Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Q : Første Digital kamera ???
Fra : Allan Henriksen

Dato : 27-10-02 08:17

Hejsa allesammen
Jeg er total nybegynder på digitalt kamera området også på kamera i helhed,
men jeg kan godt se om jeg er tilfreds med et billede. Jeg skal snart have
et digital kamera i prisområdet optil 4000kr, måske lidt over. Jeg har kun
et kamera som jeg overvejer og det er Fuji FinePix 2800 Zoom og måske Fuji
FinePix A303, har I nogen forslag. Allehelst link til en side med billeder
taget med det og anmeldelse.

Når man køber en digital kamera over nettet, hvordan kan man så gøre det,
jeg vil selvfølgelig foretrække at jeg vil kunne teste/se kameraet i brug
før jeg køber/beholder kameraet. Er der nogen gode steder at købe digital
kamera på nettet, det skal være i Danmark.

På forhånd mange tak :)
--
Allan Henriksen

Fra : Allan Henriksen

Dato : 27-10-02 08:32

Det skal lige siges, at jeg skal bruge kamerat til at almindelig familie
brug, men jeg vil bare gerne have et som tager nogle gode billeder. Med
tiden kunne det også være at jeg ville bliver mere interesseret, så det må
gerne have nogle features.
--
Allan Henriksen

Fra : Patrik

Dato : 27-10-02 10:19

Hej Allan!

En liten checklista:
- Ska kameran alltid kunna bäras med överallt? En skrymande kamera är
besvärligare att ha med sig än en kamera som ryms i bröstfickan på en
skjorta.

- Hur ska bilderna pressenteras? Utskrift på papper eller enbart visning på
datorskärm. En bildskärm har 72 linjer per tum. En utskrift på papper kräver
mer pixlar än för skärmvisning på samma yta.

- Hur mycket inställningsjobb vill du göra själv? Systemkameror eller
hybrider av dessa har inställningsmöjligheter, medan kompaktkameror har
färre möjligheter till inställning.

- Vilka minneskort används?

- Hur förs bilderna över till datorn?

- Vilken sorts batterier används? (kan batterier köpas i en kiosk?)

Sist men inte minst är ju priset avgörande. www.pricerunner.se brukar ge en
bra översikt av kameror och även priset för dessa i Sverige, men även i
andra länder. När jag för något år sedan studerade prisbilden, så kom jag
fram till prisnivån i Sverige var lägre än i Danmark, Finland och Frankrike.

Jag tycker att en kamera som köps idag behöver ha 3 miljoner pixlar eller
mer. Min erfarenhet är att det behövs ett datorbaserat mörkrum för
efterbehandling av bilderna. Paint Shop Pro och Photo Shop är exempel på
sådana.

I juli köpte jag en Minolta Dimage 7i och det har aldrig varit så kul som nu
att fotografera. efterbehandlingen gör jag i Paint Shop Pro.

Lycka till!

/Patrik
http://w1.855.telia.com/~u85524564/fotogalleri.htm

----

Fra : Allan Henriksen

Dato : 27-10-02 10:47

"Patrik" <strulputte@myrealbox.com> wrote in message

> [...]
> - Ska kameran alltid kunna bäras med överallt? En skrymande kamera är
> besvärligare att ha med sig än en kamera som ryms i bröstfickan på en

Kameraet skulle gerne kunne tages med overalt, men det behøver ikke at
skulle være i en brystlomme, det kan godt være i en håndtaske eller ligende.
Jeg vil gerne have det med til familie fester, på ferie og ligende. Så det
skulle gerne kunne tage pæne billeder tæt på og langt fra.

> [...]

kräver
> mer pixlar än för skärmvisning på samma yta.

Billederne skal stort set kun bruges på computer, til brug som et fotoalbum,
men en udskrift i ny og næ vil det nok også blive til, men det er ikke noget
som skal lægges så stor vægt på.

> - Hur mycket inställningsjobb vill du göra själv? Systemkameror eller
> hybrider av dessa har inställningsmöjligheter, medan kompaktkameror har
> färre möjligheter till inställning.

