Det bli'r værre og værre...
Fra : Marie-Louise

Dato : 27-10-02 07:43

Hej NG..

Lige nu kan jeg overhovedet ikke forestille mig hvordan de her katte
nogensinde kommer til at gå sammen..

Jeg har jo isoleret den lille ny i soveværelset, og det har Horus
selvfølgelig luret. Han ligger på spring og prøver at mase sig ind af døren
hver gang jeg kommer ud. Det er lykkedes ham to gange hvor jeg ikke har
været hurtig nok, og jeg siger jer, han forvandler sig til en satan og
flyver lige på hende! Hun er så lille og han gennemhøvler hende inden jeg
overhovedet kan nå frem og hive ham til mig. Jeg er sikker på, at han vil
slå hende ihjel! Jeg har smurt dem ind i Felifriend, og vil jo også vente
med en egentlig introduktion til der er gået nogle dage, men han har
virkelig lagt hende for had. Ingen konkurrenter til mors gunst! Jeg prøver
virkelig at dele sol og vind lige, og kan godt se at "deres" soveværelse
måske ikke er det smarteste sted at have hende for jalousiens skyld (jeg
sover jo derinde med den onde indtrænger!). Hvad skal jeg dog gøre??? Tænk
hvis han virkelig får ram på hende??? Er der nogen af jer der har oplevet
noget lignende?

Desperate hilsenenr
Marie-Louise

Fra : Pia J

Dato : 27-10-02 08:29

Stakkels lille tøs. Det lyder som om det var Jack der skulle spærres inde og
de 2 tøser lære hinanden at kende i resten af huset.

Men hvad forstår katte sig på konsekvenser... :(

Jeg har ikke nogen løsning, men håber der kommer styr på det.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 27-10-02 08:30

Horus - ved ikke hvor jeg fik Jack fra...

:Pia

Fra : Marie-Louise

Dato : 27-10-02 09:36

Du tænker nok på Lisbeth Hviids, Jack der også er en sort orientaler

Fra : Majer

Dato : 27-10-02 09:16

"Marie-Louise" <mlb@atp-ejendomme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG..
>
> Lige nu kan jeg overhovedet ikke forestille mig hvordan de her katte
> nogensinde kommer til at gå sammen..

For 2 måneder siden fik vil vores killing, Creamy, som var købt for at være
legekammerat til Peter. Puha, det var godt nok også en hård opstart, hvor vi
var ved at give op på 3. dagen.

> Jeg har jo isoleret den lille ny i soveværelset, og det har Horus
> selvfølgelig luret. Han ligger på spring og prøver at mase sig ind af
døren
> hver gang jeg kommer ud.

Vi have Creamy i stuen, som er det rum Peter er mindst afhængig af. Og så
skiftedes vi til at sove inde hos hende, så hun ikke var alene.

Det er lykkedes ham to gange hvor jeg ikke har
> været hurtig nok, og jeg siger jer, han forvandler sig til en satan og
> flyver lige på hende!

Har du ikke mulighed for at aftede ham, når du skal ud af døren?? Have en
godbid i lommen, som du lige kan kaste lidt væk fra døren. Så skulle du have
mulighed for at nå ud, mens han gnasker godbid. Hvis han altså hopper på
den!!

<Snip>

Vi gjorde også det, at vi lukkede Peter ind i stuen, og Creamy ud i resten
af lejligheden, så de kunne blande deres lugte.

Efter 1 uge, var vi ved at blive sindsyge over at bo sådan, og troede aldrig
på at det ville komme til at virke. For hver gang vi forsøgte at lade
dørerne stå åbne, hvæste og sloges det helt vildt. Set i bakspejlet er det
klart at de gjorde det. For hver gang de begyndte at "slås" skilte vi dem
ad, og på den måde kom de jo aldrig til at lære hinanden at kende, og finde
ud af rangordenen osv. Og så måtte de jo nærmest starte forfra, hver gang vi
åbnede døren igen.

Vi gjorde så det, at vi åbnede døren, og kørte os en laaaang tur. Og da vi
kom hjem havde vi to hele katte, som godt kunne tåle hinanden. De er senere
hen blevet rigtig gode venne, og kan ukke indvære hinanden.

Jeg ved selvfølgeligt ikke, i hvilken grad dine katte slås. Om det er for
alvor, eller om det er for at prøve hinanden af. Men nu har du i hvertfald
hørt lidt om vores kvaler i forhold til kattesammenføring.

Held & Lykke med det!

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Marie-Louise

Dato : 27-10-02 09:34

Hej Majer

Det beroliger mig noget at høre at dine katte også sloges. Jeg synes nemlig
mest jeg har hørt versionerne hvor de nøjes med at hvæse af hinanden.. Jeg
tror jeg gør det, at jeg lukker hende inde i min spisestue. Den er de andre
nemlig ikke særlig interessede i. Men jeg kan også kun takke mig selv.
Soveværelset plejer i den grad at være deres domæne med deres klatretræ,
radiatorseng og ikke mindst deres MOAR. Så jeg må lige prøve lidt forfra.

Tak for gode råd !

