Spinat og nitrat?
Fra : Bettina Madsen

Dato : 27-10-02 10:19

Hej!

Er der nogen der kan give en grundig
forklaring på hvorfor der omdannes nitrat til
nitrit i spinat under de rette forhold?
Eller evt. kan henvise til en god hjemmeside.
Jeg bliver altid i tvivl om hvordan det skal
forklares.

Bettina

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-02 13:12

Bettina Madsen <bettina@cyberdude.dk> skrev i en
> [...]
> nitrit i spinat under de rette forhold?
> Eller evt. kan henvise til en god hjemmeside.
> Jeg bliver altid i tvivl om hvordan det skal

Jeg er ikke kemiker, men hvis du spiser nitrat vil der kunne opstå nitrit i
din krop alligevel.
Om nogen år vil man sikkert kunne købe nitratholdigt drikkevand i
helsekostforretningerne, da det har vist sig at det sterile vandværksvand er
sundhedsskadeligt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-10-02 10:06

> [...]
> nitrit i spinat under de rette forhold?
> Eller evt. kan henvise til en god hjemmeside.
> Jeg bliver altid i tvivl om hvordan det skal

Omdannelsen sker via bakterier, der arbejder
anaerobt - d.v.s. uden ilt. De bruger så ilten
fra nitrat i deres energistofskifte.
Svaret er at det sker hvis spinaten ikke er
behandlet på en måde, der har dræbt bakterierne.

For store mængder nitrit er skadeligt. Men faktisk
så dannes der nitrit ud fra nitrat i mundhulen.
Der kan danne nitrat i spyt, så processen er ikke
afhængig af tilførsel af nitrat med drikkevand eller
grøntsager.
Nitritdannelsen i munden har et formål. Nitrit
er en del af vor immunforsvar - det er nitrit
der forhindrer f.eks. Salmonellabakterier i at
trives.

Per A. Hansen