Jeg ved ikke lige hvad du tænker på her, men hvis det er
indstillingsmuligheder på kamerat, må det godt have nogle indstillings
muligheder, men heller ikke for mange, sådan at der skal bruges meget tid
før man kan tage et billede, men nogle gode og fornuftige features skal der
helt klart være på. Da jeg er nybegynder har jeg dog ingen anelse om hvilke
indstillinger som er vigtige.

Hvis der er indstallering af software på computer du tænker på, så gør det
ikke noget, jeg er EDB man så software røre mig på ingen måde.

> - Vilka minneskort används?

Jeg ved ikke lige hvad minneskort betyder, men jeg tror det betyder
hukommelse som skal bruges, der vil jeg nok fortrække Compact Flash, sådan
at man kan tage nogle stykker med i tasken på ferie f.eks. Plus at det er
nemt at opgradere med mere hukommelse.

> - Hur förs bilderna över till datorn?

Jeg vil nok fortrække USB til dataoverførsel, men det er vel også det mest
brugte idag.

> - Vilken sorts batterier används? (kan batterier köpas i en kiosk?)

Jeg vil fortrække et specielt batteri til kamerat, helst ikke dem som man
køber i kiosker, de løber så hurtigt tør for strøm. Men jeg ved ikke om de
findes til kameraer, men ellers bare nogle opladelige nogle.

> [...]
> andra länder. När jag för något år sedan studerade prisbilden, så kom jag
> fram till prisnivån i Sverige var lägre än i Danmark, Finland och

Jeg vil gerne købe mit første kamera i Danmark, selvom det måske er lidt
dyrere, for hvis der skulle blive problemer skal jeg ikke sende kameraet så
langt og jeg kan snakke med en Dansker om problemet. Jeg vil give op til
omkring 4000kr måske lidt over, hvis der findes noget rigtig godt.

> [...]
> mer. Min erfarenhet är att det behövs ett datorbaserat mörkrum för
> efterbehandling av bilderna. Paint Shop Pro och Photo Shop är exempel på

Jeg vil også som minum have over 2mio pixel, derfor skrev jeg også Fuji
FinePix A303 som eksempel nummer 2, da den har 3.2 mio pixel og jeg har
allerede set at mit andet eksempel tager nogle gode billeder. Jeg har også
adgang til et billedredigerings program, men jeg har endnu ikke lært at
bruge det, men så kender jeg en masse folk som eventuel kan hjælpe mig hen
af vejen.

> I juli köpte jag en Minolta Dimage 7i och det har aldrig varit så kul som
nu
> att fotografera. efterbehandlingen gör jag i Paint Shop Pro.

Minolta ser også ud til at være et godt kamera, men det er lidt for dyrt til
mig smag.
Mange tak indtil videre.

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 27-10-02 11:02

Hvad med en Olympus C300Zoom, som ligger over de 3 megapixels og har 3 x
optisk zoom, den er ikke større end at den kan ligge i en lomme og ganske
nem at betjene.

Og så fåes den til knap 3400,- i ifølge www.edbpriser.dk

Fortsat god jagt.

Claus

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 28-10-02 00:08

> [...]

> FinePix A303, har I nogen forslag. Allehelst link til en side med billeder

Jeg har lige bestilt et FinePix S 304 (kr. 4999.-) som jeg får i
morgen, jeg skal lade dig vide hvordan det går :)
Jeg er også nybegynder m.h.t. digitalfoto.

Men efter en del research på nettet har jeg ikke kunnet finde nogen
dårlige anmeldelser eller dårlige erfaringer med 304'eren (hedder
FinePix 3800 i USA og østen hvis du vil søge).

Her er nogle af de links jeg besøgte. Desværre glemmer man jo tit at få
arkiveret links når man bare surfer rundt, men her er de mest
informative jeg lige kunne finde i "historikken"

http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_3800.html

http://www.computeruniverse.net/products/90058427/Digitalkamera_Fuji_Fin
ePix_S_304.asp

http://www.dpreview.com/news/0208/02080101newfujis.asp