Marie-Louise

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 27-10-02 09:35

Hejsa Marie-Louise
Det sker at katte ikke kan finde ud af det sammen, men jeg synes ikke du
skal opgive endnu. men det lyder som om dette kan komme til at tage langtid
og så er du jo også nød til at være forsigtig for det vil være meget synd
for hende hvis hun når at få bank af ham. Hun kan blive bange for andre
katte hvis det sker.
Jeg håber at det går bedre snart både for jer og for kattene

Hilsen Sanne

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-10-02 12:32

> [...]
> Hej NG..
>
> Lige nu kan jeg overhovedet ikke forestille mig hvordan de her katte

Giv det tid - det er alt for tidligt at blive sortseer Men
jeg kan godt forstå, at det er svært. Det er jo en killing og
det er sjældent, at det ikke lykkes at introducere sådan én
til katte, der i forvejen er vant til andre katte.

Jeg tror, at du skal være forsigtig og lade være med at
prøve introduktion for hurtigt. Og så må du gøre det klart
for Horus, at du ikke vil acceptere, at han smutter med
dig ind til den lille.

For at vænne dem til hinandens lugt, kan du prøve, at
bytte rundt på deres kattebakken en gang imellem og
også gerne en hule eller lignende, som de sover meget i -
specielt den lille.

Og så kan du evt. starte Horus op på Serene-Um, for en
sikkerheds skyld - det kan ikke skade.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Marie-Louise

Dato : 27-10-02 12:55

Hej Helle!

Hvad er Serene-Um?

Hilsen
Marie-Louise

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-10-02 14:26

"Marie-Louise" <mlb@atp-ejendomme.dk> skrev i en meddelelse news:apgk6m$cru$1@sunsite.dk...
> Hej Helle!
>
> Hvad er Serene-Um?

Serene-Um er et naturprodukt, der kan tage toppen af
temperamentet uden at kattene bliver dopet. Det virker
dog ikke på alle katte. Det kan købes hos nogle dyrlæger
og velassorterede dyrehandlere og koster 50-60 kr. for
en pakke.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 28-10-02 09:52

Kære Marie-Louise
Heldigvis har vi ikke haft problemer i nær samme grad de gange vi har
introduceret katte. Derfor kan jeg heller ikke give nogen færdig løsning, og
jeg kan heller ikke helt finde ud af om dine katte slogs eller om den ene
banker den anden. Hvis de slogs skal de næsten have lov til at gøre det færdigt
- lyder barsk, men der vil i alle flokke være en rangfølge og et eller andet
sted skal den jo etableres. Hvis den ene banker den anden, kunne du eventuelt
tage aggressoren i snor/sele hvilket jo giver den 'lille' mulighed for at
bestemme hvor meget kontakt der skal være. Eventuelt kunne du også bruge et
litermål med vand og gi' dem en kold afvaskning hver gang der er slagsmål ....
det har i hvert fald en kølene effekt!
Mvh og held og lykke
Kim

Fra : Katrine Nederby

Dato : 28-10-02 12:13

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
færdigt
> - lyder barsk, men der vil i alle flokke være en rangfølge og et eller

Og det kan i høj grad lade sig gøre uden slåskampe. Jeg har efterhånden
introduceret en hel del nye katte, og det har aldrig været nødvendigt at
lade dem "slås om det". Tålmodighed er kodeordet. Jeg bruger gerne 1-2 uger
på at introducere nye katte gradvist for netop at sikre, at ingen af kattene
føler sig alvorligt truede af hinanden. Hvis først kattene kommer op at slås
for alvor kan det være svært at rette op på skaden. Den slagne kan jo ikke
bare flytte til et nyt territorium, når vi nu har valgt at holde den (inde)
som kæledyr.

> [...]
et
> litermål med vand og gi' dem en kold afvaskning hver gang der er slagsmål

Det må jeg nok sige. Hvor har du dog lært disse metoder? Begge dele vil uden
tvivl øge stressniveauet. Det er jo meningen, at kattene skal gøres trygge
ved hinanden og ikke forbinde hinanden med ubehag.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 28-10-02 13:22

Kære Katrine

Jeg håber ikke at jeg har udtrykt mig uklart da jeg skrev at kattene har et
behov for at gøre det færdigt. Jeg er som en anden skribent, ikke tilhænger af
at man blot lukker dem sammen og kører en tur, men på en eller anden måde skal
hierakiet etableres. Da man ikke kan indkalde dem alle til Altinget, argumentere
for en fredlig løsning og sende eventuelle overtrædere til domstolen i Haag, må
magtmidler desværre tages i brug. Med tålmodighed kan man ofte undgå at det
kommer så vidt som koporligheder - den ene knækker den anden med tankens kraft
eller sagt på en anden måde den anden indordner sig, og det er vel for så vidt
målet!?!

Kim

Fra : Majer

Dato : 28-10-02 16:33

.. Jeg er som en anden skribent, ikke tilhænger af
> at man blot lukker dem sammen og kører en tur, men på en eller anden måde
skal
> hierakiet etableres.

Hej Kim!!

Øhh... Jeg lukkede dem ikke "blot sammen og kørte en tur". De havde begge
været i lejligheden i 8 dage, hvor de primært var adskildt, men også sammen
under opsyn. Grunden til at vi kørte en tur til sidst, var at vi nok var
overpyldret, og ikke kendte forskel på leg og alvor. Og derfor skildte dem
ad, hver gang vi syntes at det blev lidt vildt. Til sidst valgte vi så den
føromtalte køretur, så de kunne få lov at lære hinanden at kende, uden at vi
afbrød dem hele tiden...

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 30-10-02 09:27

Hej Majer
Jeg er ked af at jeg tilsyneladende misforstod dit indlæg, men vi er så enige om
at hierakiet skal etableres på en eller anden måde?
Kim