være Arial kan du indsætte det som en style i dit body
element:

Hvis ikke skrifttypen Arial er installeret på den PC siden ses på, så
vil der blive brugt en anden skrifttype i sans-serif familien.

Stig.